همشهری آنلاین: ابوالفضل بهرامپور نیاز جامعه قرآنی را حضور مفسران و قرآن‌پژوهان دانست و گفت: در جلسات سیاست‌گذاری این طیف باید از حضور چنین افرادی بهره‌مند شد تا جامعه قرآنی نقش‌آفرینی مناسبی در تحولات سیاسی و اجتماعی جامعه داشته باشند.

ابوالفضل بهرامپور

ابوالفضل بهرامپور، مفسر قرآنی و مؤلف کتب تفسیر «نسیم حیات» در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) در رابطه با نقش جامعه قرآنی در تحولات سیاسی و اجتماعی کشور گفت: یکی از مهم‌ترین وظایف جامعه قرآنی جهت ایجاد حرکتی هماهنگ در راستای تحولات سیاسی و اجتماعی کشور، وارد کردن قرآن و آموزه‌های ناب آن در عرصه‌های اجتماعی است، جامعه قرآنی باید قوی‌تر از این در این زمینه ظاهر شود چرا که تا کنون این امر با قوت و توان لازم به منصه ظهور نرسیده است.

وی افزود: برای طی این مسیر اعضای جامعه قرآنی به عنوان خواص جامعه با پشتوانه‌های دولتی و رسمی از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ویژه در بخش معاونت قرآن و عترت و نیز بهره‌مندی از توان آموزشی و اجرایی نهادهای دیگری از جمله حوزه‌های علمیه و ... باید وارد عمل شوند.

خلأ حضور مفسران و صاحب‌نظران برتر در جامعه قرآنی احساس می‌شود

این مفسر قرآن در ادامه در رابطه با لزوم حضور اساتید و مفسران قرآن در جلسات هماهنگی اعضای جامعه قرآنی و سیاست‌گذاران این عرصه تصریح کرد: گاهی جلساتی توسط اعضای جامعه قرآنی تشکیل می‌شود که متخصصان و مفسران قرآنی در این جلسات حضور ندارند که این امر متأسفانه هدفی در بر نخواهد داشت؛ صاحب‌نظران عرصه قرآنی کشور و عالمان این زمینه در اینگونه جلسات به دلیل عدم شناخت برگزارکنندگان حضور ندارند.

بهرامپور در رابطه با تأثیر جامعه قرآنی در بصیرت سیاسی جامعه و آگاهی بخشی در حوادث و رویدادهای سیاسی گفت: وقتی این افراد مورد قبول عام جامعه بوده و بسیاری از اعضای جامعه قرآنی با ارتباط مستمر با مردم در سطح جامعه می‌توانند تأثیرات مستقیمی بر روند آگاهی آنان داشته باشند، پس نتیجتا با شناخت و معرفی حرکت‌های منحرف با استناد به آیات قرآنی می‌توانند آگاهی‌های لازم را در چنین زمینه‌هایی به جامعه ارائه دهند.

فعالان قرآنی در رابطه با فضای اجتماعی و فرهنگی کشور منتقدانه و مدبرانه عمل کنند

وی در رابطه با حضور مؤثر در زمینه رفع مشکلات فضای اجتماعی، فرهنگی و ... جامعه بیان کرد: اگر اعضا و فعالان جامعه قرآنی به عنوان آگاهان این عرصه در کشور به انتقاد پیرامون فضای اجتماعی، فرهنگی و ... بپردازند، این انتقادها پذیرفته می‌شود؛ چرا که مثلا کسی که مفسر قرآنی است، قطعا می‌تواند در چنین زمینه‌هایی جهت ایجاد جامعه‌ای اسلامی و قرآنی نظرات مثمر ثمری داشته است.

وی مهم‌ترین دلیل عدم حضور پررنگ جامعه قرآنی در ورطه‌های حساس سیاسی و اجتماعی را نبود افراد متخصص و متبحر دانست و گفت: بنابراین تا زمانی که ابزار لازم برای رسیدن به هدفی فراهم نشده، نمی‌توان در انتظار به ثمر رسیدن نتایج مورد نظر بود.

آسیب بزرگ جامعه، دوری مردم از فرهنگ قرآن است

بهرامپور یکی از علت‌های این عدم تحرک را نبود انسجام فکری و سازمانی دانست و تصریح کرد: باید دغدغه اصلی فعالان قرآنی کشور آسیب کنونی بزرگی باشد که جامعه را تهدید می‌کند و آن هم دور بودن مردم از قرآن و فرهنگ قرآن است که جهت رفع آن نیز نیازند ایجاد زیرساخت‌های طراحی‌شده بر اساس اصولی علمی بر پایه آیات و مفاهیم قرآن هستیم.

وی در ادامه تأکید کرد: به عنوان نمونه مدیران کل، استانداران، فرمانداران و مسئولان اجرایی کشور با حضور در دوره‌های تفسیری قرآن کریم، به صورت برنامه‌ریزی‌‌شده، پژوهش‌های تخصصی قرآن را فراگیرند تا به وسیله این کتاب آسمانی از این بحر وسیع بهره‌مند گشته و در عرصه اجرایی و سیاسی این آموزه‌ها را به کار بسته و با آگاهی و اشرافیت به قرآن وارد عمل شوند.

اصلاح عقاید دینی؛ یکی از مهم‌ترین عوامل بسط آموزه‌های تفسیری قرآن در جامعه

این استاد تفسیر قرآن کریم در ادامه یکی دیگر از نتایج بسط و گسترش آموزه‌های مفاهیمی قرآن کریم در جامعه را اصلاح عقاید دانست و گفت: در این صورت با بهره‌مندی از قرآن، فرهنگ اسلامی صحیح در جامعه حکم‌فرما خواهد شد؛ که انجام این امور نیز از جمله وظایف جامعه قرآنی است که مسئولان و دولت را موظف به فراگیری آموزه‌های لازم کند تا این آموزه‌ها مسیر سیاسی و اجتماعی کشور را به سمتی صحیح هدایت کند.
مؤلف کتب تفسیر «نسیم حیات»:
اگر اعضا و فعالان جامعه قرآنی به عنوان آگاهان این عرصه در کشور به انتقاد پیرامون فضای اجتماعی، فرهنگی و ... بپردازند، این انتقادها پذیرفته می‌شود؛ چرا که مثلا کسی که مفسر قرآنی است، قطعا می‌تواند در چنین زمینه‌هایی جهت ایجاد جامعه‌ای اسلامی و قرآنی نظرات مثمر ثمری داشته است

وی در رابطه با اینکه غیر از هماهنگی‌های رسمی برای انسجام جامعه قرآنی و هدایت مسیر صحیح تحولات سیاسی و اجتماعی بر اساس آموزه‌های قرآنی، خواص جامعه قرآنی مانند مفسران و اساتید بزرگ به‌صورت خودجوش چه فعالیت‌هایی می‌توانند داشته باشند، اظهار کرد: این افراد باید خود به صورت خودجوش و فعالانه وارد عمل شده و در این زمینه حاضر شوند؛ وقتی کسی برای انجام کاری دغدغه و باور داشته باشد، آن کار به فعلیت خواهد رسید.

بهرامپور ادامه داد: جامعه قرآنی باید در مقابله با تحولات ضد اسلام و ضد قرآنی که در جهان شکل گرفته و همچنان نیز صورت می‌پذیرد، به‌صورت جدی و برنامه‌ریزی شده عمل کند تا بتواند هجمه‌های نرم دشمنان را با بهره‌مندی از رهنمودهای کلام وحی خنثی کند.

وحدت‌رویه و انسجام فکری و عملی؛ نیاز امروز جامعه قرآنی کشور

وی در پاسخ به این سوال که جهت‌گیری‌های سیاسی جامعه قرآنی کشور چگونه مشخص شده باشد، گفت: جامعه قرآنی ما به واسطه بهره‌مندی و هم‌جواری با قرآن، ولایت‌پذیر و همراه و موافق با آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی ایران است، عدم نمود این فعالیت‌ها به دلیل پراکندگی بوده است که این مسأله مستلزم وحدت‌وریه و انسجام اجرایی و عملی است.

این مفسر قرآن تأکید کرد: ممکن است نمود این‌گونه فعالیت‌ها کم‌رنگ شده باشد، علاوه بر اینکه در بُعد‌هایی نیز این افراد باید به ایفای نقش بپردازند مثلا در امور سیاسی باید جهت‌گیری داشته و در جهت آگاهی‌بخشی جامعه اقدام کنند.

وی یادآور شد: این انسجام و همبستگی را نیازمند عینی‌سازی است مثلا با اطلاعیه، یا نصب بنرهایی از آیات قرآنی و معانی مرتبط آیات قرآن جهت دفاع از دین مبین اسلام در رویدادهای سیاسی و اجتماعی مانند 9 دی و ... می‌تواند محقق شود

بهرامپور افزود: جامعه قرآنی باید حرف‌ها، گفته‌ها و باورهایش به صورت مشخص، منظم، هماهنگ و منسجم تیروارد و قابل ذکر باشد و تا مردم و عوام جامعه با استناد به آن رهنمودهای قرآن کریم در برهه‌های مختلف زمانی و مکانی و تاریخی و سیاسی را دریافت کنند.

این مفسر قرآن در رابطه با شاخصه‌های یک جامعه قرآنی با بصیرت خاطرنشان کرد: چنین جامعه‌ای باید اول خود با علم به تفسیر و تدبر در آیات قرآن کریم، به نکات و آموزه‌های این کتاب آسمانی اشرافیت داشته باشند؛ سپس باید با صرف وقت و هزینه در این راه وارد عمل شوند چرا که تنها عضویت در گروه‌های مختلف صرف خوش‌نامی برخی از این افراد مهم نیست، بلکه باید وادر عمل شده و از حضور قاریان و حاملان قرآنی که به واسطه هم‌نشینی با این کتاب آسمانی عالم به برخی امور نیز هستند، بهره‌مند شوند.

کد خبر 199921
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز