همشهری آنلاین: خرید این شبکه بحران زده آمریکایی توسط الجزیره احتمالا با هدف حضور گسترده‌تر الجزیره در میان مخاطبان آمریکایی و به چالش کشیدن شبکه‌های بزرگ آمریکایی صورت گرفته است.

current-tv

شبکه کارنت که ال گور معاون رییس جمهور سابق آمریکا از جمله موسسان آن است در بیانیه‌ای این خبر را اعلام کرد و الجزیره نیز آن را تایید کرد. خرید شبکه تلویزیونی کارنت تی وی به الجزیره این امکان را خواهد داد مخاطبان خود در آمریکا را میلیونها نفر افزایش دهد. 

هنوز جزییات قرارداد نهایی خرید شبکه کارنت تی وی منتشر نشده است اما فوربس اعلام کرد احتمالا این قرارداد چهارصد میلیون دلار ارزش داشته است و یکصد میلیون دلار آن به جیب ال گور رفته است.
خرید شبکه کارنت تی وی در آستانه آغاز به کار یک شبکه زیر مجموعه الجزیره در آمریکا صورت می‌گیرد و این مسئله از قصد الجزیره برای ورود به خانه‌های مردم آمریکا حکایت دارد.

این اقدام الجزیره که تحت حمایت مالی دولت قطر قرار دارد موجب رقابت نزدیک‌تر این شبکه با سی ان ان و دیگر شبکه‌های آمریکایی خواهد شد چرا که در حال حاضر تنها تعداد انگشت شماری از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات شبکه‌های کابلی و ماهواره‌ای عرضه می‌شود.

اگرچه کارنت تی وی از نظر معیارهای کیفی شبکه‌ای مطرح به شمار نمی رود اما به هر حال براساس آماری که خود این شبکه ارائه کرده است شصت میلیون نفر از خانوارها آمریکایی مشترک آن هستند.
ال گور رییس این شبکه مستقر در سانفراسیسکو در بیانیه‌ای مشترک با جول هیت مدیر عامل و دیگر موسس کارنت تی وی، از اینکه شبکه تحسین شده الجزیره این شبکه را خریده است ابراز خرسندی کردند.

الجزیره در بیانیه ای اعلام کرد شبکه جدید الجزیره که مقر آن در نیویورک قرار داد به زودی افتتاح خواهد شد و اخبار داخلی و خارجی را در اختیار مخاطبان خود در آمریکا قرار می دهد و شمار کارمندان خود در آمریکا را بیش از سیصد نفر افزایش خواهد داد. 
الجزیره همچنین اعلام کرد علاوه بر دفاتر خبری که در نیویورک، واشنگتن، لس آنجلس، میامی و شیکاگو دارد دارد قصد دارد دفاتری دیگر در سراسر آمریکا افتتاح کند.
احمد بن جاسم آل ثانی مدیر کل الجزیره گفت این موسسه خبری با خرید کارنت تی وی حضور خود را در آمریکا و فعالیت های در آمریکا برای جمع آوری خبر و اطلاع رسانی افزایش خواهد داد.

الجزیره اضافه کرد تصمیم این شبکه برای ایجاد یک شبکه خبری مستقر در آمریکا تا حدی مبتنی بر این واقعیت بود که مردم آمریکا به برنامه ها و اخبار این شبکه علاقمندی زیادی نشان داده اند. 
این شبکه اضافه کرد تقریبا چهل درصد از بازدید کنندگان سایت این شبکه در آمریکا هستند.

به گفته منابع خبری در آمریکا گفته می شود الجزیره قصد دارد نام شبکه جدید خود را الجزیره آمریکا بگذارد و این شبکه مجزا از شبکه موسوم به الجزیره انگلیسی خواهد بود و از دامنه مخاطبان کارنت تی وی نیز استفاده خواهد کرد. 
هیت در نامه‌ای الکترونیک به کارمندان کارنت تی وی اعلام کرده است وی و ال گور در هیئت مشاوران الجزیره آمریکا فعالیت خواهند کرد و ابراز امیدواری کرده است بتوانند این شبکه مهم را کمک کنند.

موسسه خبری کارنت مدیا در سال دو هزارو پنج میلادی افتتاح شده است و در انگلیس و آمریکا مخاطب دارد. این موسسه همچنین سایتی اینترنتی موسوم به کارنت دات کام دارند که مخاطبان در آن می توانند محتواها و مطالب خود را منتشر کنند. 
به گزارش خبرگزاری فرانسه، این شبکه که جایزه امی و شماری از جوایز دیگر را دریافت کرده است، هفتاد و یک میلیون خانوار در سراسر جهان مخاطلب آن هستند.

با این حال به علت کاهش رتبه بندی‌های کیفی مدیران آن تصمیم به فروش آن گرفتند. براساس آمار سال گذشته تنها چهل و دو‌هزار نفر این شبکه را تماشا کردند.

کد خبر 196652

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز