علی‌اصغر محمدی: به فاصله دو روز از آتش‌سوزی دبستان روستای شین‌آباد پیرانشهر و مصدومیت 34دانش‌آموز دختر، بازهم یک دبستان در این استان آتش گرفت.

آتش سوزی

این بار آتش به جان مدرسه روستای اتحاد شهرستان سلماس افتاد، تنها تفاوت آن با حادثه مدرسه روستای شین‌آباد این است که آتش‌سوزی ساعت شش عصر رخ داده و مدرسه تعطیل بوده است. آنطور که خبرگزاری‌ها اعلام کرده‌اند مدرسه اتحاد بخش ملحم شهرستان سلماس عصر روز پنجشنبه 16آذرماه جاری دچار آتش سوزی شده است.

آتش‌سوزی کامل یا جزئی

برخی منابع خبری از سوختن کامل این مدرسه حکایت می‌کنند اما مدیر آموزش و پرورش سلماس درگفت‌وگو با فارس، آتش‌سوزی را «در حد بسیار ناچیز» توصیف و برخی اخبار در این‌باره را رد کرد. به گفته‌الله‌وردی قریشی، در این سانحه تنها بخشی از سقف مدرسه دچار آتش‌سوزی شده و اخباری که درخصوص سوختن کامل آن منتشر شده کذب و دور از واقعیت است. قریشی افزود: این آتش‌سوزی توسط مردم منطقه و پیش از حضور تیم‌های امدادی رفع شده و در زمان حضور تیم‌های امدادی تنها آتش‌سوزی جزئی وجود داشته که آن هم رفع شده است. وی هرگونه اظهارنظر غیرکارشناسی درخصوص این سانحه را نادرست عنوان کرد و گفت: به‌دلیل تعطیلی مدرسه هیچ فردی در این حادثه مصدوم نشده و خوشبختانه شاهد سلامتی تمام افراد هستیم. در خبری که مهر منتشر کرد، مرتضی نظری، فرماندار سلماس علت آتش‌سوزی را «اتصال سیم کشی» اعلام کرده است.

نبود متولی

با توجه به حوادث رخ داده دو نکته بسیار حائز اهمیت است؛ نکته اول اینکه مدارس غیراستاندارد زیادی در‌چرخه آموزش و پرورش همچنان فعالیت می‌کنند، این موضوع ربطی به پایتخت و مناطق دور افتاده ندارد. مدارس غیراستاندارد نیاز به تعمیر و نگهداری دقیق‌تری دارند و هیچ مسئولی نمی‌تواند آن را انکار کند، ولی توجهی به این موضوع نمی‌شود، تأسیسات گرمایشی، لوله‌کشی آب و گاز، سیم‌کشی برق و. .. . هیچ کدام بررسی نمی‌شوند تا اینکه اتفاقی رخ دهد. نکته دوم اینکه چون هیچ مقام و سازمانی مسئول تعمیر و نگهداری فضاهای آموزشی و پرورشی نیست، بروز چنین حوادثی دور از ذهن نیست و باید هر از گاهی منتظر حوادثی از این دست باشیم. آیا وزیر آموزش و پرورش می‌تواند به صراحت بگوید متولی تعمیر و نگهداری فضاهای آموزشی و پرورشی در وزارتخانه متبوعه‌اش کیست؟ چرا بخشی در وزارت آموزش و پرورش به لحاظ سازمانی مسئول تعمیر و نگهداری فضاهای آموزشی و پرورشی نیست؟

کدام مدرسه طی سال‌های فعالیت از سوی کارشناسان حوزه ساختمانی مورد بررسی و بازرسی کارشناسی قرار می‌گیرد و اصولا چنین چیزی در آموزش و پرورش معنا دارد؟ اگر «در» کلاس درس دستگیره ندارد یا اینکه سیم‌کشی برق ایراد دارد یا موتورخانه مشکل فنی دارد یا اینکه کپسول اطفای حریق شارژ نشده و خالی است، چه‌کسی باید رسیدگی کند؟ سامانه [استاندارد] چند مدرسه در کشور پیش از بهره‌برداری مجدد مورد بررسی قرار گرفته و نواقص احتمالی آن رفع شده است؟البته می‌دانیم «در» دستگیره داشته، کپسول آتش‌‌نشانی شارژ بوده، بخاری استاندارد بوده و. . . و احتمالا دانش‌آموزان آنها را ندیده‌اند، آتش‌نشانی هم در گزارش خودش اشتباه کرده است.

در همین حال حمیدرضا حاجی بابایی وزیر آموزش‌و پرورش در جمع خبرنگاران در واکنش به خواسته نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر استعفایش با لحنی طنزآمیز گفت: «خبرنگاران چی، خبرنگاران را برکنار کنیم یا نه؟ اگر به موقع خبر می‌دادید مواظب مدرسه شین آباد پیرانشهر باشید این اتفاق روی نمی‌داد.» ظاهرا مسبب اتفاقات روی‌داده در مدارس، دانش‌آموزان، معلمان، سرایداران، رسانه‌ها و. . . هستند.

کد خبر 193700
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز