گروه اقتصادی: تصمیمی برای تک‌نرخی کردن ارز مرجع و تغییر آن به نرخ مبادله‌ای نگرفته‌ایم.

رئیس‌کل بانک مرکزی با اعلام این خبر شائبه مطرح شده مبنی بر تک‌نرخی شدن قیمت ارز با حذف نرخ مرجع را رد کرد.
محمود بهمنی که چند هفته‌ای سیاست سکوت دربرابر تصمیم‌های ارزی و نوسان نرخ ارز در بازار آزاد درپیش گرفته بود در دو روز گذشته دوباره به اظهارنظر روی‌آورد و به صراحت ادعاهای مطرح شده از سوی شمس‌الدین حسینی را رد کرد. به گزارش فارس، رئیس‌کل بانک مرکزی، با بیان اینکه ارز تک‌نرخی به قوت خود باقی است، گفت: کالاهای اساسی حتما به نرخ ارز مرجع وارد می‌شوند و ما تصمیمی برای تک‌نرخی کردن ارز مرجع و تغییر آن به نرخ مبادله‌ای نگرفته‌ایم.

شائبه مطرح شده مبنی بر حذف دلار 1226تومانی پس از آن در برخی رسانه‌ها مطرح شد که اواخر هفته گذشته وزیر اقتصاد در یک برنامه تلویزیونی از مبنا قرار گرفتن نرخ ارز مبادلاتی در محاسبات مربوط به حقوق گمرکی سخن گفته بود. همزمان با این اظهارنظر غلامرضا مصباحی مقدم، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم پیش‌بینی کرده بود که نرخ دلار در بودجه سال آینده دو هزار تومان درنظر گرفته شود. شمس‌الدین حسینی گفته بود: «حال که بازار به ثبات رسیده، مبنای محاسبه حقوق ورودی کالای وارداتی نرخ ارز در مرکز مبادلات خواهد بود.» به گفته این مقام اقتصادی دولت، «کماکان ارز تخصیص یافته به کالاهای اساسی براساس نرخ ارز مرجع بانک مرکزی خواهد بود.»

تشویق صادرکنندگان به عرضه دلار با نرخ پایین‌تر

به گزارش فارس، محمود بهمنی همچنین در پاسخ به این سؤال که مشوق‌های درنظر گرفته شده برای صادرکنندگانی که ارز خود را به مرکز مبادلات بیاورند چیست، گفت: این مشوق‌ها در بخش معافیت‌های مالیاتی و معافیت حقوق ورودی گمرکی درنظر گرفته خواهد شد و به هر میزان ارز که برای واردات کالاهای اساسی نیاز داشته باشند در اختیار آنها قرار داده خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه این اقدامات درصورتی است که صادرکنندگان ارز خود را به مرکز مبادلات عرضه کنند، تصریح کرد: درصورتی‌که فرد صادرکننده متقاضی گشایش اعتبار باشد این اقدام صورت گیرد و همه این اقدامات در قالب یک سیستم متمرکز کنترل خواهد شد.
خبر دیگر اینکه صمدکریمی، سخنگوی مرکز مبادلات ارزی کشور با بیان اینکه نظر بانک مرکزی نرخ مبادله‌ای برای صادرکنندگان است، گفت: بانک مرکزی به‌عنوان سیاستگذار پولی هدفش پوشش تمامی تقاضاها در اقتصاد به نرخ مبادله‌ای است.

کد خبر 191718
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز