گروه اقتصادی - رضا کربلایی: مردم می‌گویند بانک‌های عامل در مقابل بخشنامه بانک مرکزی به صراحت مقاومت می‌کنند و به بهانه‌های مختلف از پرداخت ارز به سپرده گذاران و کسانی که درآمدشان ارزی است، خودداری کرده و عنوان می‌کنند که این کار را با هماهنگی بانک مرکزی انجام می‌دهند.

برخی شهروندان در روزهای اخیر در تماس با همشهری با اشاره به اینکه با اعتماد به بانک مرکزی اقدام به سپرده‌گذاری ارزی نزد شبکه بانکی کرده‌اند اما در هنگام مراجعه به بانک برای برداشت تمام یا بخشی از سپرده خود و سود ناشی از آن می‌گویند نه‌تنها حاضر به پرداخت ارز نیستند بلکه تنها ارز سپرده شده را با ریال آن‌هم بر مبنای نرخ ارز مرجع پس می‌دهند.

یک شهروند تهرانی با اعلام اینکه چند‌ماه پیش مقداری دلار مازاد خود را به جای نگه‌داشتن در خانه، نزد یکی از بانک‌های خصوصی به نام... سپرده‌گذاری کرده است، می‌گوید:

چندین روز است که به بانک مراجعه می‌کنم و خواستار دریافت سود سپرده ارزی خود هستم اما می‌گویند سود آن را به‌صورت ریالی بر مبنای هر دلار آمریکا 1226تومان پرداخت می‌کنیم و وقتی اعتراض کردم، گفتند برو بانک مرکزی شکایت کن! این تازه بخشی از انتقادهای مردم از کارشکنی بانک‌هاست چه اینکه برخی شاغلان در بخش‌های اقتصادی دولتی و نیمه دولتی هم که به واسطه شغل خویش بخشی از حقوق یا حق ماموریت‌شان ارزی است، می‌گویند:

بانک‌های عامل در حالی می‌گویند حقوق شما را به‌صورت ریالی و برمبنای دلار مرجع پرداخت می‌کنیم که کارفرما در محاسبه حقوق آنها، مبنا را بر ارز قرار می‌دهد و طبق قانون بانک‌های عامل باید وفق مقررات، ارزهای واریز شده از سوی کارفرمایان را به ذی نفعان پرداخت کنند.

این در حالی است که بانک مرکزی اخیرا در بخشنامه‌ای به بانک‌های عامل تأکید کرده است: دارندگان ارز (اسکناس) می‌توانند با مراجعه به بانک‌های عامل نسبت به افتتاح حساب ارزی در قالب سپرده‌های قرض‌الحسنه (پس‌انداز و جاری) و سرمایه‌گذاری (مدت‌دار) اقدام کنند و بدیهی است سود متعلقه به حساب‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار بایستی با واحد ارزی حساب مشتریان محاسبه و پرداخت شود.

براساس این بخشنامه که در اجرا نادیده گرفته می‌شود، چنانچه متقاضی درخواست دریافت سود متعلقه و یا بخشی از سپرده مفتوحه و یا انسداد حساب را داشته باشد، آن بانک مکلف است عین ارز وصول شده و یا معادل آن به سایر ارزهای جهان‌روا (با موافقت متقاضی) را از محل منابع ارزی آن بانک به‌صورت نقدی (اسکناس) به صاحب حساب پرداخت کند و اخذ هرگونه تعهد توسط بانک عامل از دارندگان حساب مبنی بر پرداخت ارز در حد مقدورات و یا معادل آن به ریال جهت افتتاح حساب مجاز نخواهد بود.

کد خبر 191856
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز