وزیر نفت از سهمیه‌بندی گازوئیل برای خودروهای گازوئیلی و نیز بخش صنعت خبر داد.

سوخت

رستم قاسمی دیروز در حاشیه مراسم رونمایی از کارت‌سوخت جدید با اشاره به اینکه اختلاف قیمت گازوئیل تولید داخل با کشور‌های همسایه و نیز متوقف‌شدن مرحله‌ دوم اجرای قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها باعث شده دوباره قاچاق گازوئیل افزایش چشمگیری داشته باشد تأکید کرد: صنایع نیز برای سوخت مورد نیاز خود باید کارت هوشمند دریافت کنند و سوخت آنها سهمیه‌بندی شود.

وزیر نفت با بیان اینکه در حال حاضر دولت یارانه سنگینی برای انرژی پرداخت می‌کند، گفت: به همین دلیل این موضوع سختی‌های زیادی ایجاد کرده است. رئیس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور نیز از احتمال سهمیه‌بندی گازوئیل از بهمن یا اسفندماه سال‌جاری خبر داد. محمد رویانیان در گفت‌وگو با مهر گفت:

برخلاف تصور اذهان عمومی، سهمیه‌بندی گازوئیل همچون سهمیه‌بندی بنزین اجرایی نمی‌شود بلکه تفاوت‌هایی بین سهمیه‌بندی بنزین و گازوئیل وجود دارد. رئیس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور با اعلام اینکه تمامی خودروهای سنگین دیزلی مطابق با حجم گاز و توناژ خودرو و کلاس موتور سهمیه گازوئیل دریافت خواهند کرد،افزود: با وجود اعمال محدودیت در مصرف گازوئیل، تغییری در قیمت این فراورده نفتی حاصل نخواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران نیز گفت: سوخت مورد نیاز بخش‌های صنایع و کشاورزی به‌عنوان بخش‌های پرمصرف سوخت کشور سهمیه‌بندی می‌شود.

واردات گاز ترکمنستان به ایران متوقف شد

وزیر نفت همچنین با اعلام اینکه واردات گاز ترکمنستان به ایران متوقف شده است، خاطرنشان کرد که در تلاش هستیم تا دوباره واردات گاز از این کشور برقرار شود.

رونمایی از نسل جدید کارت‌های سوخت

نسل جدید کارت‌های هوشمند سوخت بنزین پایه‌ اتانول‌دار و هیدروکمپرسور‌های گاز طبیعی فشرده با حضور وزیر نفت رونمایی شد.
با رونمایی از نسل جدید کارت هوشمند سوخت انحصار ساخت این نوع کارت‌ها توسط متخصصان ایرانی شکسته شد. کارت‌های فعلی سوخت توسط چینی‌ها تهیه و به ایران منتقل می‌شد. افزایش ضریب امنیتی مهم‌ترین ویژگی نسل جدید کارت‌های هوشمند سوخت است به‌طوری که برای نخستین بار از یک نوار مغناطیسی در این کارت‌ها استفاده شده که علاوه بر کلاس‌بندی ضریب امنیتی و ایمنی کارت‌های سوخت را افزایش می‌دهد‎.

چندمنظوره شدن کارت‌های جدید هوشمند سوخت دومین ویژگی منحصر به‌فرد سامانه هوشمند سوخت بوده و براساس اعلام مسئولان شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی با ارتقای برنامه‌های نرم‌افزاری حتی امکان استفاده از کارت سوخت برای خرید بلیت مترو، اتوبوس و سایر مراکز خرید و تجاری هم وجود دارد‎.

فعالسازی کیف الکترونیکی پرداخت بهای سوخت سومین ویژگی کارت‌های جدید هوشمند سوخت بوده به‌طوری‌که در این کارت‌ها تسهیلات بیشتری در اختیار کاربران برای شارژ و پرداخت الکترونیکی سوخت قرار داده شده است‎.جلیل سالاری با یادآوری اینکه این کارت‌های جدید سوخت از قابلیت‌های بالای فنی و امنیتی برخوردار هستند، گفته بود: همزمان با تغییرات جدید اعمال شده در کارت‌های هوشمند سوخت، تعویض کارت‌های قدیمی با کارت‌های جدید هم در دستور کار قرار گرفته است‎.

صادرات نفت ایران در شرایط عادی است

وزیر نفت دیروز در حاشیه مراسم رونمایی از کارت سوخت به متوقف نشدن توسعه صنعت نفت کشور تأکید کرد که صادرات نفت کشور شرایط عادی پیدا کرده است.رستم قاسمی با اشاره به تحریم‌های صنعت نفت افزود: هر جا که ایران پا می‌گذارد و شرکت‌ها یا کشورهایی با ایران همکاری می‌کنند، آمریکا آنها را تحت فشار قرار می‌دهد.

وی خطاب به آمریکا گفت: در حال حاضر شرایط فروش نفت و توسعه صنعت نفت روزبه‌روز بهتر می‌شود.به گزارش مهر، وزیر نفت از برنامه‌ریزی برای افزایش تولید نفت خام ایران به حدود پنج میلیون و 200هزار بشکه در روز خبر داد و اظهار داشت: تولید گاز طبیعی هم با توسعه فازهای مختلف پارس‌جنوبی به 1.4میلیارد مترمکعب در روز افزایش می‌یابد.

کد خبر 191336
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز