چهارشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: جایگاه مسجد از منظر اسلام جایگاه رفیعی است و این مکان مقدس در دین اسلام کارکردهای متنوع و متفاوتی دارد که مهمترین آن‌ها را شاید بتوان اقامه نماز دانست.

دین

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آیه 18 سوره توبه به بحث پیرامون مسجد و عمران کنندگان آن می‌پردازد که در ادامه به متن، ترجمه و برخی مفاهیم مرتبط با آن پرداخته می‌شود:

متن آیه:

«إِنَّمَا یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلَاةَ وَآتَى الزَّکَاةَ وَلَمْ یَخْشَ إِلَّا اللَّهَ ۖ فَعَسَىٰ أُولَٰئِکَ أَنْ یَکُونُوا مِنَ الْمُهْتَدِینَ»

ترجمه آیه:

(عبادتگاه و) مساجد خدا را تنها کسانی باید آباد کنند که به خدا و روز قیامت ایمان دارند و نماز را به پا داشته و زکات می‌پردازند و جز از خدا نمی‌ترسند. امید است که آنان از ره‌یافتگان باشند. (توبه، 18)

مفاهیم مرتبط با آیه:

ـ مسجد، پایگاه مهم عبادی و اجتماعی مسلمانان است. بنابراین، هم متولیان آن باید صالح و پاک باشند و هم برنامه‌هایش سازنده و تربیت‌کننده، هم بودجه‌اش مشروع و حلال باشد و هم مسجدیان اهل تقوا و باخدا و مورد تکریم. وگرنه اگر سازندگان مساجد، جباران و سلاطین باشند و پیشنمازان، افراد بی‌سواد و ترسو و خادمان نیز وارفتگان بی‌حال، طبعا مساجد از هدف اصلی خود که آبادی معنوی است، دور خواهند ماند.

ـ به گفته‌ مرحوم فیض کاشانی(ره) در تفسیر صافی، تعمیر مسجد شامل مرمت، نظافت و فرش کردن، روشنایی،‌ تدریس و تبلیغ می‌شود.

ـ رسول خدا(ص) فرمود: "اذا رأیتم الرّجُلَ یعتاد المسجدَ فاشَهدُوا له بالأیمان."

"همین که دیدید کسی به مسجد رفت و آمد می‌کند، به ایمان او گواهی دهید." در احادیث برای کسانی که به مسجد رفت و آمد می‌کنند، بهره‌های فراوانی ذکر شده است،‌ از جمله: پیدا کردن دوست و برادر دینی، آگاهی‌های مفید، ارشاد و دوری از گناه، برخورداری از نعمت و رحمت الهی.

ـ ایمان از عمل جدا نیست. (آمن... و اقام) نماز از زکات جدا نیست، (اقام الصلاة و آتی الزکاة).

منبع:

ـ کتاب دقایقی با قرآن، تالیف حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، ناشر مرکز فرهنگی درس‌هایی از قرآن، نوبت چاپ پانزدهم زمستان سال

1390

ـ پایگاه تخصصی ترجمه قرآن کریم www.maarefquran.net

کد خبر 181907
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز