چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۷:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس مجلس شورای اسلامی با ارایه گزارشی از بازدید خود از مناطق زلزله زده در جلسه غیر علنی مجلس، کمیسیون عمران و بهداشت را مسئول پیگیری و نظارت بر روند بازسازی و کمک رسانی به مناطق زلزله زده کرد.

یک عضو هیئت رئیسه مجلس از برگزاری جلسه غیر علنی ، پیش از شروع جلسه علنی صبح امروز مجلس خبر داد و گفت که دراین جلسه علی لاریجانی گزارشی از مناطق زلزله زده آذربایجان به نمایندگان ارائه کرد.

سیدشریف حسینی در گفت‌وگو باخبرگزاری خانه ملت درباره نشست غیرعلنی امروز چهارشنبه (۲۵ مردادماه) مجلس شورای اسلامی، گفت: پیش از آغاز جلسه علنی امروز دکتر علی لاریجانی درباره مشاهدات عینی خود از سفر به استان آذربایجان شرقی سخن گفت.

دکتر علی لاریجانی پس از بازدید از شهرستان‌های زلزله‌زده اهر، هریس، ورزقان و روستاهای جیغه، ولی‌لو، میرزاعلی و دامن‌آباد، شب گذشته تبریز را به مقصد تهران ترک کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در این سفر یک‌روزه پس از سرکشی به مناطق زلزله‌زده در جلسه ستاد بحران استانداری آذربایجان‌شرقی شرکت کرد.

۲۰ نفر از اعضای کمیسیون‌های صنایع و معادن و اجتماعی و برخی از اعضای هیات رئیسه در این سفر رئیس مجلس را همراهی کردند.

در ابتدای جلسه علنی امروز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به بازدید دیروزش از مناطق زلزله زده گفت: من به نمایندگی از شما بازدیدی از مناطق زلزله زده همراه با گروهی از نمایندگان داشتم، کمک رسانی به مناطق نسبتاً خوب انجام می‌شد و خیلی از مناطق از چادر و امکانات برخوردار بودند.

وی ادامه داد: چون فصل سرما نزدیک است و این مناطق سردسیر هستند همه باید تلاش کنند که روند بازسازی با سرعت آغاز شود.

رئیس مجلس همچنین از کمیسیون عمران و بهداشت خواست کارگروهی را تشکیل داده تا بر روند کارها و بازسازی مناطق زلزله زده نظارت کنند.

نماینده قم در مجلس در بخش دیگری از سخنان خود با گرامیداشت روز جهانی قدس گفت: در آستانه روز جهانی قدس و این ابتکار هوشمندانه امام (ره) قرار داریم کهامروز جایگاه خود را یافته و شاهد تحقق آرمان‌های آن پیر فرزانه هستیم.

وی افزود: بعد از بیداری اسلامی، مسلمانان منطقه به وظایف خود آگاه شده و تحولات چشمگیری را در منطقه رقم زده و خواهند زد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه به بیان تاریخچه تشکیل رژیم صهیونیستی و طرح‌های عربی و اروپایی برای صلح اشاره کرد و گفت: همه این طرح‌ها بر این گمان استوار بود که جهان عرب به این نتیجه رسیده که ناتوانی تا ابد گریبانگیرش خواهد بود و به خاطر منافع حکومتی خود عملاً تثبیت اسرائیل را مهر تایید زدند. این یک روش بود که غرب به رهبری آمریکا و شرق به رهبری روسیه و کشورهای عربی در آن همکاری داشتند.

وی اظهار داشت:‌ بعد از این همه تلاش‌های بین‌المللی و منطقه‌ای چون اساس این طرح‌ها به استقرار اسرائیل و پذیرش ناتوانی کشورهای اسلامی منطقه در رویارویی با اسرائیل بود عملاً‌ هیچ دستاوردی برای ملت فلسطین نداشت و بدتر از هر همه سازمان آزادیبخش فلسطین که خود را جریان مبارز فلسطینی معرفی کرده بود به دلیل ناباوری در توانمندی خود به سازش کشیده شد.

لاریجانی تصریح کرد: استراتژی دیگر پس از پیروزی انقلاب اسامی و با ابتکار امام شکل گرفت و روز قدس نماد این راهبرد بود.

وی ادامه داد: امام با توجه به مبانی اصیل اسلامی ریشه مشکل را هدف گرفت بنابراین، این باور را که قدرت مسلمانان و اسلام آنقدر ظرفیت دارد که اگر همگرا شود این غده سرطانی از بین خواهد رفت را تقویت کرد، او بود که روحیه خودباوری را در مسلمانان زنده کرد و جهاد اسلامی را مبنای این حرکت معرفی نمود.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: راهبرد اصلی مقاومت اسلامی باید قطع غده سرطانی آمریکا باشد نه چانه زنی بر متراژ سرزمین. این نکته‌ اساسی بود که رهبر انقلاب در کنفرانس سال 90 بر آن تاکید کردند و فرمودند مبنای هر طرح عملیاتی باید همه فلسطین برای همه مردم فلسطین باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با مقایسه استراتژی‌های صلح و سازش با استراتژی‌ امام گفت:‌ هرچند طرح‌های سازش رنگارنگ بودند اما خاصیتی برای احقاق حقوق فلسطینیان نداشتند اما در راهبرد انقلاب اسلامی مجاهدانی تربیت شدند که اولین ضربه را در سال 2000 بر پیکر رژیم صهیونیستی وارد کردند و این رژیم مجبور به ترک جنوب لبنان شد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نتیجه بعدی این راهبرد در حرکت عظیم بیداری اسلامی هویدا شد که رژیم صهیونیستی باز در چنبره انزوای سیاسی قرار گرفت و اگ رام روز این رژیم هر از چند گاهی رجزی می‌خواند از فرط ضعف است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در سالگرد کودتای 28 مرداد این کودتا را نقطه سیاه در کارنامه آمریکا و انگلیس خواند و گفت: اگر چه آمریکا در چند دهه اخیر خیانت کودتا علیه دولت ملی مصدق را نفی می‌کرد اما در دهه اخیر آلبرایت وزیر خارجه آمریکا صراحتاً به خاطر کودتای 28 مرداد عذرخواهی کرد.

لاریجانی تاکید کرد: استعمار آمریکا به خاطر سلطه درازمدت در منطقه نیازمند سرنگونی دولت و مجلس ملی بود و از این گونه اختلافات داخلی و دور شدن مردم استفاده کرده و کودتای آمریکایی را برپا کرد و استبداد را در کشور حاکم نمود.

وی در پایان سخنان خود تصریح کرد: ‌اینها گوشه‌ای از دلایلی است که چرا در گفتمان امام آمریکا شیطان بزرگ است، چرا مجلس در راس امور معرفی شده و براساس قانون اساسی چنان مقامی برای مجلس قائل شدند که هیچ مقامی حق انحلال آن را ندارد.

کد خبر 181239

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز