شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۸
۰ نفر

اضافه وزن و چاقی عامل هزاران بیماری است. این جمله در حوزه سلامت دیگر تبدیل به یک مثل سائر شده است، مثلی که البته شواهد بسیاری نیز دارد.

صفرا

یکی از این شواهد عارضه سنگ کیسه صفراست. از نظر پزشکی سنگ‌های صفراوی رسوبات سخت شده‌ای از مایعات گوارشی هستند که می‌توانند در کیسه صفرا تشکیل شوند. این رسوبات سخت‌شده در اندازه‌های متفاوت از اندازه یک دانه شن تا یک توپ گلف می‌توانند باشند.

این عارضه که بیشتر یک مشکل گوارشی است با علائمی مانند درد شدید و ناگهانی در قسمت راست بالای شکم، تب، تهوع و گاهی استفراغ، زرد شدن پوست و سفیدی چشم‌ها همراه است. مطالعات پزشکی می‌گویند، حدود 20درصد زنان و هشت درصد مردان بالای 40سال سنگ کیسه صفرا دارند و البته این میزان با بالارفتن سن افزایش پیدا می‌کند. پزشکان معمولا سنگ کیسه صفرا را با عمل جراحی خارج و بعضی از سنگ‌های کلسیمی را نیز با مصرف داروهای اسید صفراوی حل می‌کنند.

از نظر گیاه درمانگران و طب مکمل، بهترین راه برای جلوگیری از تشکیل سنگ صفرا، رژیم غذایی کم چربی و کم کلسترول است اما برای درمان نیز بعد از مشاوره با پزشک متخصص، پیشنهاد‌های مفیدی برای مبتلایان به سنگ کیسه صفرا دارند. یکی از نخستین پیشنهاد‌های گیاه‌درمانگران، گیاه مامیران است.

مامیران که به‌طور سنتی نیز در درمان بیماری‌های کبدی مصرف می‌شود حاوی ترکیب مؤثر کلیدونین است. به همین‌خاطر نیز مصرف مامیران باعث شل شدن ماهیچه‌های مجرای صفرا می‌شود و در نتیجه جریان صفرا بهتر جریان پیدا می‌کند. انواع نعناع نیز به‌طور سنتی برای درمان سنگ کیسه صفرا مصرف می‌شود. چای غلیظ انواع نعناع به‌ویژه نعناع فلفلی به همراه پونه سنبله‌ای در این زمینه سفارش شده است.

به گفته کیمسیون E (مرکز تخصصی گیاهان دارویی) در آلمان زردچوبه نیز در پیشگیری و درمان سنگ صفرا مؤثر است. کورکومین موجود در زردچوبه قابلیت حل‌شدن صفرا را بیشتر کرده و مانع تشکیل سنگ صفرا می‌شود. گیاه خار مریم نیز به‌عنوان گیاهی غنی از ترکیب سیلیمارین معروف به گیاه محافظ کبد است. سیلیمارین موجود در خار مریم مانند زرد‌چوبه باعث پیشگیری از تشکیل سنگ صفرا می‌شود.

کد خبر 179881
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز