شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۹
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: مدیر موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی که ناشر کتاب «شرح اسم؛ زندگی پیش از انقلاب آیت‌الله خامنه‌ای»‌است، گفت در ویرایش تازه چیزی از کتاب حذف نشده و تنها برخی اغلاط تاریخی اصلاح شده است.

  به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر حجت‌الاسلام خزایی مدیر موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی در مراسم رونمایی از کتاب «شرح اسم؛زندگی آیت‌الله حسینی خامنه‌ای_1319-1357) ضمن اشاره به مطلب فوق گفت: در این کتاب سعی کردیم به دور از اغراق و تکلف به بیان موضوعات در مورد زندگی ایشان بپردازیم که البته در این راه با مانع بزرگی روبرو بودیم که مقام بلندمرتبه ایشان بود، اما به شکر خداوند با هنرمندی آقای بهبودی و با دیدن و ندیدن این موضوع از اقتضائات حرفه‌ای تعدی نکرده و کتاب را به نتیجه رساندیم.

رئیس موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی در ادامه با اشاره به انتشار این کتاب در نمایشگاه و جلوگیری از توزیع آن گفت: بعد از انتشار کتاب در نمایشگاه امسال، اثر قدری مکث کرد تا بر خود بیفزاید. برخی از دوستان نقدهایی را به آن وارد کردند و ویراست جدید آن با رفع نواقص و متقن‌تر کردن متن کتاب منتشر شد.

وی افزود: ایرادات وارده به کتاب عمدتا اغلاط تاریخی بود و حتی یک سطر از کتاب نیز از آن کاسته نشد، بلکه مطالب تازه‌تری به آن اضافه شد. البته از دفتر ایشان پیشنهادات زیادی به ما ارائه شد که ما برخی از آنها را پذیرفتیم، اما در مقابل حذف برخی از آنها نیز که درباره صرف منقبت ایشان بود، مانند خاطره آیت الله شبیری زنجانی از مرحوم شیخ عبدالکریم حائری در مورد رفتار مقام معظم رهبری در حوزه علمیه نیز مقاومت نکردیم.

 مدیر موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی با اشاره به سابقه بیش از دو دهه این موسسه در تدوین آثاری در زمینه تاریخ نگاری یا تحلیل آثار تاریخی گفت: ما از دو سال قبل به این فکر کردیم که اندوخته‌های پژوهشی را که پیرامون شخصیت مقام معظم رهبری وجود دارد در قالب کتابی که زندگی ایشان را شرح می‌دهد، جمع کنیم و حاصل نیز اثری شد که محبوب ترین چهره انقلاب اسلامی را معرفی می‌کند و پرده‌های ناآشنایی و شبهه‌افکنی را از چهره ایشان می‌زداید.

وی همچنین مآخذسازی برای محققان و باز شدن باب تحقیق در مورد شخصیت رهبری را از اهداف انتشار این کتاب عنوان کرد و گفت: هموارسازی بسترهای تحقیق درباره زندگی ایشان پس از انقلاب اسلامی مستلزم شناخت اندیشه و افکار معظم له در دوره مبارزه پیش از انقلاب اسلامی بود. تصور می‌کنیم پرداختن به این موضوع در قالب زندگینامه از روش‌های نوینی است که این کتاب باب آن را باز کرد.

بهبودی و شرح اسم

هدایت‌الله بهبودی نویسنده این کتاب نیز از جمله  سخنرانان این مراسم بود که در سخنان کوتاهی عنوان کرد: وقتی می‌شود اثری ادبی خلق کرد که ادیب توان ایستادن بر لبه تیغ داشته باشد و این بدون خطر نمی‌شود.

وی ادامه داد: وفاداری به سنت تاریخ‌نویسی درباره بزرگان همانند ایستادن بر صفحات بی باید است و این نه به مصلحت است و نه به معرفت. سهم من در لباس دامادی این کتاب تکیه‌ای بیش نبود که عاریتی از سوی خداوند به من اعطا شد.

بهبودی افزود: در داستان نویسنده است که قهرمان خلق می‌کند و در تاریخ، قهرمان نویسنده را می‌آفریند. قهرمان داستان، مخلوق داستان نگار و تاریخ نگار همه مدیون قهرمان تاریخ هستند.

در ابتدای این مراسم محسن مومنی ‌شریف، رئیس حوزه هنری در سخنانی ضمن خیر مقدم به حضار با بیان اینکه به حق جای تدوین و انتشار چنین کتابی در جامعه ما تاکنون خالی بود، اظهار کرد: مردم حق دارند راجع به زندگی رهبر عزیز انقلاب اسلامی بیش از آنکه تاکنون منتشر شده است، بدانند. ایشان علی‌رغم شهرت خود بسیار ناشناخته مانده‌اند؛ در حالی که در جاهای دیگری از جهان وقتی فردی به عنوان مثال رئیس جمهور می‌شود در همان ماه‌های اول چندین کتاب درباره شخصیت و زندگی او منتشر می‌شود، اما ما در مورد موضوعی چون زندگانی رهبری تاکنون کتابی در خور توجه نداشته‌ایم.

مومنی همچنین گفت: نویسنده این کتاب؛ هدایت الله بهبودی از هنرمندان مورد احترام مقام معظم رهبری است و خوشحالیم که در اولین قدم موفق شد زندگی ایشان پیش از انقلاب اسلامی را تالیف و تدوین کند و امیدواریم که این حرکت آغازی باشد بر کارهای دیگری از این دست.

  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم رونمایی از کتاب «شرح اسم» خواستار تمرکز بیشتر روی برخی از فصول این کتاب به منظور افزایش محتوای تاریخی آنها و انتشار آها به صورت مستقل شد.

سید محمد حسینی، با بیان آنکه فعالیت پژوهشی ما در حوزه تاریخ معاصر هنوز کفایت این وقایع تاریخی مرتبط با آن را نمی کند، اظهار کرد: در تاریخ نگاری در سال‌های اخیربا وجود حرکت‌های قابل توجهی که انجام شده است، توجه ما به تاریخ صد ساله اخیرمان بسیار کم بوده است. البته جاهایی مانند مرکز اسناد تلاش‌های زیادی در این رابطه کرده‌اند، اما متاسفانه دیگران و خارجی‌ها در زمینه تاریخ نویسی فعال‌تر از ما هستند تا جایی که جنایتکاران و درباریان سابق سعی دارند این روزها آن را منقح نشان دهند و خود را مبرا از شکل گیری برخی حوادث آن بدانند، در حالی که باید تلاش کنیم تا تاریخ مان را خودمان بنویسیم تا این ابهامات به خوبی روشن شود.

حسینی ادامه داد: هم مردم و هم نخبگان ما به این کتاب‌ها و آثاری مانند «شرح اسم» نیاز دارند و اشتیاق هم برای تالیف آن زیاداست. البته شاید نقدی هم به کتاب آقای بهبودی وارد شود؛ به ویژه اینکه بیش از اندازه متکی بر استنادات تاریخی است، اما وجه مثبت تالیف و انتشار آن به طور قطع غالب برسایر وجوهش است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: میزان خاطرات نقل شده در این کتاب کافی نیست و باید در ادامه کامل شود، اما این کتاب تلاش خوبی است برای جلوگیری از تحریف تاریخ؛ به ویژه اینکه وقتی به واسطه آن اسناد رژیم گذشته را در مورد برخی شخصیت‌ها می‌خوانیم، بر نکاتی تاکید می‌شود که دیگران نمی‌توانند آن را به شکل دیگر و دلخواهشان جلوه دهند.

حسینی همچنین خواستار دستمایه قرار گرفتن این کتاب توسط محققان و نویسندگان کشور برای خلق رمان شد و گفت: اگر در آینده بتوانیم هر بخش از این کتاب را به صورت مستقل و کامل‌تر منتشر کنیم، پسندیده است. فصل‌هایی از این کتاب به اعتقاد من بیش از این نیازمند کار است؛ به ویژه بخش‌هایی که به موضوع تبعید ایشان در ایرانشهر و جیرفت می‌پردازد.

وی همچنین افزود: کسی ادعا ندارد که این کتاب حق مطلب را در مورد رهبری ادا کرده است، اما تلاش برای انتشار آن اقدام پسندیده‌ای است که باید ادامه پیدا کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی اکبر صادقی رشاد، رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی از دیگر سخنرانان این مراسم بود که در ابتدای سخنان خود با اشاره به عنوان این کتاب گفت: در علم منطق زمانی که به جای تعریف یک واژه از واژه معادل استفاده می‌کنیم به آن می‌گوییم شرح اسم. در اینجا نیز این نامگذاری فعلی است متواضعانه که عنوان می‌کند در برابر موضوع به ماهیت نپرداخته است، بلکه تنها واژه‌ای را درباره آن ماهیت عرضه کرده است.

رشاد یادآور شد: رویکرد این اثر بیشتر سیاسی است و این کتاب را می‌توان شرح حال سیاسی ایشان دانست؛ در حالی که شخصیت مقام معظم رهبری باید در وجوه مختلفی دیده و ترسیم شود و زندگانی فقهی، هنری، فرهنگی و سایر ابعاد از زندگی ایشان می‌تواند در کتابی مستمر مورد توجه قرار بگیرد.

علی معلم دامغانی، رئیس فرهنگستان هنر نیز دیگر سخنران این مراسم بود که در سخنان خود با اشاره به بیان متواضعانه این کتاب عنوان کرد: یکی از نکاتی که هم ادبیات و هم طبیعت تصدیق می‌کند، این است که وقتی به سواد اعظمی می‌رسیم اولین نقطه از آن در واقع معرف پایان آن نیز است. در مورد مقام معظم رهبری آخرین نقطه از تعریف ایشان را باید اولین نقطه از این موضوع بدانیم.

وی ادامه داد: امروز اگر کسی که از ما نیست درباره انقلاب اسلامی حرفی بزند، ما اثری را نداریم تا مردم را به آن راهنمایی کنیم و از این منظر این کتاب افتخار بزرگی است.

معلم خاطرنشان کرد: این کتاب را باید جلد اول از کتابی بدانیم که معنای این مصرع از حافظ است که می‌گوید: «دلبر آن است که مویی و میانی دارد». می‌توان تجربه نگارش این کتاب را برای بسیاری از قهرمانان انقلاب اسلامی تکرار کرد. تردیدی ندارم که این کتاب باید جلد دومی نیز داشته باشد که بدون شک آغاز آن از این مصرع شروع می‌شود که می‌گوید: «بنده طلعت آن باش که آنی دارد».

بر اساس گزارش یاد شده، حجت‌الاسلام رسول جعفریان که اعلام شده بود برای معرفی و بررسی کتاب حضور خواهد یافت، به رغم حضور در این مراسم؛ فرصت آمدن به صحنه و بیان نکته‌های مورد نظر خود را نیافت.

کد خبر 179874
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز