گروه محیط‌زیست - اسدالله افلاکی: جمعه گذشته ساعت 11تا یک بعدازظهر، یک گروه 130نفره تحت عنوان دومین دوره مسابقه تالاب‌نوردی ساحل به ساحل میانکاله بهشهر وارد پناهگاه حیات وحش میانکاله شدند تا عامل دیگری به عوامل تهدید‌کننده این تالاب افزوده شود.

میانکاله

این در حالی است که پس از نصب بنرهای تبلیغاتی برای برگزاری این مسابقه، ده‌ها کارشناس و فعال محیط‌زیست در این زمینه هشدار دادند. حر منصوری، دیده‌بان میانکاله دراین باره به همشهری گفت: این مسابقه در حالی برگزار شد که مسئولان محیط‌زیست می‌گویند ما مجوزی برای اجرای چنین مسابقه‌ای صادر نکرده‌ایم. این درحالی است که نام محیط‌زیست به‌عنوان حامی مسابقه روی تمام بنرهای تبلیغاتی مربوط به مسابقه درج شده است.

این فعال محیط‌زیست مقیم منطقه تصریح کرد: هرچند محیط‌زیست با اجرای این طرح موافقت کرده بود اما مأموران اداره محیط‌زیست بهشهر با کمک محیط‌بانانی که از نکا و اطراف بهشهر به منطقه آمده بودند از ورود مسئولان برگزار‌کننده مسابقه به تالاب جلوگیری کردند. در نتیجه با وجود آنکه قرار بود 130شرکت‌کننده مسابقه از در ورودی غرب شبه جزیره وارد میانکاله شوند و پس از طی عرض تالاب به جاده شهرداری در جنوب تالاب برسند، به‌دلیل مقاومت محیط‌بانان، از جاده شهرداری در جنوب تالاب وارد شدند اما به‌خاطر گل و لای و نیزارهای حاشیه جنوبی تالاب اغلب شرکت‌کنندگان نتوانستند به خط پایان برسند.

از نگاه پرنده‌شناس

دکتر اسماعیل کهرم، استاد حیات وحش هم ضمن ابراز تأسف از برگزاری مسابقه تالاب‌نوردی در میانکاله به همشهری گفت: آنطور که به من اطلاع داده‌اند رئیس اداره محیط‌زیست بهشهر با برگزاری مسابقه در تالاب و پناهگاه حیات وحش میانکاله موافقت کرده، ضمن آنکه امسال، دومین سالی است که این مسابقه برگزار می‌شود. نکته اینجاست که مسابقه در جایی برگزار می‌شود که عنوان آن پناهگاه حیات وحش است و نیاز به آرامش دارد، الان هم فصل زادآوری پرندگان است و هنوز شمار قابل‌توجهی جوجه در منطقه وجود دارد. این مدرس محیط‌زیست افزود: روز جمعه گذشته همزمان با بزرگداشت دماوند، این مسابقه در حال برگزاری بود.

در این مراسم که در رینه برگزار شد، قرار بود درباره دماوند و ضرورت حفاظت از این میراث گرانبهای طبیعی صحبت کنم اما مسابقه تالاب‌نوردی سبب شد تا درباره محیط‌زیست کشور و عوامل تهدید‌کننده آن صحبت کنم. این درحالی بود که جماعت حاضر در مراسم که قریب به پنج هزار نفر بودند یکصدا خواستار حفظ میانکاله و دماوند شدند اما متأسفانه این مراسم و درخواست‌ها تأثیر چندانی در حفاظت از میراث طبیعی کشور ندارند؛ کما اینکه با وجود برگزاری مراسم حفاظت از دماوند که هرسال برگزار می‌شود یک عده تحت عناوینی چون معدنکاوی همچنان به غارت دماوند مشغولند. کهرم خاطرنشان کرد: وقتی با دماوند که یکی از نمادهای ملی و طبیعی کشور است چنین رفتاری می‌شود برگزاری مسابقه تالاب‌نوردی در میانکاله امری دور از انتظار نیست. البته گفته می‌شود که شماری از محیط بانان با این کار مخالفت کرده‌اند که این درخور تحسین است ولی این مقاومت وقتی کارساز است که مسئولان محیط‌زیست با برگزاری مسابقه مخالف باشند.

این استاد دانشگاه یادآور شد: براساس تعاریف جهانی، پناهگاه حیات وحش محیطی امن برای حیات وحش است که کسی حق تعرض به آن را ندارد. حتی ورود به این مناطق تحت شرایط خاصی صورت می‌گیرد؛ ضمن آنکه حداکثر جمعیتی که می‌تواند به‌طور همزمان وارد این منطقه شود، 25نفر است آن هم به همراهی یک کارشناس و متخصصی که به آنها بگوید چگونه و از کجا عبور کنند تا آسیبی به منطقه وارد نشود. متأسفانه در پناهگاه حیات وحش میانکاله، نه‌تنها این موارد رعایت نمی‌شود که در آنجا قدم به قدم، برای صید ماهی و شکار پرنده کومه ساخته‌اند؛ اینها مغایر با معیارها و ضوابط بین‌المللی است. به گفته کهرم، وقتی در چنین منطقه‌ای گروهی بالغ بر 100نفر وارد می‌شوند تا به قول خودشان مسابقه تالاب‌نوردی برگزار کنند، مسلم است که آرامش پرندگان سلب و زادآوری آنها با خطر جدی مواجه ‌شده علاوه براین، شمار قابل توجهی از قورباغه‌ها، ماهی‌ها و گیاهان آبزی نابود می‌شوند.

کهـــرم گفت: وقتی معیارهای زیست‌محیطی رعایت نشود تالاب و پناهگاه حیات وحش کارکرد زیست‌محیطی خودش را از دست می‌دهد و در واقع با یوسف آباد تهران فرقی نخواهد داشت؛ کما اینکه در حال حاضر هم تمام اراضی اطراف این تالاب در دست ساخت‌وساز است، ضمن آنکه می‌خواهند در همین منطقه پالایشگاه احداث کنند.

به گفته وی، این روند اگر ادامه داشته باشد تالاب و پناهگاه حیات وحش میانکاله در آینده نزدیک ارزش‌های زیست‌محیطی خود را ازدست می‌دهد و از فهرست مناطق چهارگانه حذف می‌شود.

کد خبر 176565

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز