گروه محیط‌زیست: مسابقه تالاب‌نوردی که برای دومین سال (جمعه گذشته) در تالاب میانکاله برگزار شد انتقادات شدید کارشناسان محیط‌زیست را برانگیخت.

میانکاله

دکتر برهان ریاضی، پژوهشگر تالاب‌ها دراین باره به همشهری گفت: برگزاری چنین برنامه‌هایی می‌تواند اکوسیستم شکننده میانکاله را با خطر جدی مواجه سازد به‌ویژه اگر در مناطق با حساسیت بالای میانکاله این مسابقه برگزار شود.

وی تصریح کرد: گرچه در مواردی می‌توان در مناطق حفاظت شده و پناهگاه حیات‌وحش برنامه‌های تفرجی برگزار کرد اما هر برنامه‌ای باید منطبق با معیارهای زیست‌محیطی و با توجه به توان و ظرفیت اکوسیستم و زیرنظر متخصصان محیط‌زیست برگزار شود.

ریاضی با اشاره به اینکه تالاب و پناهگاه حیات‌وحش میانکاله یکی از ایستگاه‌های با ‌ارزش زمستان‌گذرانی پرندگان مهاجر و زیستگاه پرندگان بومی است، گفت: در گذشته اگر آسیبی به تالاب وارد می‌شد طبیعت قابلیت دفاع و ترمیم داشت ولی در حال حاضر میانکاله به‌دلیل تهدیدات فراوان این قابلیت را ندارد.

به گفته وی دخالت‌هایی نظیر برگزاری مسابقه تالاب‌نوردی در منطقه همچون تیر خلاص است؛ از این‌رو ضروری است هرگونه اقدامی حتی تردد قایق، سروصدا و رفت ‌و آمد در منطقه با احتیاط فراوان توأم باشد تا وضعیت شکننده منطقه بیش از این آسیب نبیند.

کد خبر 176721

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز