سه‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۵:۰۵
۰ نفر

گروه ادب و هنر: با مشخص‌شدن بازیگر اصلی فیلم «شهید چمران»، ابراهیم حاتمی‌کیا تا سه هفته دیگر ساخته بلند سینمایی‌اش را کلید می‌زند.

عرب نیا

 فیلمی که حاتمی‌کیا مدت‌ها درگیر نگارش فیلمنامه‌‌اش بود و پیش از این قرار بود در حوزه هنری و به تهیه‌کنندگی محمد پیرهادی ساخته شود ولی در نهایت فارابی برای تولید فیلم شهید چمران پیشقدم شد و مهدی کریمی هم جای محمد پیرهادی را گرفت. دغدغه اصلی حاتمی‌کیا در ماه‌های اخیر یافتن بازیگر نقش «شهید چمران» بود. بازیگران زیادی برای این نقش تست گریم شدند و در نهایت فریبرز عرب‌نیا شد بازیگر اصلی فیلم حاتمی‌کیا.

عرب‌نیا که سال‌ها درگیر سریال «مختار» بود و از سینما فاصله گرفته بود در سال‌های اخیر در چند فیلم ایفای نقش کرده ولی هنوز سایه سنگین مختار ثقفی بر سیمای او سنگینی می‌‌کند و البته فیلم‌های این سال‌هایش نیز آثار چندان قابل قبولی نبوده‌اند. عرب‌نیای «ضیافت»، «سلطان»، «جهان پهلوان تختی» و «شوکران» که در دهه 70 یکی از مطرح‌ترین بازیگران سینمای ایران بود، حالا با حاتمی‌کیایی بازمی‌گردد که با «چمران» به خانه پدری‌اش بازگشته است؛ به سینمای دفاع مقدس که آخرین بار 12 سال پیش در فضایش نفس کشیده بود. در میانه‌‌های بهمن 1379، حاتمی‌کیا با تکه‌هایی در دست وارد سینما استقلال شد و جای فیلمش «موج مرده»، تکه‌های نگاتیو ممیزی شده را مقابل خبرنگاران و سینمایی‌نویسان به نمایش گذاشت. جرح و تعدیل موج مرده اعتراض حاتمی‌‌کیا را درپی داشت تا یکی از بهترین فیلمسازان سینمای دفاع مقدس با این ژانر خداحافظی کند. خالق «دیده‌بان»، «مهاجر»، «وصل نیکان»،‌«از کرخه تا راین»، «خاکستر سبز»، «برج مینو»، «بوی پیراهن یوسف»، «آژانس شیشه‌‌ای»، «روبان قرمز» و «موج مرده» سینمای جنگ را کنار گذاشت و در همه این 12 سال ترجیح داد فیلمسازی اجتماعی باشد.

«ارتفاع پست»، «به رنگ ارغوان»، «دعوت» و «گزارش یک جشن» به همراه سریال «حلقه سبز» کارنامه یک دهه اخیر حاتمی‌کیا را تشکیل می‌دهد. کارنامه‌‌ای پرفراز و نشیب و بحث‌انگیز که در اغلب موارد با حسرت و دریغ از جدایی کارگردان بزرگ سینمای جنگ از عرصه دفاع مقدس همراه بوده است. حالا او تصویر‌گر شهید مصطفی چمران از اسطوره‌های انقلاب و جنگ خواهد بود. کاری دشوار که البته بازگشتی فرخنده برای حاتمی‌کیا محسوب می‌شود.

پرستوهای «مهاجر» عاقبت به لانه بازمی‌گردند و حاتمی‌کیا هم این بار فیلمی خواهد ساخت که احتمالاً همه پلان‌هایش جنگی است. تماشای فیلم تازه‌ای از حاتمی‌‌کیا همان‌قدر کنجکاوی برانگیز است که تماشای فریبرز عرب‌نیا در قامت شهید چمران، عرب‌نیایی که 22 سال پیش در وصل نیکان حضوری کوتاه داشت حالا بازیگر اصلی فیلم حاتمی‌کیاست. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود از فیلم شهید چمران در سی‌ویکمین جشنواره فیلم فجر رونمایی خواهد شد؛ فیلمی که البته «چ» نامیده می‌شود. نامی که هم عنصر ایجاز در آن رعایت شده و هم سینمایی‌‌تر است.

آغاز فیلمبرداری از 15 تیر ماه

با انتخاب فریبرز عرب‌نیا به‌عنوان بازیگر نقش اصلی فیلم «شهید چمران» ابراهیم حاتمی‌کیا، فیلمبرداری این پروژه از 15تیرماه آغاز می‌شود. مهدی کریمی، تهیه‌کننده این فیلم در گفت‌وگویی با ایسنا، گفت: با اعلام نام عرب‌نیا، بازیگران سه چهار نقش محوری دیگر فیلم نیز طی روزهای آینده از طریق سایت اطلاع‌رسانی فیلم معرفی خواهند شد. وی افزود: هر دو روز یک خبر جدید روی سایت قرار خواهیم داد و در زمان فیلمبرداری نیز قصد داریم علاوه بر قراردادن صحنه‌هایی از فیلم، گفت‌وگوهایی از بازیگران منتشر کنیم. کریمی، زمان درنظرگرفته‌شده برای فیلمبرداری پروژه شهید چمران را چهار ماه اعلام کرد و گفت: فیلمبرداری در کرمانشاه و تهران انجام خواهد شد. همچنین «اسماعیل سلطانیان» و «مریلا زارعی» دیگر بازیگرانی هستند که به این پروژه پیوسته‌اند.

«مریلا زارعی» پیش از این در دو فیلم «دعوت» و «گزارش یک جشن» با ابراهیم حاتمی‌کیا همکاری کرده بود. همچنین فریبرز عرب‌نیا نیز در فیلم سینمایی «وصل نیکان» با ابراهیم حاتمی‌کیا همکاری داشته است. این فیلم نیمه تیرماه کلید می‌خورد. حاتمی‌کیا در پروژه چمران دو روز و دو شب از زندگی شهید چمران (بیست‌و‌پنجم تا بیست‌وهفتم مرداد1358) را روایت کرده است. این فیلم با حمایت بنیاد سینمایی فارابی ساخته خواهد شد.

ابراهیم در آتش

محبو‌ب‌ترین کارگردان سینمای جنگ، در حالی 12سال فیلم جنگی نساخت که در این سال‌ها، رسول ملاقلی‌پور ناباورانه از دنیا رفت و احمدرضا درویش و کمال تبریزی هم ترجیح دادند فیلم جنگی نسازند. عرصه سینمای دفاع مقدس شد جولانگاه کسانی که سیاه‌مشق‌‌هایشان را در این ژانر انجام دادند و گرچه گاهی هم فیلم خوبی در این میانه ساخته شد ولی اغلب آثاری که با بودجه‌های میلیاردی جلوی دوربین رفتند، فیلم‌هایی ضعیف و مغشوش از کار درآمدند. سینمای دفاع مقدس در سال‌های اخیر با رویکردی پوپولیستی نیز مواجه شد و گرچه گیشه‌ها فتح و جیب‌ها پر از پول شد ولی آنچه به‌نام سینمای دفاع مقدس بر پرده نقش بست ربطی به حماسه هشت‌ساله ملت ایران نداشت.در چنین شرایطی و در حالی که «گزارش یک جشن» آخرین ساخته حاتمی‌کیا هنوز سرنوشت مبهمی برای اکران عمومی دارد، کلید خوردن فیلم زندگی شهید چمران می‌تواند اتفاقی مهم در ژانر سینمای دفاع مقدس قلمداد شود.

کد خبر 173795

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز