گروه اجتماعی: کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی با الحاق 3 بند به تبصره 14 لایحه بودجه سال آینده وظایف جدیدی برای سازمان تأمین اجتماعی تعیین کرد.

مهدی مفتح، مخبر کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، با اعلام این خبر گفت: در الحاق این بندها کوشش شده تا با تاکید بر ارائه خدمات مناسب به افراد تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی، برخی مشکلات این افراد برطرف شود.

وی با اشاره به اینکه در بند اول ، شرایط افراد تحت پوشش بالای 60 سال سازمان تأمین در نظر گرفته شده افزود: بر اساس این بند سازمان تأمین اجتماعی موظف است به کسانی که بیش از 10 سال حق بیمه پرداخت کرده‌اند و به سن 60 سال رسیده‌اند متناسب با سنوات، حقوق بازنشستگی پرداخت نماید.

مخبر کمیسیون تلفیق گفت: در بند دیگری سازمان تأمین اجتماعی مکلف شده است که به افرادی که کمتر از 10 سال حق بیمه پرداخت نموده‌اند و امکان برقراری مستمری بازنشستگی برایشان وجود ندارد کل حق بیمه‌شان را یکجا بازگرداند.

به گفته این نماینده مجلس شورای اسلامی بازپرداخت حق بیمه افراد یاد شده باید با در نظر گرفتن نرخ تورم رسمی و پس از محاسبه ارزش افزوده پرداخت شود. در بند دیگری آمده‌است: کارفرمایان واحدهای صنعتی با پرداخت حق بیمه می‌توانند در واحد‌های خود بیمه شوند.مفتح با تاکید بر برخی مشکلات بوجود آمده برای افراد تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی به‌ویژه در زمینه برقراری و ادامه مستمری از تصویب شرایط جدیدی برای ادامه برقراری مستمری و نیز بستگان بیمه‌شدگان خبر داد.

براساس آخرین بند الحاق شده به تبصره 14 لایحه بودجه، والدین، فرزندان و نوادگان شاغلین و بازنشستگان و خواهر و برادر می‌توانند تحت پوشش بیمه خدمات درمانی شاغل یا بازنشسته سازمان تأمین اجتماعی باشند.

این عضو کمیسیون تلفیق تاکید بر اینکه شرط استفاده خواهر بیمه شدگان از مزایای بیمه شده سازمان تأمین اجتماعی نداشتن شوهر و برادر نیز به شرط داشتن سن کمتر از 20 سال و در صورت ادامه تحصیل تنها تا 25 سالگی در صورت تقاضای دستگاه مربوطه تحت پوشش بیمه خدمات درمانی شاغل یا بازنشسته ذیربط قرار خواهد گرفت.

گفتنی است که تمامی شرایط برای بستگان در صورتی برقرار خواهد شد که وابسته تقاضا کننده از هیچ‌ حقوق و مستمری برخوردار نبوده و هیچ نوع مستمری دریافت نکند.مصوبات کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی هم اکنون در انتظار مطرح شدن در صحن علنی مجلس و رای نمایندگان برای تصویب یا عدم تصویب است.

در صورتی که این مصوبات به تصویب اکثریت نمایندگان مجلس شورای اسلامی برسد سازمان تأمین اجتماعی مکلف به اجرای این مصوبات خواهد بود.این در حالی است که سازمان تأمین اجتماعی در رد درخواست مجلس شورای اسلامی برای ترمیم حقوق بازنشستگان دلیل خود را عدم تحمل وظایف اضافه عنوان کرد.

داوود مددی، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، بارها با تاکید بر این نکته که سازمان متبوعش با مشکلات مالی روبه‌روست عنوان کرد سازمان تأمین اجتماعی هیچیک از تعهداتی را که در اساسنامه‌اش نباشد و به ویژه اگر بار مالی اضافه نیز باشد نمی‌تواند بپذیرد.

کد خبر 17198

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز