همشهری آنلاین - رشید عسگری: مرکز ورزش‌های آبی المپیک (Aquatics Centre) بخشی از دهکده المپیک لندن 2012 است.

این مرکز ورزشی توسط زها حدید؛ معمار عراقی - انگلیسی به عنوان ورزشگاه رشته‌های آبی المپیک 2012 شامل: شنا، شیرجه، مسابقات پنجگانه مدرن و شنای موزون طراحی شده‌است.

ساختمان این مرکز بخشی از ورودی اصلی دهکده المپیک لندن را تشکیل می‌دهد. حدود دو سوم تماشاچیان مسابقات المپیک لندن از درب جنوب شرقی دهکده وارد می‌شوند که سقف مرکز ورزش‌های آبی به صورت یک پل قسمتی از مسیر پیاده تا بخش‌های دیگر دهکده است.

این مرکز دارای ظرفیت 17500 نفر، سقفی به ارتفاع 160 متر، یک استخر شنای 50 متر، استخر شیرجه 25 متر، استخر مخصوص گرم کردن 50 متر و یک قسمت گرم کردن "خشک" برای ورزشکاران رشته شیرجه است.

ساخت این ورزشگاه در جولای 2008 شروع و در جولای 2011 پایان یافت.

سقف این ورزشگاه دارای یکی از پیچیده‌ترین طراحی‌های مهندسی دهکده المپیک لندن است. اسکلت استیل کل ورزشگاه روی دو پایه بتنی و یک دیوار پشتیبان قرار گرفته‌ است.

در ابتدا اسکلت 3 هزار تنی در مکانی دیگر ساخته و بعد از اتمام در یک حرکت در محل اصلی و رروی پایه‌ها نصب شد. تمام سه استخر این ورزشگاه با 180 هزار کاشی پوشیده شده‌اند.

همچنین کف استخرها دارای قابلیت جابجایی است و می‌توان عمق آن را برای مقاصد مختلف تغییر داد. پیش‌بینی می‌شود سالانه 800 هزار بازدیدکننده به این ورزشگاه رفت و آمد کنند.

باله‌های موقت این ورزشگاه نیز قابلیت جابجایی دارند و بعد از مسابقات المپیک با حذف آن‌ها ظرفیت ورزشگاه به 2500 نفر کاهش می‌یابد.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۱