چهارشنبه 17 تیر 1394 | به روز شده: 55 دقیقه قبل

HAMSHAHRIONLINE

The online version of the Iranian daily Hamshahri
ISSN 1735-6393
پنجشنبه 17 فروردین 1391 - 10:54:02 | کد مطلب: 164889 چاپ

آشنایی با خواص باقلا

تغذیه > خواص خوراکی‌ها - همشهری آنلاین - شهره فرجی:
باقلا از جمله گیاهانی است که کاشت آن در دنیا سابقه بسیار طولانی داشته و دارای خواص فراوانی است.

باقلا گیاهی است علفی و یکساله که ارتفاع آن تا 80 سانتیمتر می رسد .برگ‌های آن متناوب و مرکب بوده که دارای برگچه‌هایی به شکل تخم‌مرغ است. گل‌های باقلا درشت و سفید و دارای لکه‌های سیاه و یا بنفش است . میوه آن که همان باقلا است دارای غلافی پوشیده از کرک به طول تقریبا 12 سانتیمتر است. در هر غلاف تعدادی دانه قرار دارد. گل و شاخه گل‌دار ، میوه و تخم باقلا مصارف طبی دارند.

گیاه باقالی

در صد گرم دانه باقلا سبز و خام مواد زیر موجود است:

آب: 72 گرم

پروتئین: 8/4 گرم

مواد چرب:0/4 گرم

نشاسته: 15/8گرم

کلسیم: 28 میلی‌گرم

فسفر: 155 میلی‌گرم

آهن: 2/2 میلی‌گرم

سدیم: 40 میلی‌گرم

پتاسیم: 470 میلی‌گرم

ویتامین آ: 220 میلی‌گرم

ویتامین ب1 : 0/3 میلی‌گرم

ویتامین ب 2 :0/18 میلی‌گرم

ویتامین ب 3 : 1/5 میلی‌گرم

ویتامین ث: 30 میلی‌گرم

ارسنیک: 0/02 میلی‌گرم

برخی از خواص باقلا عبارتند از:

سرشار از فیبر است.

باقلا مانند سایر لوبیاها سرشار از فیبر بوده که به عمل هضم کمک کرده و عمل دفع را آسانتر می‌سازد. لوبیاها سرشار از فیبرهای خوراکی هستند که با تمیز کردن ذرات موجود در خون که می‌توانند منجر به بیماری‌های قلبی شوند سطح کلسترول و تری‌‌گلیسیرید خون را تنظیم و کنترل می‌کنند.

علاوه بر آن مصرف فیبر باعث تنظیم سطح قند خون می‌شود از اینرو برای بیماران دیابتی مصرف آن تویه می‌شود. مصرف فیبر ممکن است خطر ابتلا به سرطان را نیز کاهش دهد چرا که به حرکت سریع‌تر غذاها در بدن کمک کرده و باعث پیشگیری از ماندن غذاهای سرطان‌زا در بدن می‌شود.

سرشار از پتاسیم است.

باقلا سرشار از پتاسیم بوده که تاثیرات مفیدی بر سطح فشارخون دارد. پتاسیم سومین ماده معدنی مورد نیاز بدن است. کمبود این ماده معدنی در بدن منجر به ایجاد رخوت و سستی، عمل نامنظم قلب، استرس و زودرنجی می‌شود.

البته استفاده بیش از حد پتاسیم خطراتی را نیز به دنبال خواهد داشت و حتی پزشکان نیز در تجویز مکمل‌های پتاسیم به بیمارانی که مطمئن هستند دارای کمبود این ماده معدنی هستند، تامل می‌کنند.

پتاسیم موجود در مواد غذایی مانند باقلا جایگزین بسیار ایمن‌تری برای حفظ سطح سالم پتاسیم در بدن هستند.

 

باقالی

مضرات:

باقلا در بعضی از اشخاص تولید نفخ و سنگینی سر و معده می‌کند برای جلوگیری از این عوارض باید ابتدا باقلا را پوست کنده و بجوشانید و آب آن را دور بریزید، سپس به آن مقداری آب اضافه کرده و بعد از پختن با روغن بادام و ادویه گرم مانند دارچین و فلفل بخورید.

مصرف باقلای تازه ممکن است تولید مسمومیت و حساسیت شدید بکند که گاهی موجب مرگ می‌شود بنابراین باید در خوردن باقلای تازه و خام احتیاط کنید . معمولا اشخاصی که به باقلای تازه حساسیت دارند فاقد یک آنزیم مخصوص هستند.

www.ehow.com
www.mihansalamat.com

در همین زمینه:
انتخاب سردبیر

دعوت آیت‌الله مکارم شیرازی برای شرکت در راهپیمایی روز قدس

همشهری آنلاین: آیت الله مکارم شیرازی تاکید کرد: شرکت در راهپیمایی روز قدس به عنوان عبادت بر همه لازم است.

سید جلال حسینی به نفت تهران پیوست

همشهری آنلاین: مدافع ملی پوش کشورمان پس از مذاکره با باشگاه نفت تهران با عقد قراردادی یک ساله به طور رسمی به نفت تهران پیوست.

علی شهید حق و حقیقت

مریم مرتضوی: از همان روزها که پیغمبر اکرم(ص) از مقابله پیمان شکنان با حضرت امیرالمؤمنین(ع) در دوران بعد از رحلت خود خبر داد، معلوم بود تاب تحمل عدلش را ندارند و نمی‌توانند مقابل جوانمردی و شجاعتش ایستادگی کنند.

از جنس نور

محمد مهدی معمار: حال و هوای این روز‌ها و شب‌ها جان می‌دهد برای دوستی بیشتر با کتابی که فصل بهارش رسیده است.

خبر، نرم و سخت در روزنامه‌نگاری حرفه‌ای

همشهری‌آنلاین - ساره گودرزی*: نگاشتن درباره نرم خبر و سخت خبر، این روزها که بیش از هر زمان دیگری رسانه‌ها تلاش می‌کنند به سمت آن حرکت کنند اما هنوز هم ساماندهی خوب و مناسبی درباره آن نشده است، کار راحتی نیست.

وزیران ۷ کشور آماده نشستی دیگر در کوبورگ

همشهری آنلاین: وزیرانی که به وین آمده‌اند، بتدریج به هتل کوبورگ می‌آیند تا نشستی دیگر را با تیم مذاکره کننده ایران برای تکمیل متن توافق و ضمائم و رفع اختلاف‌ها آغاز کنند.

مسیر دانش هسته‌ای ایران منفعل نمی‌شود

همشهری آنلاین: معاون نماینده پیشین ایران در سازمان ملل متحد افزود: وجود یک سازمان منسجمی تحت عنوان R&Dاهمیتش از این جهت است که مسیر دانش هسته ای ایران منفعل نمی‌شود و این مسیر هم پای جهان به جلو پیش می‌رود.

۷ ماده غذایی برای تأمین آهن گیاه‌خواران

همشهری آنلاین: متخصصان تغذیه می‌گویند: آهن موجود در غذاهای گوشتی بهتر جذب بدن می‌شود تا آهنی که در سبزیجات و غذاهای گیاهی هست. با وجود این گیاه‌خواران می‌توانند از سبزیجاتی خاص بهره برند و راه‌هایی به کار بندند تا آهن بهتر جذب بدن آن‌ها شود.

عکس روز: فلای بوردینگ

همشهری آنلاین: مردی که پیراهن بهترین صعودکننده توردوفرانس را به تن دارد، پیش از شروع مرحله دون ۱۶۶ کیلومتری صدودومین دوره مسابقه دوچرخه‌سواری توردوفرانس از اوترخت تا زیلند، تمرین فلای‌بوردینگ (flyboarding) انجام می‌دهد.

نقل و انتقالات لیگ پانزدهم ؛ پیرمردها ستاره این فوتبال هستند

همشهری آنلاین: فصل نقل و انتقالات پانزدهمین دوره رقابت‌های لیگ برتر در شرایطی به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود که بازیکنان پا به سن گذاشته مشتریان بیشتری نسبت به جوانان دارند و خبری از سوپراستارها نیست.