همشهری آنلاین - محمد ملاحسینی: بقعه امامزاده سلیمان در قرن هفتم هجری با معماری 8 ضلعی، گنبد دو پوش و مصالح خشت و گل در شهر قدیمی نراق ساخته شده است

همچنین در دوره صفویه کاشی‌کاری گنبد، نما کاری آجر و صحن شرقی به این بقعه اضافه و در دوره قاجار دو صحن دیگر در ضلع شمال و جنوب آن الحاق شده است.

در این بقعه 6 امامزاده به نام‌های‌ هادی و سلیمان از نوادگان امام علی بن ابی‌طالب‌(ع) و مهدی، مطهر، طاهر و حسین از نوادگان امام کاظم(ع) مدفون هستند.

 more جاذبه‌های گردشگری نراق / غار چال‌نخجیر / میل نراق / بازار نراق / آب‌انبار حاج مهدی / موزه مردم‌شناسی نراق / مسجد جامع نراق

روایت شده است که؛ این امامزادگان در اطراف نراق به شهادت رسیده و چون مردم نراق شیعه مذهب و پیرو سادات علوی بوده‌اند آنها را به شهر آورده و با احترام آنها را دفن کرده اند.

بقعه امامزاده سلیمان در مرکز شهر نراق در مجاورت مرکز شهرداری این شهر قرار دارد و به صورت 8 ضلعی به همراه گنبد کاشی‌کاری شده و دوپوش ساخته شده است و داخل آن با گچ‌بری‌های ساده مزین شده است.

سبک معماری این بقعه شبیه به آثار سده هفتم است. این بقعه درواقع، برجی با گنبدی بلند است که گنبد آنم هیچ ایوانی نداشته ولی در دوره صفویه به پیرامون آن سه ایوان ساخته شده است.

این زیارتگاه بدون کاشیکاری و گچبری بوده اما به دست معماران و استادان محلی و به کمک مردم نراق به شکل امروزی درآمده است. بقعه امامزاده سلیمان از شکوه و جلال خاصی برخوردار است و در شمار ابنیه تاریخی نراق قرار دارد.

در این زیارتگاه سه مرقد شبیه به هم، با دیواره کاشیکاری وجود دارد که از آثار عصر صفوی به شمار می‌آید. این بقعه از سه قسمت سردابه و ساختمان 8 ضلعی روی سردابه و نیز ایوان تشکیل شده است.

بقعه امامزاده سلیمان دارای 4 درب در 4 جهات اصلی بوده و ورودی این بنا در طرف شرق دارای یک درب چوبی با کنده‌کاری زیبا و هنرمندانه مربوط به سال 935 و از آثار دوره صفویه است. روی این درب علاوه بر اشعار پارسی، آیاتی از قران کریم نیز حک شده است.

نراق در استان مرکزی و در 15 کیلومتری جاده دلیجان به مشهد اردهال قرار دارد. در این شهر آثار تاریخی و مذهبی فراوانی وجود دارد.

بقعه امامزاده سلیمان در سال 1379 با شماره 3536 توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۷ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۸:۰۱