همشهری آنلاین - محمد ملاحسینی: موزه مردم‌شناسی نراق با تدبیر شهرداری این شهر مبنی بر جمع‌آوری آثار قدیمی از خانه‌های این شهر البته به شکل داوطلبانه در دست راه‌اندازی است.

نمایی از آثار به نمایش درآمده در قسمت روباز موزه مردم‌شناسی نراق

قرار است در این موزه آثار در دو قسمت به نمایش درآیند. قسمت اول، محوطه روبازی است که در آن ابزار و ادوات کشاورزی و فعالیت‌های سنتی مردم این شهر به نمایش گذاشته می‌شود. قسمت دوم که در نوع خود کم‌نظیر است، آب‌انبار قدیمی این شهر است که مخزن آن تبدیل به موزه مردم‌شناسی می‌شود.

این موزه پس از جمع‌آوری آثاری که مردم یا به شکل امانی و یا هدیه در اختیار شهرداری قرار می‌دهند، راه‌اندازی خواهد شد. نکته جالب توجه اینکه، قرار است این موزه در طول همه ایام و به صورت رایگان باز باشد و به بازدیدکنندگان و به خصوص گردشگران خدمات ارائه کند.

از دیگر نکات جالب این موزه اینکه، این موزه قرار است به فضایی برای معرفی تجهیزات زندگی، اشیاء، اسناد، مدارک، تصاویر و آئین‌ها و صنایع دستی تبدیل شود و در این راستا شهرداری نراق حجره ها و غرفه های این موزه را به خانواده های نراقی واگذار می‌کند تا آنها، خود در تزئین، طراحی و تکمیل وسایل موزه اقدام کنند.

در واقع هر خانواده نراقی در موزه مردم شناسی نراق برای خود غرفه‌ای مجزا خواهد داشت و این تدبیر باعث انگیزه ای خواهد شد تا شهروندان نراقی اسناد، مدارک و اشیاء ارزشمند تاریخی خود را در معرض دید عموم قرار دهند. باید با این نکته نیز اشاره کرد که این موضوع در نوع خود کاری نو و جدید است.

همچنین در موزه مردم‌شناسی نراق که بخشی از آثار آن آماده نمایش شده، قرار است در مواقع بازدید، شهروندانی که آثار را هدیه یا امانت داده‌اند در موزه حضور یابند و به بازدیدکنندگان توضیحات لازم را ارائه کنند.

یکی از آثار دیدنی که در این موزه نگهداری می‌شود، ۲ نخل معروف این شهر است که هر سال در ۴ مناسبت از جمله عاشورای حسینی، توسط مردم از موزه خارج می‌شود و بر دوش آنها در بافت قدیمی شهر به حرکت درمی‌آید.

نراق از جمله شهرهای قدیمی و دارای ریشه تاریخی ایران است که در استان مرکزی و در ۱۵ کیلومتری دلیجان و در مسیر جاده مشهد اردهال قرار دارد.

این شهر کوچک اما پر جاذبه، با قدمت ۲۰۰۰ ساله دارای آثار و بناهای قدیمی فراوانی است که قابلیت جذب گردشگر از اقصی نقاط ایران و حتی گردشگران خارجی را دارد.

بافت قدیمی این شهر که در برخی قسمت‌ها، به آن بی‌توجی‌های فراوانی شده، نیازمند توجه بیشتر مسئولین ذی‌ربط بوده تا با مرمت و نگهداری آنها، زمینه جذب گردشگر بیشتر فراهم آید.

از جمله نقاط دیدنی این شهر می‌توان به امامزاده سلیمان، بازار شمس‌السلطنه، غار چال نخجیر، میل نراق، مسجد جامع و آب‌انبار حاج مهدی اشاره کرد.

کد خبر 157268
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز