گروه اقتصادی: افزایش تقاضا برای خرید خودرو در روزهای پایانی سال موجب رشد بی‌رویه قیمت‌ خودروهای تولید داخل و وارداتی شده است.

این در حالی است که شرکت‌های خودروسازی و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان هرگونه افزایش رسمی قیمت‌ها را رد کرده و بر برخورد با متخلفین تاکید دارند. با محمد حسن نکویی مهر،رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان و معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • علت افزایش قیمت 100هزار تا 14میلیون تومانی خودروهای ساخت داخل یا وارداتی در حاشیه بازار چیست؟

امیدواری برخی افراد به افزایش قیمت خودرو در آینده موجب شده تا این افراد شرایط را برای سوءاستفاده فراهم دیده و با احتساب خودرو به‌عنوان یک کالای سرمایه‌ای به انگیزه سفته‌بازی در مورد این کالا به افزایش قیمت‌ها دامن بزنند. از سوی دیگر برخی افراد با به حال کردن تقاضای خود برای خرید خودرو به نابسامانی بازار دامن زده‌اند.

  • با وجود این، افزایش قیمت‌ها در حاشیه بازار خودرو بسیار شدید بوده؛ چه اقدامی برای نظارت بر قیمت خودرو در حاشیه بازار انجام داده‌اید؟

افزایش قیمت خودرو در حاشیه بازار ناشی از فضای روانی بوده و بیانگر تقاضای واقعی نیست. بر این اساس تعامل خوبی با خودرو‌سازان داخلی برای افزایش میزان فروش و پیش فروش خودروهای ساخت داخل در ایام پایانی سال داشته‌ایم و مردم نیز نباید گمان کنند قرار است اتفاق خاصی در بازار خودرو بیفتد. قیمت خودرو در بازار همواره روال منطقی داشته و خواهد داشت. همچنین طرح نظارت ویژه بر بازار خودرو برای مهار قیمت‌های حاشیه بازار را با مشارکت شرکت‌های خودروسازی اجرا کرده‌ایم که براساس آن شرکت‌های خودروسازی با هرگونه افزایش قیمت خودرو در نمایندگی‌های فروش یا سایر مراکز صنفی تحت پوشش برخورد خواهند کرد.

  • برخوردهای قبلی با شرکت‌های خودروسازی متخلف قدرت بازدارندگی لازم را نداشته و در افزایش قیمت‌های اخیر نیز تخلف برخی نمایندگی‌های فروش محرز است؛ سازمان حمایت چه اقدامی انجام داده است؟

در نشست اخیر با شرکت‌های خودروسازی بار دیگر گوشزد کردیم که قرار نیست قیمت خودرو به شکل بی‌رویه‌ای افزایش یابد. هرگونه افزایش احتمالی قیمت‌ها نیز در چارچوب منطقی و براساس مصوبات کمیته قیمت‌گذاری خودرو اعمال خواهد شد. شرکت‌های خودروسازی نیز با این موضوع موافق بوده و بارها اعلام کرده‌اند که هرگونه افزایش قیمت در نمایندگی‌های فروش این شرکت‌ها تخلف بوده و مشمول پیگرد قانونی است.

  • اما برخی خودرو‌سازان از موافقت کمیته قیمت‌گذاری با افزایش قیمت‌ها و اعلام آن در سال آینده خبر می‌دهند. این موضوع تا چه حد صحت دارد؟

باید پذیرفت که هزینه تمام شده تولید بسیاری از کالاهای صنعتی مانند خودرو در چند ماه اخیر افزایش یافته است. اگر سازمان حمایت با توجه به اسناد و مدارک ارائه شده به این نتیجه برسد که با توجه به افزایش هزینه تمام شده تولید، افزایش قیمت خودرو نیز ضروری است نسبت به افزایش قیمت‌ها اقدام خواهد کرد. مباحث کارشناسی در این زمینه ادامه دارد و حتی خودرو‌سازان نیز با افزایش بی‌رویه کنونی قیمت خودرو در حاشیه بازار مخالف هستند؛ چرا که فضای کنونی چندان منطقی نبوده است. اگر با بررسی اسناد مشخص شود که قیمت تمام شده خودروهای تولید داخل یا وارداتی به‌دلیل نوسان نرخ ارز بیشتر شده است با افزایش قیمت‌ها موافقت خواهد شد. 

کد خبر 162501

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز