مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان در آزمایشی جدید توانستند اولین تصویر از توزیع بار الکتریکی را در یک تک اتم به ثبت رسانده و حرکت پیچیده الکترون‌ها را در مقیاسی بسیار کوچک به نمایش بگذارند

تصویر بار الکتریکی تک اتم

به گزارش خبرگزاری مهر، بار الکتریکی یا شارژ بر روی یک تک اتم پیش از این نیز محاسبه شده بود اما ثبت حرکت این بار الکتریکی در میان مولکولی پیچیده دستاوردی جدید است که دستیابی به آن بسیار دشوار بوده است. چنین محاسباتی می‌توانند اطلاعات بیشتری را درباره روند انتقال بار الکتریکی در طبیعت آشکار کنند.

محققان موسسه IBM زوریخ موفق به انجام این محاسبه شده و اولین تصویر از یک تک مولکول را به همراه شارژ الکتریکی آن به ثبت رسانده‌اند. با این همه ثبت تصویر تک مولکول و بار الکتریکی آن نیازمند استفاده از تکنیک‌های مختلف است که به میکروسکوپی روبشی کلوین شهرت دارد. این تکنیک مجموعه‌ای از ریزبینی اتمی است که امکان عکسبرداری از اولین تک مولکول را در سال 2009 به وجود آورد.

در این شیوه به ستونی کوچک با سری نوک تیز که به یک تک مولکول ختم می‌شود ولتاژی کم وارد می‌شود در حالی که این ستون بر روی مولکولی بزرگ‌تر و X شکل به ام Naphthalocyanin در حال اسکن شدن است. زمانی که سر باردار ستون با بارهای الکتریکی مولکول بزرگ‌تر مواجه می‌شود، آغاز به ارتعاش کرده و به این شکل مکان دقیق الکترون‌ها را نمایش می‌دهد.

تصویر بار الکتریکی تک اتم

در این شیوه ولتاژ به صورت مستقیم به مولکول وارد می‌شود و دو اتم هیدروژن در مرکز آن جای خود را با هم عوض می‌کنند و الکترون‌ها نیز جایگاه خود را به بازوهای متقابل مولکول X مانند تغییر می‌دهند.

به این شیوه دانشمندان توانستند تغییرات را در توزیع بار الکتریکی مشاهده کنند. این تکنیک با ترکیب با دیگر تکنیک‌های رایج می‌تواند جزئیات بیشتری را درباره جهان در مقیاس نانو آشکار ساخته و نه تنها در علوم بنیادین، بلکه در تغییر ساختار ابزارهای الکتریکی تاثیر قابل توجهی داشته باشد.

کد خبر 161973
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز