همشهری آنلاین – زهره بانی: نوجوانی دوره‌ای است بسیار پر مخاطره، هم برای خود نوجوانان هم برای والدین آنان و در این میان حساسیت‌های مراقبت از دختران نوجوان به مراتب بیشتر است

دختر - نوجوان

در مورد یک دختر نوجوان طبیعی است که برای کسب آزادی‌های تازه، والدین خویش را از خود براند. اگر والدین ‌نتوانند این رفتار بی‌ادبانه ‌را تحمل کنند، احتمالا دختر نوجوان آنان در شکستن قوانین و گذر از مرزها و خط قرمزها یاغی‌تر خواهد شد. دختران نوجوان بسیار زرنگ و مکار هستند. بنابراین خوب است که به آنان تا اندازه‌ای که منطقی باشد، حریم خصوصی و آزادی بدهید.

در کنار آزادی‌هایی که می‌دهید، به عهده شما است که از در امان ماندن وی اطمینان حاصل کنید. اکنون این سوال مطرح است که در این دنیایی که به لحاظ تکنولوژی تا این اندازه پیشرفت کرده است، چگونه می‌توانیم دختران نوجوان خویش را در امان نگه داریم؟

ارتباط مفید و تاثیرگذار

اگر شما بتو‌انید با دختر نوجوان خود آشکار و روشن صحبت کنید، شانس ایمن و سلامت ماندن وی را افزایش داده‌اید. شما باید برای او توضیح دهید که چرا باید پوششی که انتخاب می‌کند از روی بصیرت باشد. برایش شرح دهید که در چه شرایطی بهتر دیده می‌شود.

دختر نوجوان شما باید از درندگانی که در شبکه‌های اینترنتی به کمین نشسته‌اند آگاهی داشته باشد و درک کند که چرا شما باید همیشه بدانید که او با چه کسانی و به کجاها رفت و آمد دارد.

بنابراین بهتر است با دخترتان با احترام رفتار کنید و همانند یک بزرگسال با او صحبت کنید. اگر دختر شما با تمام وجود احساس کند که می‌تواند با شما در هر موردی صحبت کند و مشورت بگیرد، مطمئن باشید هر گاه که مشکلی داشته باشد به شما مراجعه خواهد کرد.

هرگاه که راهنمایی‌های شما برای او کارآیی لازم را نداشت و به نظر او مسخره رسید سعی کنید خود را به روز کرده و دیدگاه‌های خویش را ارتقا دهید.

تلفن همراه و اینترنت

چند سال پیش که اینترنت تازه وارد خانواده‌ها شد، احساس خطر چندانی وجود نداشت. اما طی همین چند سال شرایط کامللا فرق کرده است. اکنون تمام گروه‌های سنی حتی کودکان خردسال هم می‌توانند از امکانات و تکنولوژی روز مثل اینترنت و تلفن همراه استفاده کنند و به راحتی این امکانات در اختیار همگان است.

پس والدین می‌خواهند و باید کنترل کنند که دختر نوجوان‌شان تلفنی با چه کسانی ارتباط دارد. حتی هرزگاهی لازم است کامپیوتر دخترتان را چک کنید ببینید به چه سایت‌هایی سر می‌زند یا اگر عضو شبکه‌های اینترنتی است، صفحه مربوط به او را مرتب چک کنید و تصاویر، پیام‌ها و کسانی را که در لیست دوستانش هستند دائم کنترل کنید تا مطمئن شوید که او در ارتباطات شبکه‌ای‌اش در امان است. منطقی است که شماره‌های ناشناس روی تلفن همراه او را نیز مورد بررسی قرار دهید.

بیرون رفتن

قطعا تصدیق می‌کنید که نمی‌شود دختر نوجوان را در کل دوران نوجوانی‌اش در خانه نگه داشت. او می‌خواهد که با دوستانش بیرون برود و از شما اجازه می‌خواهد که با دوستانش قرار و برنامه بگذارد. این بیرون رفتن‌ها ایرادی ندارد به شرط اینکه شما دقیقا بدانید که با چه کسانی بیرون می‌رود و کجا می‌رود.

وقتی بیرون می‌رود حتما یک تلفن همراه در اختیار او بگذارید تا در صورت بروز مشکل بتواند با شما تماس بگیرد و شما هم در صورت نیاز بتوانید به راحتی به او دسترسی داشته باشید.

اطمینان حاصل کنید که به اندازه کافی برای گرفتن تاکسی یا خرج‌هایی از این دست، پول همراه داشته باشد. در کل او نباید هیچوقت در شرایطی قرار گیرد که دچار تشویش و اضطراب شود. بد نیست که از او بخواهید مرتبا شما را در جریان بگذارد که به کجا می‌رود زیرا دختران نوجوان از ترس مخالفت‌های والدین، معمولا در مورد جاهایی که می‌روند، دروغ می‌گویند.

تنبیه کردن

دختران نوجوان می‌پندارند که بزرگ شده‌اند، با این وجود برای اشتباهات و قانون شکنی‌هایی که می‌کنند، باید تنبیه شوند. اما تنبیهات دوران کودکی اکنون مناسب حال آنها نیست. پس باید از نوعی تنبیهات که بتواند آنها را ترغیب به پیروی از قوانین کند، کمک گرفت.

در این سنین شاید محروم کردن آنان از بیرون رفتن کارآمد باشد چون دختران نوجوان خیلی به بیرون رفتن با دوستان خود علاقمند هستند. ضبط کردن تلفن همراه و لپ تاپ شخصی آنان هم می‌تواند موثر واقع شود.

فقط به خاطر داشته باشید که دختر نوجوان شما باید آزادی، اعتماد و خلوتی را که آرزوی آن را دارد کسب کند. اگر او اصرار داشت که مثل کودکان عمل کند قطعا نمی‌تواند و نباید از آزادی‌هایی همانند آزادی‌های بزرگسالان برخوردار باشد.

http://en.amerikanki.com

کد خبر 160470
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز