سه‌شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۰ - ۲۱:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: ویکی‌پدیا نسخه انگلیسی‌زیان وب‌سایتش را روز چهارشنبه 18 ژانویه در اعتراض به مقررات جدیدی که در کنگره آمریکا تحت بررسی است از دسترس خارج خواهد کرد.

ویکی پدیا

به گزارش آسوشیتدپرس اعلام این اقدام بوسیله این دائره‌المعارف آنلاین اجتماع‌پایه پرطرفدار در اعلامیه‌ای در دوشنبه شب به شدت انتقادات به این مقررات خواهد افزود. ویکی‌پدیا با میلیون‌ها بازدیدکننده در روز یکی از محبو‌ب‌ترین وب‌سایت‌های اینترنتی محسوب می‌شود.

ویکی پدیا می‌گوید: "اگر این مقررات تصویب شود به اینترنت رایگان و آزاد آسیب خواهد رساند و ابزارهای جدیدی برای سانسور وب‌سایت‌های بین‌المللی در درون آمریکا ایجاد خواهد کرد."

طرفداران این لوایح صنایع فیلم و موسیقی هستند که اغلب شاهد فروش غیرقانونی محصولات‌شان هستند.

اما منتقدان می‌گویند این مقررات ممکن است به صنعت اطلاعات آسیب بزند و حق آزادی بیان را پایمال کند. از جمله نگرانی‌های آنها اقدامات پیشنهادی در این لوایح است که به نظر آنها باعث تضعیف امنیت سایبری شرکت‌ها و محدود شدن حقوق دسترسی به دامنه‌های اینترنتی می‌شود.

بحث‌برانگیزترین پیشنهاد در لایحه مجلس نمایندگان این است که به مقامات فدرال اجازه می‌دهد که سایت‌هایی را که ادعا می‌شود محتواهای دزدی را توزیع می‌کنند، وارد "فهرست سیاه" کند. این کار اساسا دسترسی به بخش‌هایی از اینترنت را برای کاربران آمریکایی ناممکن می‌کند. اما به نظر می‌رسد که رهبران کنگره از این پیشنهاد حمایت می‌کنند.

شرکت‌های تکنولوژی اطلاعات مانند گوگل، فیس‌بوک،یاهو، توئیتر و ... با این مقررات مخالفت کرده‌اند و گفته‌اند این کار رشد صنعت اطلاعات را به خطر می‌اندازد. چندین اجتماع آنلاین مانند ردیت، بوئینگ بوئینگ و دیگران نیز طرح‌هایی برای اعتراض به این قوانین با خاموش کردن موقتی‌شان اعلام کرده‌اند.

تصمیم ویکی‌پدیا برای خاموش کردن یک روزه‌اش این موضوع را بیشتر در کانون توجه‌ها قرار می‌دهد. گروهی از کاربران ویکی‌پدیا برای بیش از یک ماه در این مورد به بحث پرداخته‌اند که آیا باید به این مقررات واکنش نشان دهند یا نه.

به گفته بنیاد ویکی‌میدیا در چند روز گذشته گروهی شامل بیش از 1800 داوطلبی که بر روی این سایت کار می‌کنند و سایر کاربران چندین شکل اعتراض از جمله آگهی‌های بنری و خاموش‌کردن جهانی سایت را مورد بحث قرار دادند. نهایتا این گروه از تصمیم خاموش کردن نسخه انگلیسی سایت حمایت کرد.

کد خبر 157603
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز