گروه اقتصادی- محمد رضایی: همزمان با امتناع صرافی‌ها از فروش ارز، قیمت انواع قطعات سکه بهار آزادی باز هم مسیر صعودی در پیش گرفت.

دلار

گزارش خبرنگار ما از خیابان فردوسی حاکی است، اغلب صرافی‌ها هیچ دلاری به متقاضیان عرضه نمی‌کردند، اما بازار سکه‌فروشان دوباره سکه شده بود و خرید و فروش در این بازار جریان داشت. پاسخ منفی صرافی‌ها به متقاضیان ارز در حالی بود که دلالان درصورت پرداخت نقدی آمادگی ارائه هر میزان دلار را به‌صورت آنی داشتند. البته در بازار غیررسمی نیز قیمت‌ها اصلا یکسان نبوده و هر کدام از دلالان قیمت‌های متفاوتی را بیان می‌کنند.

از طرفی صرافی‌های مجاز که بانک مرکزی دائما بر خرید و فروش دلار از آنها تأکید می‌کند، فقط اقدام به خریداری دلار آن هم با قیمت 1390 تومان می‌کنند. با این اوضاع این شائبه به‌شدت تقویت می‌شود که صرافی‌ها ارز سهمیه خود را در بازار غیررسمی و توسط دلالانی که در خیابان فردوسی ایستاده‌اند با قیمت‌های بالاتر به فروش می‌رسانند. این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که براساس اطلاعیه کانون صرافان، صرافی‌های مجاز باید دلار را با قیمت 1390 خریداری کرده و 1400تومان به فروش برسانند.

همچنین با مصوبه اخیر مجلس که در غیاب رئیس‌کل بانک مرکزی به تصویب رسید، فروش ارز در خارج از صرافی‌ها غیرقانونی بوده و به مثابه قاچاق تلقی می‌شود.

امروز دلار در بازار غیررسمی با قیمت 1690 تومان به فروش رسید. بانک مرکزی هم نرخ مرجع دلار را با اندکی کاهش نسبت به روز گذشته 1124تومان اعلام کرد. همچنین یورو در بازار تهران 2180 تومان قیمت خورد و پوند انگلستان 2680 تومان فروخته شد.

اما از سوی دیگر، فروشندگان سکه که در تلاطم و نابسامانی بازار ارز به حرکت چراغ خاموش خود ادامه می‌دهند، قیمت‌ها را با وجود کاهش قیمت‌های جهانی افزایش دادند.

بر این اساس امروز سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم 667 هزار تومان فروخته شد و سکه‌ تمام بهار آزادی طرح جدید هم با افزایش 25 هزار تومانی نسبت به روز گذشته 658 هزار تومان قیمت خورد. نیم سکه، ربع سکه و سکه گرمی هم به‌ترتیب با قیمت‌های 327، 167 و 84 هزار تومان به فروش رسید. روز گذشته هر اونس طلا در بازارهای جهانی 1630 دلار فروخته شد.

دولت مدیریت ارز را رها کرده است

رئیس کمیسیون طرح تحول اقتصادی مجلس شورای اسلامی عمده نوسانات نرخ ارز را به‌دلیل جو روانی حاکم در کشور دانست و گفت: در حال حاضر عملا اتفاق خاصی در بازار رخ نداده و متأسفانه مدیریت دولت نیز در این مورد به حاشیه رفته است. به گزارش مهر غلامرضا مصباحی مقدم خاطرنشان کرد: دولت در جریان هدفمندی یارانه‌ها نشان داد که می‌تواند مدیریت قوی‌ای داشته باشد، اما در مورد نوسان در بازار ارز، مدیریت را رها کرده و به‌نظر می‌رسد در شرایطی که کنترل صرافی‌ها و نظارت بر عملکرد آنها امر دشواری نیست، بیشتر درگیر مسائل سیاسی انتخابات شده است.

کد خبر 156868
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز