همشهری‌آنلاین: احمد توکلی و الیاس نادران درپی تشدید اوضاع بحرانی بازار ارز در کشور با ارائه نامه‌ای به علی لاریجانی از وی خواستند مجلس برای بررسی اوضاع نابسامان بازار ارز تشکیل جلسه فوق العاده بدهد.

نادران - توکلی

به گزارش همشهری‌آنلاین، متن نامه این دو نماینده مجلس به علی لاریجانی به این شرح است:

برادر ارجمند جناب آقای دکتر علی لاریجانی
رئیس محترم مجلس شورای اسلامی

سلام علیکم؛
وضعیت بازار ارز به عنوان یکی از ابزارهای مهم سنجش شرایط اقتصادی کشور به مرحله‌ای بحرانی رسیده است. افزایش بی‌سابقه نرخ ارز و از آن فاجعه‌بارتر نوسانات آن طی ماه‌های پاییز و به ویژه یکی دو هفته و روزهای اخیر تمامی دلسوزان انقلاب و ایران را که علم و تجربه لازم برای آسیب‌شناسی وضع موجود را دارند به شدت نگران سرنوشت حال و آینده اقتصاد ملی کرده است. اکثر اقتصاددانان کشور که سال‌هاست از سیاست‌های ضد و نقیض، مدیریت ضعیف و بعضاً مسئله‌دار اقتصادی و اتلاف منابع به دست دولت انتقاد کرده‌اند، تعجبی نمی‌کنند، گرچه به شدت متاسف‌اند.
 

در شرایطی که:
۱) به دلیل سرازیر کردن غیر قانونی یارانه‌های نقدی به بازار نقدینگی افزایش می‌یابد،
۲) تولید کشور، به ویژه صنعت در اثر افزایش هزینه انرژی و نقض قانون در حمایت از تولید در رکود بی‌سابقه‌ای قرار دارد،
۳) تحریم‌های مالی دشمنان ملت ایران گردش پول را در واردات کـُند و پرهزینه کرده است،
۴) حوزه‌های دیگر فعالیت اقتصادی و گردش سرمایه با مشکلات جدی روبروست،
۵) مدیریت ضعیف و مسئله دار اقتصادی هر روز مسئله‌ای مطرح می‌کند و مقابله با تحریم به کمیته‌ای سپرده شده که رئیس آن فردی فاقد ‌صلاحیت علمی و تجربی و دارای پرونده قضایی مالی است.
۶) دولت با آمارهای خود ساخته همه چیز را بروفق مراد نشان می‌دهد و به جای پرداختن به مسائل اساسی کشور به فعالیت‌های انتخاباتی ناسالم می‌پردازد، در چنین وضعیتی نااطمینانی و ریسک در اقتصاد افزایش می‌یابد و پول‌های سرگردان برای حفظ ارزش و سود‌جویی متوجه بازار ارز می‌شود و چنین بحرانی را رقم می‌زند.

این اتفاقات نتیجه طبیعی سوء سیاست و سوء مدیریت دولت و فشارهای خارجی است که تعجب ندارد، تعجب‌آور عدم تحرک کافی مجلس که نماینده مردم است و باید از حقوق آنان در برابر این وضعیت بحرانی دفاع کند تعجب‌برانگیز است.

امروز که قیمت ارز بصورت ساعتی دچار نوسان و فزایندگی است، ضروری است مجلس براساس ماده ۱۰۴ قانون آیین‌نامه داخلی جلسه فوق‌العاده تشکیل دهد و موضوع وفق ماده ۱۰۳ در جلسه رسمی غیرعلنی بررسی و برای نجات اقتصاد ملی تصمیم موثر و قاطعی بگیرد. پیشنهاد ما تشکیل جلسه در ۱۴ یا ۱۵ دی ماه است.

کد خبر 155975
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز