گروه بورس: سایت بازارهای مالی عربی در گزارشی که به مناسبت پایان سال میلادی تهیه شده است نوشت: بازار‌های مالی عربی در سال2011 با زیانی معادل 7/111‌میلیارد دلار روبه‌رو شده‌اند.

بورس

به گزارش همشهری، گزارش مرکز بازار های مالی عربی (AMF) حاکی از آن است که بازار‌های مالی عربی در سال مالی 2011 همگام با بحران مالی جهان با زیان‌های هنگفتی مواجه شده‌اند و بورس عربستان اصلی‌ترین قربانی این نزول بوده است. در این گزارش آمده است: ناآرامی‌های سیاسی خاورمیانه و شمال آفریقا در کنار بحران مالی جهان، بازار‌های سهام عربی را در پایان سال‌2011 به پایین‌ترین حد خود در 6‌ماه گذشته رسانده‌است. بازار‌های مالی عربی در طول این مدت در بحران عمیقی فرورفته‌اند و به جز بورس قطر، باقی بورس‌های عربی منطقه با نزول سنگینی مواجه شده‌اند. براساس این گزارش ارزش بورس‌های رسمی منطقه در سال2011 به میزان111.7 میلیارد دلار کاهش یافته است و ارزش بورس‌های عربی به پایین‌ترین حد خود از سال2005 تاکنون رسیده است. در واقع این بی‌سابقه‌ترین سقوط بازار‌های مالی عربی از زمانی است که قیمت نفت در سال2000 در مسیر صعودی قرار گرفت. سقوط بازار‌های مالی در شرایطی رخ می‌دهد که براساس برخی گزارش‌ها کشور‌های منطقه نرخ رشد اقتصادی مناسبی را به دلیل افزایش قیمت نفت پشت سر گذاشته‌اند.

آمار‌ها نشان می‌دهد : کشور‌های عربی به‌دلیل افزایش بهای نفت در سال گذشته میلادی با رشد اقتصادی مناسبی روبه‌رو شده‌اند، اما برعکس بازار‌های مالی این کشور در یک تضاد اساسی همگام با بورس‌های جهانی با رکود مواجه شدند و در این میان بورس‌های عربستان، کویت و مصر اصلی‌ترین قربانیان این سقوط بودند. بورس عربستان هم‌اکنون بزرگ‌ترین بورس کشور‌های عربی در منطقه است که بخش زیادی از کاهش ارزش بازار سهام کشور‌های عربی مربوط به این کشور و همچنین مصر و کویت می‌شود.

جدول

کد خبر 155951
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز