گروه بورس: فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار در تازه‌ترین گزارش خود از رشد ارزش بورس‌های دنیا در یک ماه گذشته خبر داد.

این در حالی است که ارزش بورس تهران در این مدت نزدیک به2.8میلیارد دلار کاهش یافته است. به گزارش همشهری، ارزش بورس‌های دنیا که به‌دلیل بحران مالی اروپا و آمریکا در سال گذشته با نزول مواجه شده بود از ابتدای سال‌جاری میلادی بار دیگر در مسیر صعودی قرار گرفته و در طول این مدت میلیارد‌ها دلار بر ارزش آنها اضافه شده است.

فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار، معتبر‌ترین فدراسیون جهانی است که بیشتر بورس‌های بزرگ و معتبر دنیا عضو آن هستند، بورس تهران هم از سال 1995 به عضویت این فدراسیون درآمد اما از اکتبر سال 2011 (مهر1390) بورس تهران از این فدراسیون اخراج شد. روند نزولی و صعودی بورس‌های عضو این فدراسیون نشان‌دهنده شرایط کلی اقتصاد جهان و بازار‌های مالی دنیاست.

ارزش بورس‌های دنیا در سال گذشته به‌دلیل وقوع بحران مالی در منطقه یورو و همچنین اقتصاد آمریکا بیش از میلیارد‌ها دلار کاهش یافته بود اما این فدراسیون در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد، هرچند میزان ارزش کل بورس‌های دنیا هنوز هم به سطح آوریل سال 2011 بازنگشته است اما در طول یک ماه گذشته 5 دهم درصد بر ارزش آنها اضافه شده و ارزش کل بورس‌های دنیا در پایان ماه مارس به 53 هزارو353 میلیارد دلار رسیده است.

ارزش کل بورس تهران در طول این مدت از 131.2 هزار میلیارد تومان به 127.4 هزار میلیارد تومان رسیده و این به‌معنای آن است که ارزش کل بورس تهران در طول این مدت 2.8 میلیارد دلار(با احتساب هر دلار 1226 تومان) کاهش یافته است. در حال حاضر بورس‌های آمریکایی با ارزشی معادل 22 هزارو384 میلیارد دلار بخش بزرگی از بازار‌های مالی جهان را در اختیار دارند. پس از بورس‌های آمریکایی، بازار‌های مالی کشور‌های آسیای جنوب شرقی مجموعا با ارزشی معادل 16.3 هزار میلیارد دلار در زمره بزرگ‌ترین بورس‌های دنیا قرار دارند.

براساس محاسبات فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار ارزش کل بورس‌های اروپا، آفریقا و خاورمیانه هم در حال حاضر 14هزارو649 میلیارد دلار برآورد می‌شود. بورس نیویورک هم به تنهایی با ارزشی معادل 13.4 هزار میلیارد دلار بزرگ‌ترین بورس دنیا تلقی می‌شود. پس از نیویورک بورس‌های لندن و توکیو هرکدام به‌ترتیب با ارزشی معادل 4.1 و 3.5هزار میلیارد دلار در رتبه‌های بعدی بورس‌های بزرگ دنیا قرار دارند. بورس‌های شانگهای و هنگ‌کنگ هم هرکدام به ارزش 2.6هزار میلیارد دلار ازجمله بورس‌های بزرگ جهان به شمار می‌آیند.

کد خبر 172941
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز