چهارشنبه 2 مهر 1393 | به روز شده: 42 دقیقه قبل

HAMSHAHRIONLINE

The online version of the Iranian daily Hamshahri
ISSN 1735-6393
دوشنبه 5 دی 1390 - 17:30:31 | کد مطلب: 155042 چاپ

آشنایی با پل سه پایه جوادیه - تهران

شهر > معماری - همشهری آنلاین - محمد ملاحسینی:
پل جوادیه یکی از پل‌های تهران است که در ورودی مسیر راه آهن ساخته شده و به نوعی دروازه این شهر محسوب می‌شود. این پل علاوه بر زیبایی‌هایی که دارد، جزء سه نماد مهم شهر تهران است.

این پل که در سال ۱۳۸۹ افتتاح شد، ۲۱۰ متر طول دارد که ۸۴ متر آن شیب راه شمالی- جنوبی است و ۱۰۴ متر و نیم آن معلق است.
هزینه احداث این پروژه که در آن ۶۰ هزار پیچ استفاده شده، ۴۰ میلیارد تومان اعلام شده‌است.

پیمانکار، مهندسان و مشاوران این پروژه ایرانی بودند و طرح این پل برگرفته از سوزن ریل قطار است و محل اتصال شمال و جنوب تهران به شمار می‌رود.

با توجه به اینکه خاک رسی محوطه پل و بالا بودن سطح آب‌های زیرزمینی منطقه از دیگر چالش‌های احداث این پل بوده‌است، برای جلوگیری از پیشامدهای احتمالی ۸۰ شمع بتنی در این پل به کار رفته‌است.

این پل که به عنوان نخستین پل معلق در کشور و سومین نماد شهر تهران پس از برج آزادی و برج میلاد، شناخته می‌شود، از جهت مهندسی و فنی منحصربه‌فرد است و نخستین پل سه پایه با تکنولوژی خاص در ایران به شمار می‌رود. پل جوادیه در برابر زلزله مقاوم است و می‌تواند بزرگترین زلزله را تحمل کند.

این پل دارای سه پایه بتنی نشیمنگاه، دو نشیمنگاه در سمت چپ و یک نشیمنگاه در سمت راست می باشد. پایه‌های فلزی پل از نوع باکس فلزی طراحی شده است که شکل هندسی و نمادین آن که عرشه پل اصلی به صورت آویز توسط کابل‌های فولادی می‌باشد به صورت سوزن خط راه آهن می‌باشد.

پل سه پایه جوادیه همچنین دارای یک قوس اصلی با دهنه‌ای 126 متری است که از 10 قطعه ساخته شده است و هر قطعه آن حدود 70 تن وزن دارد. 15 درصد وزن این قطعات مربوط به جوش آن است و برای نصب هر کدام از این قطعات، یک جرثقیل 700 تنی به کار رفته است.

ورق به کار رفته در طراحی و ساخت پل از نوع ST 52 بوده و کابل‌های به کار رفته از خارج وارد شده است. تعداد کابل‌های به کار رفته در پل 12‌عدد بوده که به ارتفاع 6 تا 30‌متر به عرشه 126‌متری این سازه متصل شده است‌ و 18‌هزار تن بار را کنترل می‌کند.

به‌دلیل متغیر بودن ارتفاع، کابل‌ها به 3 تیپ متفاوت 19‌رشته، 37‌رشته و 61‌ رشته‌ای تقسیم شده‌اند که هر کدام توان تحمل متفاوت بار پل را به‌خود اختصاص می‌دهند و به‌صورت جداگانه از توان حمل بالایی برخوردار بوده و از 250 تا 850‌ تن بار را تحمل می‌کنند.

در پل جوادیه از ضربه‌گیرهای هیدرو‌دینامیک استفاده شده که ارتعاشات زلزله را دفع می‌کند و توان استقامت در زلزله ۱۰‌ریشتری را داشته و یکی از ویژگی‌های بارز آن ایمنی بالا در برابر لرزه‌های شدید است که در این ارتباط ۸ لرزه‌گیر با ظرفیت ۲ هزار تن‌ در پل نصب شده است.

طول کلی پل حدود 210 متر که شامل 4 دهانه دسترسی می‌باشد و پل اصلی به طول کلی 126 متر و عرض 30 (دو باند 14 متری و فاصله2 متر بین باندها) و ۱۰۴ متر و نیم آن معلق است.

این پل برای عبور 6 خط سواره رو با حاشیه ایمنی لازم و پیاده روهایی به عرض 2 متر در طرفین طراحی شده است. تعداد خطوط راه آهن موجود زیر پل جوادیه 6 خط است با دهانه مفروض برای پل، قابل افزایش تا 10 خط توسعه آتی می‌باشد.

تمامی انرژی مورد نیاز روشنایی و نورپردازی پل جوادیه با استفاده از انرژی باد و خورشید تأمین می‌شود.

انتخاب سردبیر

زیان ۳ درصدی سهامداران در شهریورماه

آمارها نشان می‌دهد که سهامداران شهریورامسال به‌طور میانگین ۳ درصد زیان کرده‌اند اما همین اطلاعات نشان می‌دهد بورس همچنان محل جذابی برای سرمایه‌گذاری است، شاید به همین دلیل است که از ابتدای سال تاکنون نزدیک به۲ میلیون نفر ۱۰میلیارد دلار سهام در بورس خریده‌اند.

آوارگی دوباره مردم سوریه با حمله هوایی آمریکا

عبدالله آلبوغبیش: سرانجام آمریکا مداخله نظامی خود را در سوریه آغاز کرد و برای نخستین‌بار از زمان آغاز حملات خود علیه داعش در خاورمیانه، ۲۲بار مواضع این گروه تروریستی را در داخل سوریه بمباران کرد تا ضمن گسترده‌شدن دایره این حملات و به موازات آن جدی‌تر‌شدن ورود آمریکا به جنگی جدید، خاورمیانه هم وارد مرحله پیچیده‌تری شود.

مدیریت جهادی در دوران دفاع مقدس

یدالله جوانی: با گذشت ۲۵ سال از پایان جنگ، امروزه به خوبی قابل فهم و تبیین است که دوران دفاع‌مقدس یک دوران مشعشع و نورانی در تاریخ ملت ایران است و امروز برای اهل نظر این مطلب قابل فهم است که بسیاری از سرمایه و داشته‌های ملت ایران در این سال‌ها به دفاع‌مقدس بازمی‌گردد.

گزارش تصویری، رونمایی از فرهنگنامه جامع شهدای شهر تهران

همشهری‌آنلاین: فرهنگنامه جامع شهدای شهر تهران عصر روز سه‌شنبه اول مهر با حضور دکتر محمد‌باقر قالیباف شهردار تهران رونمایی شد. تصاویری از این رویداد:

انتقام از زباله‌انداز‌ها

مسکو> موتورسوار روسی هر جا راننده‌ای را در حال بیرون انداختن زباله از شیشه خودرو ببیند او را تعقیب کرده و همان زباله را داخل خودرواش می‌اندازد.

محاکمه مرد سالخورده به اتهام قتل همسر معتادش

مردی که متهم است به‌دنبال اختلاف با همسرش او را به قتل رسانده و جسدش را در اطراف پارک چیتگر رها کرده است با رضایت فرزندانش از قصاص رهایی یافت و صبح دیروز به لحاظ جنبه عمومی جرم محاکمه شد.

ایستگاه وزن‌کشی

مسکو> مسئولان شهرداری مسکو صندلی چند ایستگاه اتوبوس را به ترازویی برای وزن کردن مسافر‌ها بدل کردند.

بازگشت ترافیک و آلودگی هوای پاییزی به پایتخت

سید محمد فخار: همزمان با فرارسیدن فصل پاییز، ۲مهمان ناخوانده از ۲سوی شهر وارد شدند اما تا جایی که از شواهد و قراین پیداست، تا ۶ ‌ماه دیگر هم سر رفتن از تهران ندارند.

حمله قورباغه‌ها به عکس کرم

اوهایو> ‌ فیلمی که یک مرد آمریکایی در اینترنت بارگذاری کرده قورباغه‌هایی را به نمایش می‌گذارد که به تصویر یک کرم در گوشی تلفن‌همراه هجوم برده و می‌خواهند آن‌را بخورند.

آسانسور بیمارستان جان سرباز جوان را گرفت

سرباز ۲۰ ساله هنگامی که قصد داشت از طبقه چهارم بیمارستانی در شرق تهران خود را به طبقه اول برساند به‌علت سقوط در چاهک آسانسور جان باخت.

شهرداری هزینه سرویس دانش‌آموزان استثنایی را تقبل کرد

امسال زنگ شروع سال تحصیلی ۹۴-۹۳ توسط شهردار تهران در مجتمع آموزشی شهید رجائیه که ویژه آموزش کودکان استثنایی است به صدا درآمد.

دکتر قلابی وعده ورود به دانشگاه می‌داد

«با نفوذی که دارم می‌توانم شما را در هر دانشگاهی ثبت‌نام کنم.» این ادعای دکتر قلابی بود که دیپلم هم نداشت.

خانه تو چقدر خانه است؟

زهیر توکلی: مسکن یعنی چه؟ جایی که کوچه و خیابان نیست، محل کار نیست، خانه مردم نیست. همین؟

خاطرات سردار از انقلاب و جنگ

خاطرات سردار محمدجعفر اسدی از انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به همت سیدحمید سجادی‌منش در قالب کتاب «هدایت سوم» از سوی انتشارات سوره‌مهر به بازار آمد.