همشهری آنلاین : برندگان جایزه گرمی 2007 یازده فوریه (22 بهمن) معرفی می‌شوند

پیش بینی ها از شانس اندک آلبوم مشترک حسین علیزاده و یوان گاسپاریان برای بردن جایزه در بخش موسیقی ملل حکایت دارد.

به گزارش همشهری آنلاین  کارشناسان بیشترین شانس را برای سه ویلونیست شاخص اسکاندیناوی تبار ساکن پایتخت آمریکا قائلند که آلبوم « هامبو دربرف» حاصل کار جمعی آنهاست .

 قطعات این آلبوم فضایی ملودیک و شاد دارد و یاد آور موزیک فیلم شجاع دل اثر مل گیبسون است، ایرانیان از موسیقی این منطقه اجرایی زنده با سازی بادی را شاهد بودند. حدود دو سال قبل در فرهنگسرای نیاوران ودر جشنواره سازهای هم خانواده نی .

این سه نوازنده  چارلی پیلزر (نوازنده دو ساز کنترباس و آکاردئون)، لورتا کلی (نوازنده هاردینگفل که نوعی  ویولن نروژی است وخواننده)  و آندریا هوآگ (خواننده و ویولونیست)،   نام دارند که بخش عمده انرژی و کار خود را به معرفی موسیقی نشاط آور منطقه اسکاندیناوی به مردم نقاط مختلف جهان اختصاص داده اند. نام آلبوم نیز از رقصی سنتی در این منطقه اخد شد ه است که زوجهای جوان هنگام اجرای موسیقی با یکدیگر اجرا می کنند.

در آلبوم هامبو دربرف که در فضایی پرتحرک  قطعات موسیقی آن اجرا می شود بضاعت موسیقایی این منطقه به رخ کشیده می شود. تکنیک نوازندگان در استاندارد های جهانی است و همین امرقدرت فراوانی به آنها داده است که برخی از قطعات را با حس و حالی شگفت انگیز اجرا کنند.

متبرک که از آفریقای جنوبی نامزد شده است قطعات آن فضایی چند صدایی دارد و و هماهنی شگفتی بین قطعات آن وجود دارد و نشان میده که خوانندگانو نوازندگان این آلبوم تمرینانت فشرده و طولانی مدتی را طی کرده اند تا به این آمادگی برسند این هماهنگی و البته فضای شکوهمند موسیقی چند صدایی که برخی از بخشهای آن یا داور موسیقی قرون وسطی است را د رقطعه «جایی در بهشت» می تواند شنید والبته فضای ریتمیک موسیقی آفریقایی هم در تار و پود تمامی قطعات این آلبوم و بخشهای مختلف آن نهفته است.

نام گروه اجرا کننده این آلبوم سووتو است که در سه سال اخیر با برخی اجراهای عامه پسندی که اشعار مذهبی راهم چاشنی کارشان کرده اند، توانستند نگاههای فراوانی را معطوف خود سازند. تلاش این گروه و اقبال علاقه مندان به موسیقی ریتمیک آفریقای جنوبی  سبب شده است تا آلبوم نخست این گروه به عنوان پرفروش ترین موسیقی دست یابد و همین امر اسبابی را فراهم آورده است  تا آنها  آلبوم دوم را هم با دلگرمی افزونتری  تولید وبه بازار موسیقی عرضه کنند.

از جمله نکات گفتنی در باره این گروه اجرای آنها نرد اسطوره آفریقای جنوبی (نلسون ماندلا) بوده است که در دهمین سال استقلال کشور آفریقای جنوبی  قطعاتی را باز نوازی کردند.

باتوجه به این که از جمله عوامل تعیین کننده در برنده شدن در جایزه گرمی، اقبال عمومی و فروش بالای یک اثر است، بنابر این از این منظر باید این آلبوم را هم از بخت‌های اصلی جایزه گرمی به شمار آورد.

سومین آلبوم رقیب از منطقه آسیا  و هندوستان برخاسته است که در دو دهه اخیر از جمله شناخته شده ترین موسیقی های محلی به شمار می رود. حضور راوی شانکار و ساز سیتار وی فضایی تازه به موسیقی هند بخشید و سبب شد که سالها این استاد نامی وسازش به عنوان نماینده موسیقی هند به جهانیان شناسانده شوند . اکنون اما نوازنده یکی دیگر از سازهای شناخته شده این منطقه به نام سارود ، با آلبوم «تارهای طلایی سارود» فضای تازه ای را به این ساز بخشیده است. نوازنده این ساز آشیش خان است که د ر نوازندگی دستی چیره دارد و از طریق همین آْلبوم سیطره چندین دهه ای راوی شانکار را به پرسش گرفته است.

وی به همراه ذاکر حسین سالها نوازندگی می کردند اما بعدها به آمریکا آمد و مدرسه موسیقی هندی را درکالیفرنیا ایجاد کرد و پس از سال‌ها، مجددا با به همکاری طلبیدن یار قدیمی خود آلبوم یاد شده را تولید وعرضه کرد.

چهارمین آلبوم از موسیقی خراسان بزرگ است، موسیقی ای که استاد شفیعی کدکنی در شعر معروف خود«آهوی کوهی» از آن یاد کرده و از مناطقی چون سمرقند و بخارا و فرغانه و فرخار به عنوان خراسان بزرک سخن گفته است.

این آلبوم نام «چهره پنهان محبوب» را برخود دارد  و حاصل کار گروه شش مقام  و گروهی از نوازندگان و خوانندگان موسیقی از آکادمی موسیقی تاجیکستان  و ازبکستان است.

این آلبوم دومین آلبوم از موسیقی منطقه آسیای میانه است که یک شرکت آمریکایی یک سه گانه از آن تهیه و به بازار موسیقی عرضه کرده است. جالب توجه این که برخی از قطعات این موسیقی با استفاده از شعر شعرای فارسی زبان ساخته شده است.

درهر حال فردا شب برگزیدگان موسیقی بخش ها ی مختلف جایزه معتبر موسیقی گرمی[سابقه موضوع] اعلام می شوند و البته ایرانیان منتظرند که پس از یکی ، دو سال ناکامی این بار حسین علیزاده بتواند، نخستین جایزه معتبر و جهانی موسیقی را به ارمغان آورد ، اما به نظر می رسد رقابتی سخت در میان این پنج گروه موسیقایی و پنج آلبوم وجود دارد که همین امر پیش بینی ها را تا حدودی سخت ودشوار می کند.

کد خبر 15475

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز