شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: سید رضا میرکریمی در سال ۱۳۴۵ در زنجان به دنیا آمد

mirkarimi

وی که فارغ التحصیل گرافیک از دانشکده هنرهای زیبای تهران است، در گروه سینمای فرهنگستان هنر نیز عضویت دارد.

میرکریمی فعالیت در سینما را از سال ۱۳۶۶ با فیلم کوتاه ۱۶ میلیمتری برای او آغازکرد و سپس فیلم‌های کوتاه ۱۶ میلیمتری یک روز بارانی و ۳۵ میلیمتری خروس را ساخت.

ازجمله فعالیت‌های تلویزیونی میرکریمی می‌توان به سریال‌های داستانی ماجراهای آفتاب و عزیزخانم و بچه‌های مدرسه همت اشاره کرد.
وی همچنین دو مجموعه مستند ورزشی به نام‌های از فوتبال تا فوتبال و با قهرمانان کشتی را نیز برای شبکه‌های تلویزیونی کارگردانی کرده است.

نخستین تجربه سینمایی میرکریمی کودک و سرباز (۱۳۷۸) جوایز متعدد داخلی و خارجی را برای او به همراه داشت که بالن نقره‌ای جشنواره سه قاره نانت - فرانسه (۲۰۰۰) و کفش طلایی فستیوال کودکان و نوجوانان زلین (۲۰۰۱) و پروانه زرین جشنواره کودک و نوجوان اصفهان (۱۳۷۸) از آن جمله آنها است.

زیر نور ماه (۱۳۷۹) نیز جوایز داخلی و خارجی برای او به ارمغان آورد؛ سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر(۱۳۷۹) جایزه بهترین فیلم هفته منتقدین جشنواره کن (2001) و جایزه بهترین کارگردانی و جایزه ویژه هیأت داوران از فستیوال فیلم توکیو (۲۰۰۱) از مهمترین آنهاست.

سومین ساخته این فیلمساز، اینجا چراغی روشن است (۱۳۸۱) در فضایی انتزاعی و با لحنی شاعرانه به صورتی غیر مستقیم به دلـمشغولی‌های دینی و تعارضات موجود جامعه می پرداخت و سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی، بهترین فیلمبرداری و بهترین بازیگر مرد را از جشنواره فجر ۱۳۸۱جایزه ویژه جشنواره آسیا پاسیفیک (۱۳۸۲) را دریافت کرد.

فیلم خیلی دور خیلی نزدیک (۱۳۸۳) چهارمین ساخته بلند وی است. این فیلم سیمرغ بهترین فیلم، بهترین فیلمبردار، بهترین صدا، بهترین طراحی صحنه و بهترین چهره‌پردازی را از جشنواره فجر همان سال از آن خود کرد و سال بعد به عنوان نماینده ایران برای شرکت در رقابت بخش فیلم خارجی اسکار معرفی شد.

فیلم به همین سادگی (۱۳۸۶) با ساختاری جدید و قصه‌ای ساده و با درامی درونی و شخصیت محور تجربه‌ای کاملا متفاوت نسبت به آثار قبلی میرکریمی است.

این فیلم جایزه بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه از بخش چشم‌انداز آسیا و جایزه سیمرغ بهترین بازیگر زن بهترین فیلمنامه و بهترین فیلم از جشنواره فیلم فجر (1386) و همچنین جایزه بهترین فیلم گئورگ طلایی از جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو (۱۳۸۷) و بهترین بازیگر از شانزدهمین دوره جشنواره فیلم وارنا بلغارستان (۱۳۸۷) را برای وی به ارمغان آورد.

میرکریمی همچنین به عنوان تهیه کننده در تولید آثار مستند بسیاری نقش داشته، از جمله: ساخت مجموعه ۲۰ قسمتی سینمای ایران (۱۳۸۶-۱۳۸۵) و تهیه کنندگی فیلم فرش ایرانی (۱۳۸۵).

فیلم فرش ایرانی در ۱۵ اپیزود مستقل و هر قسمت توسط کارگردانانی چون کیارستمی، مجیدی، مهرجویی، بنی اعتماد و ... ساخته شد. این فیلم سیمرغ بلورین بهترین فیلم ملی را در جشنواره فجر (۱۳۸۵) برای میرکریمی به همراه داشت.

میر کریمی در سال 1389 فیلم سینمایی یک حبه قند را جلوی دوربین برد و سال بعد به اکران عمومی درآمد.

برخی از آثار سینمیی میرکریمی در مقام کارگردان:

  • یک حبه قند - 1389
  • به همین سادگی - 1386
  • خیلی دور، خیلی نزدیک - 1383
  • اینجا چراغی روشن است - 1381
  • زیر نور ماه - 1379
  • کودک و سرباز - 1378
  • امروز - 1392
کد خبر 151535
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز