دوشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۰ - ۰۶:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: نخستین تمبر ایران در دوره قاجار منتشر شد

نخستین تمبر ایران

این تمبر در سال 1247 به دستور ناصرالدین شاه قاجار و در کشور فرانسه انتشار یافت.

نخستین تمبر ایران که به تمبر باقری معروف بود، با نقش شیر و خورشید(نشان دولت وقت ایران) درون دایره و در چهار گوشه آن قیمت فارسی، ترسیم شده بود.

شخصی به نام ریستر طرح اولین تمبر ایران را تهیه کرد. این طرح که به شیر خوابیده معروف است، مورد پسند دولت ایران قرار نگرفت.

ریستر غیر از این سری، 3 طرح دیگر نیز با نقش شیر و خورشید برای مصرف امور ایرانی تهیه کرد که این تمبرها نیز مورد توجه قرار نگرفت و عینا به پاریس مسترد شد.

بنا بر این، نخستین تمبر ایران را نمی‌توان یک تمبر رسمی به حساب آورد. زیرا با اینکه حایز کلیه مشخصات تمبر بود هیچگاه رسما در پست ایران مورد استفاده قرار نگرفت.

نخستین تمبر ایران

3 سال پس از این ماجرا نیز، هنوز کسی که بتواند در زمینه تمبر کار مثبتی انجام دهد، پیدا نشد، موضوع تمبر از حرارت نیفتاده بود تا سر انجام شخصی به نام بار، موفق شد کلیشه اولین تمبر رسمی ایران را که باب طبع شاه قاجار باشد در پاریس تهیه کند.

نمونه این تمبرها در یک نقش واحد و در دو نمونه بی‌دندانه و با دندانه رسما برای تمبرهای یک شاهی، دو شاهی، چهار شاهی و هشت شاهی انتخاب شد و کلیه تمبرهای شیر و خورشیدی اول ایران از روی این کلیشه‌ها به چاپ رسید. تمبرهای مزبور در پنج کلیشه به رنگ‌های آبی، قرمز، سبز و بنفش تهیه شده بود. در این تمبرها شیر و خورشید به عنوان نشان رسمی دولت ایران، درون دایره‌ای قرار دارد.

نخستین تمبر ایران

دور شیر از زنجیرهای با 86 دانه مروارید مانند، احاطه شده و بهای هر تمبر با عدد فارسی در گوشه‌های تصویر دیده می‌شود.

نمونه‌های بار در پنج کلیشه (لوح مسی) تهیه شده و اولین طرح‌هایی بود که برای تمامی تمبرهای شیر و خورشید (که به عنوان قدیمی‌ترین تمبرهای ایران در سال های 1247 تا 1255 شمسی انتشار یافته) ساخته شد.

کد خبر 148621
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز