سه‌شنبه ۵ مهر ۱۳۹۰ - ۱۶:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین - فرانک عطیف: انجمن خیریه استومی (ostomy) ایران در سال 1381 تاسیس شده و راه‌اندازی این انجمن ایده دکتر محمد وفائی بوده است.

مشکلات ناشی از آگاه نبودن بیمار و همراه در مراقبت از استومی سبب شد تا این انجمن برای ارائه خدمات بالینی و آموزشی به این بیمارن  شکل بگیرد. بیماران استومی بیمارانی هستند که به دلیل ابتلا به سرطان، تصادف یا بیماری‌های مادرزادی راه دفع ادرار یا مدفوع آنها به‌صورت موقت یا دائم بسته و عمل دفع آنها از روی شکم و توسط کیسه انجام می‌شود.

انجمن خیریه استومی ایران عضو انجمن آسیایی استومی و نیز انجمن بین‌اللمللی استومی (ای.او.ای) است و توسط هیئت امنا و هیئت مدیره و طبق اساسنامه اداره می‌شود.

هدف

اهداف این انجمن با توجه به منشور حقوق بیمار دارای استومی( کولستومی ، ایلئوستومی و یوروستومی) و الگو برداری از تجربه‌های انجمن بین المللی استومی طبق اساسنامه تدوین شده است، برخی از این اهداف عبارتند از:

ارتقا سطح آگاهی و اطلاعات بیمار و همراه با شرکت در کلاس‌های آموزشی و مشاوره ای فردی و گروهی

ویزیت بالینی بیمار برای کاهش  یا رفع مشکلات بیمار در رابطه با عوارض ناشی از استومی و مراقبت از خود

 آشنا سازی بیماران با سازمان‌های مربوطه برای استفاده استومیت ها و امکانات موجود در کشور مانند سازمان‌های بیمه گر و حمایتی

تلاش برای دسترسی بیماران به محصولات و داروهای مصرفی و استفاده از امکانات سازمان‌های بیمه گر

تشکیل در جلسات گردهمایی (کلوپ) برای بیماران با هدف تبادل افکار و تجربیات و ایجاد امید به زندگی با مشاهده کیفیت زندگی یکدیگر و کاهش نگرانی ها

آشنا سازی بیماران با مراکز تحقیقاتی مربوطه برای بررسی و پیشگیری از ابتلا دیگر اعضاء خانواده به سرطان دستگاه گوارش

آشنا سازی بیماران با مراکز توزیع محصولات استومی و رفع نگرانی آنها در دسترسی سریع به محصولات مصرفی

اطلاع رسانی با انتشار مجله و جزوات آموزشی

ارتقاء سطح آگاهی پرستاران با برگزاری دوره های آموزشی

خدمات

بر اساس اطلاعات موجود در سایت این انجمن، انجمن خیریه استومی ایران با توجه به منشور حقوق بیماران دارای استومی در حال حاضر خدمات متفاوتی را به بیماران ارائه می‌کند  که بخشی از آنها به شرح زیرند:

-پذیرش و عضویت بیمار با ارائه دو قطعه عکس ، کپی از شرح عمل و پاتولوژی و شناسنامه و دفتر بیمه، ویزیت بالینی بیماران
(ارائه خدمات قبل از عمل و بعد از عمل) ،توزیع محصولات مصرفی استومی طبق ضوابط انجمن از محل محصولات اهدائی دریافت شده و ..

- آشنا کردن مسئولان ،پزشکان و پرستاران با اهداف انجمن و جلب حمایت و همکاری آنان،برگزاری دوره های آموزشی مقدماتی و پیشرفته برای بالابردن سطح آگاهی پرستاران  و آشنا کردن پزشکان با فعالیت‌های انجمن برای ارائه خدمات صحیح و سریع به بیمار و جلوگیری از عوارض ناشی از استومی از دیگر خدمات انجمن خیریه استومی ایران است که به بخش پزشکی و پیراپزشکی ارائه می‌شود.

این انجمن  کمیته‌های مختلفی دارد مانند کمیته آموزش- تحقیقات- ترجمه - فصلنامه .کلوپ استومی‌ها بخش دیگری است که برگزاری برنامه‌های اجتماعی، تفریحی و.. در انجمن خیریه استومی از جمله فعالیت‌های آن است.

کد خبر 146792
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز