پنجشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۱
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: موسسه مهرآفرین پس از دو سال فعالیت پراکنده در سال ۱۳۸۴ به شکل رسمی توسط خانم فاطمه دانشور فعالیت‌های نیکوکارانه خود را آغاز کرد.

موسسه خیریه

خانم دانشور به همراه همسرش مهرداد اکبریان قسمتی از سرمایه خود از شرکت سیاحان سپهر آسیا (استخراج و حصول سنگ معدن) و خانه پدری را در مهرآفرین به کار گرفتند و تا 3 سال به فعالیت‌های نیکوکارانه خود ادامه دادند. همچنین زمین‌های پدری خود را در شهرستان تبدیل به شعبات موسسه مهرآفرین کردند.

فاطمه دانشور در عهدی که با خدای خود در زمان تشرف به مکه مکرمه می‌بندد، تصمیم می گیرد چنان چه مشکلات شدید او در کسب و کارش برطرف شود، بخشی از درآمد خود را به امور خیریه اختصاص دهد. پس از بازگشت از مکه کسب و کار او در تجارت و صادرات مواد معدنی رونق می‌گیرد که حاصل آن شرکت سیاحان سپهر آسیا است که وی مدیر عامل و سهام دار این شرکت است. او به عهد خود وفا می‌کند و اقدام به تاسیس موسسه نیکوکاری مهرآفرین به قصد تغییر مسیر زندگی کودکان می‌کند.

اهداف اصلی مؤسسه

اهداف و چشم انداز موسسه مهر آفرین، رسیدن به روزی است که هیچ کس احساس درماندگی و تنهایی نکند.

این مؤسسه که تلاش خود را بر مبنای "مشارکت مردمی در امور نیکوکاری"، "کارآفرینی اجتماعی" و مفاهیم آن، بنا کرده است، مأموریت خود را به این شرح تبیین کرده است: توانمندسازی و پشتیبانی از زنان نیازمند، آسیب پذیر، بی سرپرست و بد سرپرست، کودکان بازمانده از تحصیل به ویژه کودکان کار و خیابان با محوریت باورهای ملی، دینی و بومی به هدف تربیت نسلی توانمند، فرهیخته و دارای عزت نفس که خود در آینده منشأ حرکت­‌های نیکوکارانه باشند و همچنین پوشش قراردادن خانواده‌های بی‌سرپرست، خودسرپرست و بدسرپرست، اعطای کمک‌های مالی عام المنفعه به خانواده‌های تحت پوشش، ایجاد تسهیلات اشتغال برای خانواده‌های فوق الذکر ارتقای فرهنگ و بهداشت و درمان خانواده‌های تحت پوشش. نگهداری شبانه روزی از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست، تاسیس کلینیک و اورژانس‌های مددکاری اجتماعی، تاسیس مجتمع‌ها و مراکز خدمات بهزیستی، مراکز نگهداری کودکان کار و خیابان، ایجاد واحد پژوهش و توسعه جهت خدمات رسانی به افراد فوق الذکر و بررسی آسیب شناسی اجتماعی، انتشار نشریه برای آموزش مهارت‌های زندگی به مددجویان و اطلاع رسانی به اعضای مهرآفرین، به طور کلی اطلاع رسانی در خصوص آسیب‌های اجتماعی به عموم، اخذ تسهیلات و وام‌های بانکی داخلی و خارجی و...

در این هدف‌گذاری تلاش می‌شود تا ظرفیت‌های نیکوکاری در جامعه گردآوری و جذب شده و در جهت توانمندسازی و آسیب‌زدایی گروه‌های هدف به کار گرفته شود، مخاطره فضاهای پرخطر اجتماعی کاهش پیدا کرده، و در نهایت به افزایش سرمایه‌های اجتماعی و ظرفیت توانمندی‌های جامعه افزایش پیدا کند.

به افراد آسیب دیده اجتماعی و بازمانده از تحصیل که قابلیت رشد و بالندگی دارند اما به دلیل تنگناهای مالی و شرایط اجتماعی شرایط رشد آنها فراهم نبوده یا به کلی از مسیر رشد خود منحرف شده‌اند و در یکی از گروه‌های زیر می‌گنجند؛ کمک می‌شود:

نوزاد تا 1 ماهگی، نوباوه تا 3 سالگی، طفل تا 5 سالگی، کودک تا 8 سالگی، نوجوان تا 13 سالگی، جوان 1 تا پایان دبیرستان، جوان 2 در محدوده سنی سربازی و یا دانشجو، زنان آسیب دیده، بی سرپرست، بد سرپرست، خود سرپرست، سرپرست خانوار تا 60 سال.

آز دیگر رویکردهای این موسسه بازگرداندن عزت نفس به مددجویان، جایگزین کردن فرهنگ عزت محوری به جای ترحم محوری، و مبارزه با فقر فرهنگی است و به همین جهت واحد‌هایی مانند آموزش ویژه مددجویان، مشاوره، مددکاری در این موسسه تاسیس شده است.

نشریه همراز که اولین مجله اختصاصی ویژه مددجویان است نیز در راستای همین نگاه و رویکرد و در جهت اموزش خانواده‌ها منتشر شده و به دست مددجویان می‌رسد.

از اقدامات دیگر این موسسه  انتساب یک چهره فرهنگی مشهور و مقبول جامعه به عنوان سفیر مهرآفرین است که حرکتی شناخته شده در موسسات بین‌المللی غیر انتفاعی مثل یونیسف می‌باشد.

این موسسه در آبان 1387  به دلیل شفافیت در عملکرد و گردش مالی و همچنین نگاه سیستماتیک به امر نیکوکاری موفق به اخذ گواهینامه ی NGO Bench marking از شرکت  SGS شد. این دومین موسسه در خاورمیانه است که این گواهینامه را دریافت کرده است.

تلفن: 33510851

نشانی: دفتر مرکزی: تهران، منطقه 3 میدان شهدا،خیابان مجاهدین اسلام، کوچه مجاهد، بن بست آشوری، پلاک 3 کدپستی 1969735491

کد خبر 248504
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز