همشهری‌آنلاین: اطلاعات جدید به دست آمده از فعالیت‌های اقتصادی امیر منصور آریا که متهم اصلی سوء استفاده کلان اخیر از منابع بانکی است، نشان می‌دهد از شروع فعالیت عامل این سوء استفاده در کشور، بیش از پنج سال نمی‌گذرد.

اختلاس

بر این مبنا می‌توان نتیجه گرفت که با توجه به خلاء‌های موجود در نظام بانکی کشور که ضرورت برطرف کردن آن یکی از محورهای طرح تحول اقتصادی را هم شامل می‌شود، اقدام به تاسیس شرکت کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بر اساس آنچه در سایت روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران وجود دارد، آگهی تاسیس شرکت توسعه سرمایه‌گذاری امیر منصور آریا سهامی خاص با شماره نامه 16402/ث32/ 85 در تاریخ 28 خرداد سال 1385 به ثبت رسیده‌ است. این در حالی است که اقدام به سوء استفاده این شرکت از بانک صادرات به‌گفته مدیر عامل این بانک از سال 86 آغاز شده است. بر اساس متن اعلامیه ثبت این شرکت، برخلاف آنچه گفته می‌شود، نام امیر منصور خسروی یا امیر منصور آریا در اعضای هیات مدیره وجود ندارد و مدیرعامل این شرکت فردی به نام "مرداویج امیر خسروی" است.

متن روزنامه رسمی درباره این شرکت به این شرح است:

شرکت فوق (شرکت توسعه سرمایه‌گذاری امیر منصور آریا ) در تاریخ 28/3/85 تحت شماره 273210 در این اداره به ثبت رسیده و در تاریخ 28/3/85 از لحاظ امضا ذیل دفاتر تکمیل گردیده و خلاصه اظهارنامه آن به شرح زیر جهت اطلاع عموم در روزنامه‌های رسمی و کثیرالانتشار همشهری آگهی می‌شود.

1- موضوع شرکت: سرمایه‌گذاری در خرید، مشارکت، اداره، در اختیار گرفتن، تاسیس، ایجاد، توسعه، تکمیل، فروش، واگذاری و اجاره کارخانه‌ها، واحدها و شرکتهای فعال در بخشهای تولیدی و خدماتی در داخل و یا خارج از کشور، سرمایه‌گذاری در انجام دادن مطالعات و بررسی‌های اقتصادی، فنی، مدیریتی و نظارت و پیگیری، اجرای سرمایه‌گذاری و ایجاد شرکتها و موسسه‌های مطالعاتی و اجرائی در جهت تکمیل هدفهای شرکت، سرمایه‌گذاری در ارائه خدمات، فنی، سازماندهی، سرمایه‌گذاری، تجاری، بازرگانی، تولیدی، صنعتی، عمرانی، کشاورزی، دامپروری، مشاوره‌ای و مدیریتی، خدمات فنی و مهندسی و کشت و صنعت، خرید و فروش سهام و اوراق بهادار داخلی و خارجی که طبق قوانین و مقررات کشور قابل خرید و فروش باشند چه از طریق پولهای اوراق بهادار چه از راههای دیگر در داخل و خارج از کشور بقیه موضوع شرکت طبق ماده 4 اساسنامه می‌باشد.

2- مدت شرکت: از تاریخ ثبت به مدت نامحدود.

3- مرکز اصلی شرکت: استان تهران، شهرستان تهران، خ سهروردی شمالی، خ خرمشهر، ....

4- سرمایه شرکت: مبلغ 500.000.000 ریال منقسم به 500.000 ریال سهم 1.000 ریالی که تعداد 500.000 سهم بانام می‌باشد، که مبلغ 175.000.000 ریال توسط موسسین طی گواهی بانکی شماره 721/6354 مورخ 24/3/85 نزد بانک ملت شعبه سازمان صنایع ملی پرداخت گردیده است...

این گروه اقتصادی دست کم 30 شرکت تابع خود دارد. نام و نوع فعالیت هر کدام از این شرکت‌ها که برخی از آن‌ها از سال‌ها پیش فعالیت داشته و برخی جدیدالتاسیسند به شرح زیر است:

1- شرکت توسعه امیر منصور آریا

شرکت توسعه سرمایه گذاری امیرمنصور آریا با هدف توسعه و ارتقاء صنعتی و تولیدی کشور ، درانواع مؤسسات تولیدی، صنعتی، مالی و خدماتی، دراقصی نقاط کشور سرمایه گذاری کرده‌است. دفتر این شرکت در تهران واقع است.

2- شرکت پخش امیرمنصور ایرانیان

این شرکت درسال 1386 با هدف پخش انواع کالاهای مجاز، محصولات غذایی ، دارویی و بهداشتی در سطح تهران و استانها تاسیس و راه اندازی شد.

3- گروه ملی صنعتی فولاد ایران

گروه ملی صنعتی فولاد ایران درسال 1342 تاسیس و ازسال 1346 به عنوان تولید کننده بزرگ انواع محصولات مقاطع فولادی فعالیت می کند.

4- صنعت آب معدنی داماش گیلان

شرکت آب معدنی داماش درسال 1381 دراستان گیلان آغاز به کار نمود. کار این شرکت تولید آب معدنی دراندازه های یک و یک و نیم لیتری است و در رشت واقع است.

5- شفاف شیمی پلاست

شرکت شفاف شیمی پلاست درسال 1385 با هدف تولید محصولات پلیمری در شهرک صنعتی لوشان آغاز به کار کرد و اکنون ضمن توسعه خطوط تولید و برنامه ریزی برای توسعه بیشتر در آتی، محصولات پلیمری متنوعی رابا مواد اولیه استاندارد تولید و به بازار مصرف عرضه می کند. دفتر این شرکت در تهران است.

6- صنایع غذایی دریاچه گهر لرستان

این کارخانه با هدف تولید 3500 میلیون لیتر آب معدنی در سال و ارائه آن درکشورهای حوزه خلیج فارس هم اکنون در مراحل پایانی ساخت و ساز است. دفتر آن در تهران است.

7- آهن و فولاد لوشان

شرکت آهن و فولاد لوشان درسال 1386 با هدف اجرای پروژه های عظیم سازه ای و تولید و ساخت سوله و سازه های فلزی سنگین راه اندازی شد. دفتر آن در تهران است.

8- سبک سازان لوشان

این شرکت در سال 1386 با هدف مطالعه و امکان سنجی استفاده از انرژی های نو از جمله تولید سلولهای خورشیدی درکشور راه اندازی شد. دفتر آن در تهران است.

9- ماشین سازی لرستان

این کارخانه ابتدا تحت نام مجتمع صنعتی نیرپارس در شهر خرم آباد تاسیس و بعد به ماشین سازی لرستان تغییر نام داده است. تا کنون پروژه های زیادی را در سطح کشور نظیر ساخت اسکلت فلزی نیروگاه بیستون کرمانشاه اجرا کرده است. محل آن در خرم آباد است.

10- معدن شکافان تهران

این شرکت در سال 1385 با هدف انجام طرح های معدنی شامل اکتشاف، استخراج، فرآوری و خرید و فروش محصولات مرتبط( خام یا کنسانتره ) راه اندازی شد. دفتر آن در تهران است.

11- داماش ترابر ایرانیان

این شرکت با همکاری شرکت ایمن ترابر آریا دارای شبکه منسجم حمل و نقل جاده ای در سطح کشور با مرکزیت تهران و گیلان بوده و دفتر آن در تهران و رشت است.

12-سیمان فاراب شمال

این شرکت در سال 1386 با هدف تامین بخشی از نیاز کشور به سیمان، کلینگر و پلیمرها و مصالح ساختمانی و صنعتی و نیز در امور معادن مرتبط با سیمان تاسیس شد. محل آن در رشت است.

13- نوآوران صنعت الکترونیک

این شرکت به منظور تامین بخشی از نیاز بازار داخلی به لامپ های کم مصرف و LED راه اندازی شده ‌است. دفتر آن در تهران است.

14- گروه صنعتی شیشه مارلیک گیلان

در سال 1386 به منظور حضور مؤثر در بازار شیشه و جام با هدف تولید انواع شیشه سکوریت، نشکن (حرارتی و ضربه ای)، کاشی و سرامیک شیشه ای و فعالیت در امور معادن مرتبط تاسیس شد. محل آن در رشت است.

15- گروه صنعتی نمونه منصور گیلان

با هدف تامین بازار کشور به MDF و HDF ، که در حال حاضر عمدتا از طریق واردات از کشورهای ترکیه، اندونزی، روسیه، اسپانیا، ایتالیا، آلمان و... تامین می شود، از سال 1387 تاسیس شد. کارخانه آن در شهرک صنعتی لوشان واقع در استان گیلان است.

16- شرکت تجارت گستران منصور:

گروهی متشکل از متخصصین بازرگانی و مالی و مدیران باتجربه است که با هدف ارائه بازرگانی درسطح داخلی و بین المللی تاسیس و فعالیت خودرا با انجام کلیه امور بازرگانی داخلی و خارجی شرکت های هم گروه شرکت سرمایه گذاری امیر منصور آریا آغاز کرد

17- مهندسین مشاور مدیریت پردازش زمان

از ابتدای سال 1388 با هدف طراحی و نظارت بر کلیه پروژه های عمرانی و صنعتی گروه آغاز به کار کرد. این شرکت دارای دو بخش طراحی و نظارت است که در تهران مستقر است.

18- سامانه‌های برنامه ریزی منابع کرانه

مجموعه سرمایه گذاری امیر منصور آریا به منظور افزایش بهره وری گروه و نیز اجرای سیستم برنامه گریزی یکپارچه منابع (ERP )، در سطح گروه، اقدام به خرید 70 درصد سهام شرکت کرانه کرده است. محل آن در تهران است.

19- کیمه طرح ایرانیان

در ابتدای سال 1388 آغاز به کار کرد. این شرکت اجرای تمرکزی امور تبلیغاتی شرکتهای هم گروه را به عهده دارد. دفتر آن در تهران است.

20- ستارگان امیر منصور

با هدف فعالیت در حوزه بسته بندی مواد غذایی و تجهیزات مرتبط در سال 1386 تاسیس شد و هم اکنون در بسته انواع حبوبات، غلات، روغن و غیره فعالیت دارد و محصولاتی با کیفیت ویژه را تحت برند داماش به بازار مصرف ارائه می کند. دفتر آن در تهران است.

21- شرکت پی سنگ گستر

با هدف در امور عمرانی کشور در سال 1371 تاسیس شد و اکنون در انجام کارهای ساختمان سازی بطور اعم( راه، پل، سد، خانه، اسکله، ویلا، بندر، فرودگاه، محوطه شهر و شهرک سازی فعالیت دارد. دفتر آن در رشت است.

22- خدمات کشاورزی میثاق گیلان

با هدف مشارکت در تامین مواد غذایی مورد نیاز جامعه، در سال 1376 تاسیس شد. این شرکت در حال حاضر در زمینه تولید و عرضه شیر و دام فعالیت دارد. دفتر آن در تهران است.

23- باشگاه ورزشی داماش ایرانیان

در سال 1385 با هدف ترویج فرهنگ ورزش در جامعه، خصوصا استان گیلان، تاسیس و در سال 1387 اقدام به خرید امتیاز تیم" پگاه گیلان" کرد. دفتر آن در تهران است.

24- شرکت خدمات خط و ابنیه فنی

این مجموعه در سال 1388 در برنامه‌های خصوصی سازی دولت، از راه آهن جمهوری اسلامی ایران خریداری و به مجموعه شرکت هم گروه اضافه شد. دفتر آن در تهران است.

25- مروارید درخشان آریا

با هدف تولید انواع و اقسام نان های صنعتی و ماشینی و محصولات وابسته به نان از قبیل کلوچه و کیک و بیسکویت و شیرینی و انجام امور مرتبط دربازار، در سال 1387 تاسیس شد. دفتر آن در تهران است.

26- صنابع غذایی ترچین طبخ ایرانیان

این شرکت در تداوم فعالیت های خدماتی گروه در حوزه کترینگ، به منظور بهینه سازی، توسعه و تجمیع تمرکز این امور تحت فعالیت یک شرکت، در سال 1389 تاسیس و فعالیت های کترینگ و تامین غذای شرکتهای گروه را عهده دار شد. دفتر آن در تهران است.

27- ستاره درخشان درفک

با هدف فعالیت درزمینه های ورزشی و رفاهی، تفریحی و گردشی و احداث شهربازی، تله کابین و هتل و موارد مرتبط، در سال 1385 تاسیس شد. دفتر آن در رشت است.

28- شرکت آریا سنگ زرین ایرانیان

یکی از تولید کنندگان سنگ تایل در ایران است که در سال 1383 تاسیس شدو به تولید و صادرات سنگ های طبیعی با کیفیت بالا مشغول شد. محل آن در شهرستان ازناست.

29- شرکت گسترش منیزیم آریا

در سال 1389 با هدف طراحی و راه اندازی واحد شمش منیزیم و فرآورده های منیزیمی و انتقال تکنولوژی و تامین تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز برای تولید محصولات شمش منیزیم، تولید و عرضه شمش و فرآورده های منیزیمی تاسیس شد. دفتر آن در تهران است.

30- شرکت فولاد اکسین خوزستان

این شرکت در تاریخ 23/3/82 تحت شماره 248247 اداره ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری در تهران به ثبت رسید. فعالیت اصلی شرکت، تولید انواع ورقهای فولادی تا عرض 4.5 متر با ضخامت های مختلف است. محل آن در اهواز است.

با این اوصاف و با نگاهی به بستر وقوع و بروز سوء استفاده‌ در فرآیندی اقتصادی که بسیاری از وجوه آن طبیعی به نظر می‌رسد، بحث اصلاح نظام بانکی بیش از پیش ضرورت خود را می‌نمایاند. ضرورتی که اتفاقا یکی از محورهای اصلی طرح تحول اقتصادی دولت بوده و مسؤولان دولتی و بانکی نیز بارها بر این ضرورت لاجرم صحه گذارده‌اند

کد خبر 146353
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز