گروه بورس: مدیر پذیرش شرکت فرا بورس از درج نام شرکت ذوب آهن اصفهان روی تابلوی فرا بورس از امروز خبر داد و اعلام کرد:

بورس

10‌درصد از سهام این شرکت اواسط مهرماه در فرا بورس عرضه می‌شود.مهدی علم‌الهدی ضمن اعلام این خبر به همشهری گفت: 10درصد از سهام شرکت ذوب‌آهن اصفهان در پذیره‌نویسی اولیه اواسط مهرماه به‌عنوان دومین شرکت دولتی پس از شرکت همراه اول در فرابورس عرضه خواهد شد. وی با بیان اینکه نام این شرکت امروز برای نخستین‌بار روی تابلوی فرابورس درج خواهد شد، گفت: با توجه به سرمایه 786میلیارد تومانی شرکت ذوب‌آهن اصفهان پیش‌بینی ما این است که این شرکت پس از عرضه به دومین شرکت بزرگ فرا بورس به لحاظ ارزش بازار بعد از همراه اول تبدیل شود.

مدیر پذیرش فرا بورس با بیان اینکه موافقت اصولی دولت و سازمان خصوصی‌سازی‌ برای عرضه سهام این شرکت دریافت شده، تأکید کرد: قیمت‌گذاری سهام شرکت ذوب‌آهن اصفهان در حال انجام است، ضمن اینکه قیمت سهام باشگاه فوتبال ذوب‌آهن نیز در دل این شرکت و در قالب زیر مجموعه‌های این شرکت دیده شده است و اینطور نیست که سهام باشگاه فوتبال ذوب‌آهن به‌صورت یک تیم مستقل همانند راه‌آهن عرضه شود. علم الهدی در پاسخ به این پرسش که آیا شرکت ذوب‌آهن پس از مدتی به بورس منتقل خواهد شد گفت: در گام اول باید 6ماه از حضور این شرکت در فرابورس سپری شود تا پس از آن مقدمات حضور ذوب‌آهن در بورس مهیا شود. به‌گفته وی شرکت ذوب‌آهن اصفهان نخستین شرکت بزرگ فعال در صنعت فلزات است که وارد فرابورس می‌شود و از این جهت تعداد صنایع بازار فرابورس ایران متنوع‌تر خواهد شد.

ارزش ذاتی ذوب‌آهن

همچنین مدیر امور سهام شرکت ذوب‌آهن در یک نشست مطبوعاتی در حاشیه نمایشگاه بازار سرمایه درباره عرضه سهام ذوب‌آهن در فرابورس گفت: شرکت ذوب‌آهن اصفهان با قدمتی 40ساله در 8سال گذشته بازسازی و نوسازی شده و تنها پوسته‌ای از تجهیزات 40ساله گذشته در آن باقی مانده است. فریدونی درباره ارزش ذاتی سهم گفت: ارزش ذاتی سهام ذوب‌آهن بیشتر از ارزش دفتری آن است زیرا تمام دارایی‌های این شرکت هنوز تجدید ارزیابی نشده‌اند و به قیمت دفتری هستند.

وی با اشاره به اینکه ذوب‌آهن به تجهیزات جدید مجهز است، افزود: به‌دلیل تکالیف دولتی شرکت در 5‌سال گذشته حدود 800‌میلیارد تومان (‌مبلغی نزدیک به سرمایه شرکت‌) به اجبار به صندوق بازنشستگی پرداخت کرد که این امر از عوامل وارد نشدن شرکت به بورس است. وی درباره میزان سودآوری شرکت گفت:

ذوب‌آهن سال گذشته 32‌میلیارد تومان سود و حدود 2‌هزار میلیارد تومان فروش داشته است. فریدونی ادامه داد: برنامه داریم تا ظرف 2 تا 3‌ماه آینده بلوک 50‌درصد به اضافه یک سهم ذوب‌آهن را به فروش برسانیم تا به‌طور کامل خصوصی شویم. وی سود سال90 را 100 ریال اعلام کرد و گفت: میانگین قیمت فروش شرکت در سال گذشته 700‌تومان بود که امسال به 890‌تومان رسیده است، به این ترتیب به‌طور قطع سود شرکت افزایش خواهد یافت.

طرح‌های توسعه

در ادامه این نشست، کارشناس مالی شرکت ذوب‌آهن نیز با اشاره به راه‌اندازی واحد کوره بلند شماره 3 شرکت گفت: با راه‌اندازی این واحد ظرفیت تولید چدن، به 3‌میلیون و 600‌هزار تن رسیده است.جهانبازی درباره طرح‌های توسعه شرکت گفت: طرح توازن یکی از طرح‌های توسعه‌ای شرکت است. تا قبل از اجرای این طرح ظرفیت برخی واحدهای تولیدی بیشتر از محصولات مورد نیاز بود و ظرفیت برخی از واحدهای تولیدی کمتر بود که در این طرح ظرفیت واحدهای تولیدی را متوازن کردیم.

وی افزود: با اجرای این طرح ظرفیت تولید از 2 میلیون و 200‌هزار تن به 2 میلیون و 600‌هزار تن در سال رسید ضمن اینکه مطالعات طرح افزایش ظرفیت تولید فولاد به 5 میلیون تن از 2سال پیش آغاز شده است و تا سال94 با ظرفیت 100‌درصد تولید به بهره‌برداری می‌رسد.

کد خبر 145965
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز