گروه بورس: مدیر نظارت بر بازار فرا‌بورس ضمن تشریح جرئیات نحوه خریدو‌فروش وام مسکن از طریق فرابورس اعلام کرد: تاکنون 54 هزار و 338 نفر از طریق دریافت وام مسکن در فرابورس خانه دار شده‌اند.

بورس

به گزارش همشهری، اوراق تسهیلات مسکن فرابورس نوعی اوراق جدید معاملاتی است که از مهر ماه سال گذشته به‌طور رسمی معاملات آن در فرابورس آغاز شد.

پیش از آغاز معاملات این اوراق در فرابورس، هر برگه 500 هزار تومانی این اوراق در بنگاه‌های املاک فعال در کشور به قیمت 110 تا 120 هزار تومان فروخته می‌شد اما پس‌از آغاز معاملات این اوراق در فرا بورس قیمت این اوراق به نصف کاهش پیدا کرد و خریداران اکنون می‌توانند هر برگه اوراق تسهیلات مسکن را بین 73 تا 74هزار تومان خریداری کنند.

خریدار این اوراق می‌تواند با ارائه 40 برگه 500 هزار تومانی به بانک، یک وام مسکن به مبلغ 20 میلیون تومان دریافت کند. اوراق تسهیلات مسکن ابزاری برای کسانی است که برای خرید خانه نیاز به پول بیشتری دارند.

حسن محمد تبار مدیر نظارت بر‌بازار فرا بورس در این باره در گفت‌وگو با همشهری در پاسخ به این پرسش که تاکنون چند نفر اقدام به خرید اوراق تسهیلات یا وام مسکن کرده‌اند، گفت: معاملات این اوراق از مهر ماه سال گذشته در فرابورس آغاز شده که از آن زمان تاکنون 189 هزار و 81 نفر اقدام به خرید ‌و فروش اوراق وام مسکن کرده‌اند و در طول این مدت 4 میلیون و 29 هزار و 944 برگه 500 هزار تومانی توسط این افراد در فرابورس داد و ‌ستد شده است.

وی با بیان اینکه ارزش کل وام خریداری شده از مهر ماه گذشته تاکنون 289 میلیارد تومان بوده است، افزود: از مجموع کل برگه‌های خریداری شده دو میلیون و 173 هزار و 615 برگه تبدیل به وام شده و مورد استفاده خریداران قرار گرفته و این به معنای آن است که 54 هزارو 338 نفر با ارائه این اسناد به بانک وام 20 میلیون تومانی خود را برای خرید خانه دریافت کرده‌اند.

نحوه خرید اوراق تسهیلات مسکن

محمد تبار در باره نحوه خرید‌وفروش این اوراق گفت: اوراق تسهیلات مسکن که هم اکنون در فرا بورس دادوستد می‌شود در واقع امتیاز وام مسکن متعلق به بانک مسکن است که خریداران از طریق ارائه آن به شعب بانک مسکن می‌توانند 20 میلیون تومان وام مسکن دریافت کنند.

وی توضیح داد: هر برگه اوراق تسهیلات مسکن شامل 500 هزار تومان امتیاز است که خریداران از آن بهره‌مند می‌شوند، به عبارت بهتر هر کس که نیاز به یک وام 20 میلیون تومانی مسکن دارد باید 40برگه 500هزار تومانی از طریق شرکت‌های کارگزاری فرابورس خریداری کند و سپس آن را برای دریافت وام به بانک ارائه کند.

مدیر بازار فرابورس تأکید کرد: در حال حاضر هر برگه اوراق تسهیلات مسکن بین 72 تا 74هزار تومان به فروش می‌رسد، یعنی کسی که قصد دریافت وام 20 میلیون تومانی مسکن دارد باید برای خرید برگه 500 هزار تومانی بین دو میلیون و 800 هزار تومان تا سه میلیون تومان پرداخت کند.

محمد تبار درباره نحوه خرید اوراق تسهیلات مسکن گفت: هر خریدار می‌تواند از طریق مراجعه به شرکت‌های کارگزاری دارای مجوز درخواست خرید اوراق تسهیلات مسکن را به این شرکت‌ها ارائه کند. نهایتا کارگزار این برگه‌ها را خریداری کرده و پس از سه روز در اختیار متقاضی قرار می‌دهد.

به گفته وی خریداران این اوراق دیگر نیازی ندارند مبلغی را نزد بانک سپرده کنند و پس از ارائه این اوراق به بانک بین 20 تا 30 روز در صورتی که مدارکشان کامل باشد وامشان را دریافت می‌کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا برخی از این اوراق ارزان تراز اوراق دیگر است، گفت: تاریخ سر رسید این اوراق با یکدیگر فرق دارد و هر برگه دو سال مهلت قانونی دارد، یعنی خریدار این اوراق تا دو سال فرصت دارد تا با ارائه این اوراق به بانک وام خود را دریافت کند، بنابر این هرچه این اوراق به تاریخ سررسید دریافت وامشان نزدیک‌تر می‌شوند ارزان‌تر فروخته می‌شوند.

به گفته وی نرخ سود وام این اوراق 14 درصد است که از سوی بانک مسکن محاسبه و دریافت می‌شود و درصورتی که خریدار برای دریافت وام تمایل نداشته باشد می‌تواند دوباره این اوراق را از طریق فرابورس به فروش برساند.

کد خبر 151667
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز