شنبه 4 آذر 1396 | به روز شده: 7 دقیقه قبل

HAMSHAHRIONLINE

The online version of the Iranian daily Hamshahri
ISSN 1735-6393
پنجشنبه 24 شهریور 1390 - 13:34:50 | کد مطلب: 145605 چاپ

آشنایی با توصیه‌هایی برای داشتن زندگی بهتر با دیابت

دانش > پزشکی - همشهری آنلاین: دیابت یا بیماری قند، بیماری قابل کنترلی است که بیش از سه میلیون نفر در ایران به آن مبتلا هستند. این بیماری با افزایش قند خون ایجاد می‌شود و علت آن معمولا کاهش میزان ترشح هورمون تنظیم کننده قند خون (انسولین) و یا اختلال در عملکرد انسولین است.

بیماری دیابت در دو نوع اول و دوم در دنیا مطرح است. در دیابت نوع اول بیمار نیاز به تزریق انسولین دارد و بیشتر در کودکان و افراد زیر 30 سال ایجاد می‌شود که به آن دیابت وابسته به انسولین می‌گویند.

در بیماری نوع دوم نیز بیمار معمولا نیازی به تزریق انسولین ندارد، اما ممکن است در برخی موارد نیاز به تزریق نیز داشته باشد.

بر اساس اعلام انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور، دیابت نوع دوم  در افراد بالای 40 سال، چاق و کم تحرک بیشتر است که به آن دیابت غیروابسته به انسولین نیز می‌گویند. برای کنترل این بیماری از رژیم غذایی و داروهای خوراکی پایین آورنده قند خون استفاده می‌شود.

پر ادراری، تکرار ادرار، احساس پرنوشی و تشنگی، احساس ضعف و پرخوری و کاهش وزن بدون دلیل از جمله علایم ابتلا به دیابت است.

عوارض دیررس در بیماران دیابتی

عوارض درازمدت بیماری دیابت در صورت عدم کنترل بیماری می‌تواند منجر به اختلالات قلبی- عروقی، بینایی، نارسایی و از کار افتادگی کلیه‌ها و بروز زخم‌های پوستی به‌ویژه در پاها و آسیب‌های عصبی شود و در نهایت موجب صدمات جبران ناپذیری از جمله کوری، قطع پا و سکته قلبی و مغزی شود.

توصیه‌های تغذیه‌ای و بهداشتی برای داشتن زندگی بهتر با دیابت

- برای داشتن یک برنامه صحیح دارویی و رژیم درمانی حتما به پزشک و کارشناس تغذیه مراجعه کنید و خودسرانه نسبت به حذف موادغذایی اقدام نکنید.

- از مواد غذایی حاوی الیاف گیاهی (فیبرغذایی) مانند نان و غلات سبوس‌دار، سبزی‌ها و میوه‌های با شیرینی کمتر استفاده کنید.

- به جای مصرف مواد قندی ساده مانند قند، شکر، مربا، عسل و ... از خشکبار و میوه‌های خشک استفاده نمایید.

- میزان مصرف روغن‌های جامد و چربی را در رژیم غذایی خود محدود و در برنامه غذایی خود تا حد امکان از روغن زیتون استفاده کنید.
- از گوشت‌های بدون چربی و مرغ بدون پوست استفاده کنید.

- مصرف ماهی دو بار در هفته توصیه می‌شود.

- از روش‌های پخت آب‌پز، بخارپز، تنوری کردن و کباب کردن به جای سرخ کردن استفاده نمایید.

- از شیر و فرآورده‌های لبنی کم ‌رب استفاده کنید.

- برای کنترل وزن در حد مطلوب، انجام ورزش و فعالیت‌های بدنی مناسب و رعایت رژیم غذایی صحیح زیر نظر پزشک و کارشناس تغذیه، را فراموش نکنید.

- انجام فعالیت‌های ورزشی متناسب با شرایط و وضعیت سلامت فرد، نرمش‌های ملایم روزانه، حداقل 15 دقیقه پیاده‌روی بعد از غذا مفید خواهد بود. اما هرگز با شکم خالی و گرسنه، ورزش و یا پیاده‌روی نکنید.

- برای اطمینان از سلامت چشم و کلیه‌های خود به طور منظم به پزشک متخصص مراجعه کنید.

- شست‌وشوی روزانه پاها با آب ولرم و صابون مناسب و خشک کردن با حوله نرم توصیه می‌شود.  

در همین زمینه: