گروه شهری: تشدید آلودگی هوا در تهران و قرارگرفتن غلظت آلاینده مونوکسیدکربن در شرایط هشدار موجب شده است تا کارشناسان و مسئولان زیست‌محیطی از شهروندان بخواهند تا درصورت امکان از تردد در نقاط مرکزی شهر خودداری کنند.

تداوم سکون هوا، نبود بارندگی و وجود پدیده وارونگی دما در فصول سرد در پایتخت موجب افزایش آلودگی هوا در تهران شده است به‌طوری که بنابر اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، این شهر در دی‌ماه تنها یک روز پاک را سپری کرد.

طی ماه‌های  گذشته مسئولان ستاد کاهش آلودگی هوای تهران بارها اعلام کردند که برنامه‌های این ستاد به دلیل بی‌توجهی دولت و تخصیص پیدانکردن بودجه عملا متوقف شده است.

روز شنبه سیدقوا‌م‌الدین بزرگیان، مدیرکل محیط‌زیست استان تهران درمورد آخرین وضعیت هوای تهران به ایسنا گفت: براساس آخرین اطلاعات ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا غلظت آلاینده مونوکسیدکربن به عنوان اصلی‌ترین آلاینده در تهران در ایستگاه «آزادی» در شرایط خطرناک قرار گرفته است.

همچنین پس از این «پردیسان» در شرایط بسیار ناسالم قرار دارد.وی اضافه کرد: آلودگی هوا در ایستگاه‌های ژئوفیزیک، تجریش، قلهک، فاطمی، بهمن و مهرآباد در شرایط ناسالم قرار دارند.

وی با اشاره به پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور مبنی بر آسمانی صاف و غبارآلود در روز یکشنبه برای تهران گفت: به این ترتیب انتظار می‌رود شاخص کیفیت هوا  در شرایط «ناسالم» باقی بماند.

مدیرکل محیط زیست استان تهران با تاکید بر این که تا اطلاع ثانوی کودکان، بزرگسالان و بیماران تنفسی و ریوی باید از ورود به مناطق پرتردد و آلوده شهر خودداری کنند، افزود: شهروندان همچنین حتی‌المقدور از وسایط نقلیه همگانی استفاده کرده و با ماموران راهنمایی و رانندگی جهت رعایت ورود وسایل نقلیه در محدوده‌های طرح ترافیک همکاری لازم را به عمل آورند.

وی با اشاره به این که نمی‌توان در موضوع آلودگی هوا به باد تکیه کرد، به ایسنا گفت: وضعیت آلودگی هوای پایتخت اگر وزش باد و بارندگی امسال را در نظر نگیریم، «بحرانی» بوده است.

مدیرکل محیط زیست استان تهران با تاکید بر این که آلودگی هوا یک بحران ملی است، گفت: این بحران همپای زلزله خطرناک است و خسارات آن بیش از آن چیزی است که ما تصور می‌کنیم.

مدیر کل محیط زیست استان تهران خاطرنشان کرد: باید نگاه، برنامه‌ریزی و متولی آلودگی هوا تغییر کند. از سوی دیگر کاهش آلودگی هوای تهران نیازمند اعتبارات ویژه است.

از سوی دیگر یوسف رشیدی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیز با اشاره به این‌که درحال حاضر آلودگی اکثر مناطق در شرایط ناسالم است، اضافه کرد: میزان غلظت آلودگی خصوصا در مناطق نزدیک به بزرگراه‌ها دوبرابر حد مجاز و در شرایط خطرناک است.وی با تاکید بر اینکه آلودگی هوا در تهران به اشباع رسیده است گفت:‌ درصورتی که وزش باد نداشته باشیم شاهد روند صعودی آلودگی هوا خواهیم بود.

به‌دنبال تشدید ‌آلودگی هوای تهران وزارت بهداشت توصیه‌های بهداشتی و پیشگیرانه‌ای به شهروندان تهرانی کرده است. وزارت بهداشت توصیه کرده است که شهروندان از هرگونه فعالیتی که موجب افزایش آلودگی هوا شود خودداری کنند، بیماران مبتلا به آسم و بیماری‌های قلبی فعالیت خود را در فضاهای باز و اماکن عمومی آلوده کاهش دهند، کودکان و سالمندان از تردد در نقاط آلوده شهر خودداری کنند و شهروندان درصورت امکان از سفرهای غیرضروری خودداری کرده و درصورت تردد در شهر از وسایل حمل و  نقل عمومی استفاده کنند.

تشدید آلودگی هوا در مشهد

ایرنا: معاون محیط انسانی اداره‌کل محیط زیست خراسان رضوی گفت: طی چند روز اخیر اوج ترافیک شهری در ساعات اولیه روز و اوایل شب سبب افزایش آلاینده‌ها در شهر مشهد شده است.

محمدحسین قادری گفت: عوامل آلوده کننده هوای مشهد به سه گروه خانگی، کارگاهی و صنعتی و متفرقه مربوط می‌شود اما  ۷۰درصد منابع آلوده‌کننده هوای این شهر وسایل نقلیه موتوری هستند.

او با اشاره به افزایش آلاینده‌های هوای مشهد طی روزهای اخیر گفت: میزان بار آلودگی هوا در ساعات ترافیکی طی ساعات 7 تا ۹ صبح و در مواردی ساعت ۱۰ افزایش و میزان مونواکسید کربن و ذرات معلق در هوا بالا می‌رود.

وی اظهار داشت: این شرایط نزدیک ظهر افت شدیدی دارد اما در ساعات اولیه شب مجدداً همراه با افزایش بار ترافیکی و تردد در سطح شهر شاهد افزایش مجدد آلاینده‌ها هستیم.

معاون اداره‌کل محیط زیست خراسان رضوی گفت: بیشترین حجم آلاینده‌ها، ذرات معلق و مونواکسید کربن در هوا است که از محل وسایل نقلیه موتوری و نیز خشکی زمین و گرد و غبار ناشی از آن ایجاد می‌شود.

وی اظهار داشت: بخش اعظمی از مونواکسید کربن به دلیل سوخت ناقص وسایل نقلیه موتوری در شهر است. وی در خصوص وضعیت فعلی هوای شهر گفت: شرایط نامتعادلی را در هوای مشهد نداریم و با توجه به خروج از ساعت اوج ترافیک، هوای نسبتاً متعادلی را داریم اما باید توجه داشت وسایل نقلیه در افزایش حجم آلودگی بسیار مؤثر است.

آلایندگی خودروهای استاندارد بسیار کمتر است

از سوی دیگر، یک کارشناس و متخصص در زمینه آلودگی هوا نیز گفت: خودروهایی که با استانداردهای روز دنیا تولید می‌شوند، دو تا  ۰/۲گرم به ازای هر کیلومتر پیمایش آلایندگی منتشر می‌کنند.

یوسف رشیدی افزود: این درحالی است که حداقل آلودگی خودروهای در حال تردد تولید ماقبل سال ۱۳۷۹، ۳۰گرم به ازای هر کیلومتر پیمایش است. وی ادامه داد: اگر چه برخی خودروها در تعریف خودروهای فرسوده جای نمی‌گیرند، اما میزان آلودگی آنها  ۱۰۰گرم در هر کیلومتر پیمایش است.

رشیدی سپس با اشاره به طرح تردد زوج وفرد خودروها، گفت: اگر چه این طرح مقطعی ترافیک را کم می‌کند، اما این نحوه غربالگری برای خودروها درست نیست، چرا که در نقاط مرکزی شهر آلودگی هوا کم ‌شده، اما این آلودگی در مناطق حاشیه‌ای افزایش پیدا کرده است.

وی تاکید کرد: باید محدودیت‌ها را نه براساس پلاک، بلکه بر اساس میزان آلودگی خودروها ایجاد کرد و جلوی تردد خودروهای آلاینده را گرفت.

کد خبر 14423

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز