جمعه ۴ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۹
۰ نفر

کودکان فلسطینی سالیان سال است که روزگار سختی را پشت سر می‌گذارند. آنها همراه بزرگ‌تر‌های خود در تلاش و مبارزه برای آزادی سرزمین خویش می‌کوشند.

آمار و اطلاعاتی که از وضعیت کودکان فلسطینی منتشر می‌شود، دلخراش است. امروز در آستانه روز جهانی قدس که مسلمانان روزه‌دار کشورمان همراه با دیگر مسلمانان جهان در اعتراض به تداوم اشغال خاک فلسطین وبه‌ویژه قدس شریف دست به راهپیمایی می‌زنند، نگاهی می‌اندازیم به وضعیت مردم و به‌طور خاص کودکان و نوجوانان فلسطین در چند سال اخیر.

 حمله به کودکان فلسطینی

سازمان بین‌المللی و فلسطینی دفاع از کودکان (DCI)، در دوسال گذشته، ۳۸ مورد جداگانه، از آزار کودکان فلسطینی توسط صهیونیست‌های افراطی گزارش داده که این آزارها به مرگ سه کودک و زخمی شدن ۴۲ کودک دیگر انجامیده است.
بنابر این گزارش، حمله‌ها بیشتر به شکل گروهی انجام شده و به شیوة توهین کلامی، ترساندن، حمله‌های فیزیکی و از بین بردن وسایل شخصی کودکان بوده است. در ۱۳ مورد، افراطی‌ها به روی کودکان آتش گشودند، سه کودک را کشتند و ۱۰ نفر دیگر را زخمی کردند

بر اساس آمارهای آژانس انسان دوستانه سازمان ملل (OCHA) در همان دوره زمانی ( از ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰)، 222 حمله صهیونیست‌ها به فلسطینی‌ها گزارش شده که در آن ۹۳ کودک مجروح شده‌اند.
گزارش یک سازمان حقوق بشری به نام yesh din در فلسطین اشغالی هم نشان می‌دهد که از هر ۱۰ ایستگاه پلیس در این سرزمین، ۹ ایستگاه، حمله‌های صهیونیست‌ها به مردم فلسطین را پیگیری قانونی نمی‌کند.

به گزارش پرس تی‌وی، از آغاز سال 2011 میلادی تا کنون، 9 کودک فلسطینی به دست نیروها و شهرک‌نشینان صهیونیست کشته شده‌اند. در همین حال، 200 کودک نیز در حملات نظامیان ارتش صهیونیستی یا شهرک‌نشینان زخمی شده‌اند.

بنا بر اعلام مرکز رسانه‌ای تشکیلات خودگردان فلسطین، هر ماه صدها کودک فلسطینی به صورت غیرقانونی از سوی نیروهای رژیم اشغالگر فلسطین بازداشت شده و بدون طی مراحل قانونی، زندانی می‌شوند. این نیروها حتی خانوادة کودکان زندانی را از محل نگهداری‌شان آگاه نمی‌کنند و برای مدت طولانی آنان را تحت بازجویی قرار می‌دهند.

یک سازمان غیر دولتی حقوق بشر (بی­تسلم) در فلسطین اشغالی نیز پیش از این در گزارشی با انتقاد شدید از بدرفتاری صهیونیست‌‌­ها با افراد صغیر فلسطینی، اعلام کرده که نوجوانان زندانی در طول دوران بازداشت از حق ملاقات با خانواده­‌شان محروم بوده‌اند.

حدود 93 درصد کودکان فلسطینی متهم به پرتاب سنگ، از جمله 19 کودک زیر 14 سال، به حبس از یک روز تا 20 ماه محکوم شده­‌اند.

در گزارش بی­تسلم همچنین آمده است که زندانیان صغیر فلسطینی، جدای از زندانیان بزرگسال نگهداری نمی‌شوند و مشمول قوانین این رژیم یا مقررات بین‌­المللی نیستند.

همچنین، در جریان تهاجم سه هفته‌ای ارتش رژیم اشغالگر فلسطین به غزه که در اواخر سال 2008 و اوایل سال2009 میلادی صورت گرفت، بیش از1400 فلسطینی کشته شدند که بیشتر آنان را غیرنظامیان به ویژه زنان و کودکان تشکیل می‌دادند.

روز قدس در تهران

به مناسبت روز قدس و در همراهی با مردم، شهرداری تهران اعلام کرده که از همه ظرفیت‌های خود برای برگزاری باشکوه راهپیمایی روز قدس بهره خواهد گرفت.

محمد احمدی بافنده، مسئول ستاد مرکزی نماز عید سعید فطر در شهرداری تهران با بیان این‌که شهرداری امسال نیز همچون سال های گذشته ظرفیت‌های خوبی را در بحث تامین، تدارک و پشتیبانی از مراسم عید فطر ساماندهی کرده ، گفت:« تمامی ظرفیت‌های شهرداری تهران برای برگزاری هر چه باشکوه‌ترروز قدس و نماز عید سعید فطر بسیج می‌شود.»

او گفت: «از تمام ظرفیت اتوبوس‌های تندرو ، بخش اتوبوسرانی و مترو برای حمل و نقل شهروندان در این مراسم استفاده می‌شود.»

قصه قدس درفرهنگ‌سرای انقلاب

در فرهنگ‌سرای انقلاب به مناسبت روز قدس در هفته آینده 7 شهریور یک برنامه تصویرگری برای کودکان اجرا می‌شود. در این برنامه یک قصه‌گو قصه اشغال فلسطین و مسائلی که برای مردم فلسطین به وجود آمده است را بازگو می‌کند و کودکان آن را نقاشی می‌کنند. یک نمایگاه عکس هم با نام فریاد فلسطین در این فرهنگ‌سرا برگزار می‌شود. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره 75091455 فرهنگ‌سرای انقلاب تماس بگیرید.

کد خبر 144063
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز