مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۹:۵۷
۰ نفر

زهرا عزیز محمدی: یکی دیگر از روزهای ماه رمضان، زیر آفتاب داغ تهران سپری شده، فقط یکی، دو ساعت دیگر تا افطار باقی مانده است.

هفته‌نامه دوچرخه شماره 614

وقتی روزه باشیم معمولاً در این ساعت‌های آخر خیلی بی‌حال می‌شویم، خودمان را به خانه می‌رسانیم و برای شنیدن صدای اذان لحظه شماری می‌کنیم.

اما من امروز به این‌جا آمده‌ام: پارک فدک، جایی که خیلی‌ها هستند و به اصطلاح جمع‌شان جمع است. اصلاً می‌شود گفت پارک از روزهای معمولی‌اش هم شلوغ‌تر شده است.

به آب‌نمای بزرگ و زیبای پارک می‌رسم. خبر اصلی همین جاست. دور تا دور آب نما، صندلی چیده شده و یک صندلی خالی برای نشستن پیدا نمی‌شود. تعداد خیلی زیادی هم ایستاده‌اند یا در حال قدم زدن اطراف آب‌نما هستند. سرت را که بچرخانی انواع و اقسام غرفه‌ها را می‌توانی ببینی.

از غرفه «آسمانی‌ها» شروع می‌کنم؛ غرفه‌ای که در مورد نجوم و به خصوص ساعت‌های آفتابی اطلاعاتی را در اختیار علاقه مندان می‌گذارد. «سفره‌های آسمانی» غرفه جالب دیگری ‌است که غذاهای خوشمزه‌ای توی آن پیدا می‌شود و برای سفره های افطار آموزش آشپزی می‌دهد. «امداد‌های رمضان» نام غرفه‌ای است که به سلامتی افراد اهمیت می‌دهد. این‌جا شهروندان می‌توانند فشار خون خود را بگیرند و مشاوره‌های پزشکی و غذایی دریافت کنند.

غرفه‌های متنوع دیگری هم هستند که برای همة سنین خدماتی درنظر گرفته و امکان خطاطی، نقاشی، سفالگری و بازی‌های رایانه‌ای را فراهم کرده‌اند. مسئول غرفه‌ها می‌گوید:« غرفه‌ها از ساعت 5 بعدازظهر شروع به کار می‌کنند و هم‌زمان با آنها «رادیو پارک» هم در این فضا اجرا دارد. تمامی فعالیت‌هایی که این‌جا می‌بینیم کارهای دائمی فرهنگ‌سرای گلستان و خانه فرهنگ فدک است که به صورت ویژه در این غرفه‌ها به نمایش در آمده ‌است.»

فواره‌ها اوج می‌گیرند و صدای آب با صدای مجری برنامه رقابت می‌کند. درست نقطة مقابل من، آن طرفِ آب‌نما روی سن، مسابقه‌ای در حال اجراست. چند خانم بلندگو را در دست گرفته‌اند و باید با چند کلمه که اصلاً به هم ربطی ندارند جمله‌های با معنی بسازند. برنامه از ساعت 6 با تلاوت قرآن آغاز شده و بعد از سرود، تواشیح و شعرخوانی، حالا نوبت به مسابقه رسیده است.

می‌روم و نزدیک غرفه سازمان فرهنگی، هنری شهرداری که کتاب و محصولات فرهنگی عرضه می‌کند می‌نشینم. هوا کم‌کم تاریک می‌شود و چراغ‌های پارک روشن شده‌اند. مجری از گروه نمایش دعوت می‌کند روی سن بیایند. دخترانی با چادر‌های رنگارنگ، هماهنگ با موسیقی و گفتار حرکاتی را انجام می‌دهند. نماهنگی هم در مورد مادر حضرت مهدی عج در حال اجراست.

نمایش تمام می‌شود و مجری نوید رسیدن لحظه افطار را می‌دهد. سر که بر می‌گردانم همه غرفه ها خالی شده و مردم جلوی غرفه افطاری صف بسته‌اند. صدای اذان در پارک می‌پیچد.نوبت نماز جماعت ، و خوردن افطاری می‌شود.

عسل 14ساله، مسابقه جمله‌سازی و نمایش را خیلی دوست داشته. عطا 13 سالش است و می‌گوید از هیچ‌کدام‌از برنامه‌ها غیر از نمایش خیلی خوشش نیامده. اما یک‌دفعه با صدایی بلند هردو از جا می‌پریم. وسط آب نما، آتش بازی راه افتاده و عطا با خوشحالی می‌گوید البته این بخش را هم خیلی دوست دارد. الهام که 12 سال دارد، همراه مادرش درحال خوردن آش هستند و مادر الهام می‌گوید از این به بعد هر شب به این مراسم می‌آید و خیلی خوشحال است که در محله‌شان چنین برنامه‌هایی گذاشته‌اند.

ویژه برنامه «بر آستان جانان» از طرف مدیریت‌های فرهنگی، ‌هنری مناطق 22گانه شهرداری تهران از ابتدای ماه مبارک رمضان آغاز شده و تا 24مردادماه، در 23 بوستان شهر تهران ادامه دارد. این مراسم در دو بخش صحنه‌ای و غرفه‌های فرهنگی، ‌هنری اجرا می‌شود. بعضی از این برنامه‌ها پیش از اذان مغرب و تعدادی پس از اذان برگزار می شود. شما می‌توانید برای اطلاعات بیشتر با شماره 1837، تلفن گویای سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران تماس بگیرید

کد خبر 142674
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز