همشهری آنلاین : دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی توفیقات کشور را در پیشرفت های علمی محصول اسلامی شدن دانشگاه‌ها دانست و گفت: از این رو باید فضای دانش و علم به سمت انسانیت، ارزش‌مداری و الگو شدن جریان علمی ایران به عنوان جریان ارزشی و انسانی در جهان مطرح شود.

مخبر دزفولی

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد رضا مخبر دزفولی در حاشیه اولین همایش ملی نشریات علمی کشور در جمع خبرنگاران با اشاره به آخرین وضعیت نقشه جامع علمی کشور افزود: ستاد راهبردی نقشه جلسات متعددی برگزار کرده و در هفته آینده نیز جلسه ای خواهد داشت.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از تعیین 46 اولویت اقدامی برای نقشه جامع علمی کشور خبر داد و اظهار داشت: به منظور اجرایی کردن بخش هایی از نقشه جامع علمی کشور 46 اولویت اقدامی برای سال جاری در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به جزئیات این اولویت ها خاطر نشان کرد: افزایش دوره دکتری و تغییر هرم دانشجویی از کارشناسی به دوره های تحصیلات تکمیلی و توسعه فن بازارها و تجاری سازی دستاوردهای مبتنی بر فناوری های پیشرفته از جمله اولویت های مشخص شده برای سال جاری نیز است.

به گفته مخبر در حال حاضر پوشش تحصیلات تکمیلی حدود 8 درصد است در حالیکه این میزان باید به 20 درصد برسد.

وی همچنین در خصوص طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها توضیح داد: آنچه که در شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد بحث است تفکیک جنسیتی نیست بلکه بحث اسلامی شدن دانشگاه ها مطرح است که در این فرایند موضوعات علمی، فرهنگی، رعایت شئونات اسلامی و انسانی در طرح اسلامی شدن دانشگاه‌ها مورد تأکید است.

مخبر با تاکید بر اینکه این دیدگاه در شورای عالی انقلاب فرهنگی دنبال می شود، ادامه داد: در این راستا باید زمینه های لازم برای اسلامی شدن دانشگاه ها هم برای اساتید و هم دانشجویان فراهم شود.

وی همچنین به تغییرات ظرفیت پذیرش دوره دکتری اشاره کرد و گفت: در گذشته میزان پذیرش دانشجویان در دوره دکتری بسیار پایین بود از این رو زمینه هایی برای افزایش پذیرش دانشجو در دوره های دکتری پیش بینی شد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: در گذشته میزان ظرفیت پذیرش دوره دکتری 5 هزار و 600 نفر بود که این عدد به 10 هزار نفر رسید و تعداد مصاحبه شوندگان از مرحله اول به مرحله دوم از 14 هزار نفر به 20 هزار نفر افزایش یافت.

مخبر با تاکید بر فراهم آوردن زیرساخت های آموزشی و پژوهشی برای دانشگاه‌ها، ادامه داد: علاوه بر این تدابیری برای رفع محدودیت برای اعضای هیئت علمی برای پذیرش بیشتر دانشجویان دوره دکتری اندیشیده شده است.

کد خبر 140718

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز