گروه اقتصادی: رئیس‌جمهور در دفاع از عملکرد دولت دهم، رشد اقتصادی ایران را بالای 10درصد و رشد صادرات غیرنفتی در بهار امسال را 42 درصد اعلام و تاکید کرد که ضریب جینی تا پایان تابستان به 34صدم درصد برسد.

این اظهارات محمود احمدی‌نژاد در نشست هیات دولت در حالی بیان می‌شود که دست‌کم بانک مرکزی نرخ رشد اقتصادی کشور را به‌طور رسمی از تابستان 1387 به بعد اعلام نکرده و در خوشبینانه‌ترین پیش‌بینی نهادهای بین‌المللی از جمله صندوق بین‌المللی پول نرخ رشد اقتصادی ایران در سال‌جاری 3 درصد برآورد شده است. همچنین گمرک 2 روز پیش رشد صادرات غیرنفتی ایران را در بهار امسال 24درصد اعلام کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، رئیس‌جمهور با ارائه آمار ضریب جینی که نشان‌دهنده فاصله دهک‌های درآمدی در کشور است، گفت: این عدد در ابتدای روی کار آمدن دولت نهم 42 صدم درصد بود که سال قبل به 38 صدم درصد رسید و پیش‌بینی مرکز آمار این است که اگر با همین شرایط کارها ادامه پیدا کند، این عدد تا پایان تابستان به 34 صدم درصد برسد؛ در‌حالی‌که هدف نهایی برنامه پنجم رسیدن این عدد به 35 صدم درصد بوده است و رسیدن به 30 درصد دور از دسترس نیست که یک مطلوبیت نسبی در زمینه فاصله طبقاتی نیز محسوب می‌شود.

احمدی‌نژاد به افزایش 13درصدی تولید فولاد، لوازم خانگی، سیمان و نیز افزایش قابل توجه بودجه‌های عمرانی و بخش مسکن، افزایش 27درصدی صادرات غیرنفتی و‌ نیز افزایش 14درصدی تولیدات بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: وقتی آمار افزایش تولیدات در همه بخش‌ها بیش از 10درصد است، بر چه مبنایی رشد اقتصادی کشور را 4 درصد اعلام می‌کنند. این موضوع نشان می‌دهد که عده‌ای می‌ترسند، اعلام کنند رشد اقتصادی ایران بالای 10 درصد بوده، در‌حالی‌که این اتفاق در واقعیت رخ داده است و می‌تواند چند سال متوالی ادامه یابد. او رشد صادرات غیرنفتی در 3ماهه گذشته را 42درصد عنوان کرد و ادامه داد: درصورت حفظ روند افزایش تولید تا پایان سال، ارزش صادرات غیرنفتی به بیش از 45 میلیارد دلار خواهد رسید و این اتفاق بزرگی است که خیلی‌ها آرزوی آن‌را داشتند.

وی عملکرد دولت در اجرای اصل 44 قانون اساسی را قابل توجه و افتخارآمیز دانست و اظهار داشت: دولت پروسه اجرای اصل 44 قانون اساسی را که 20 سال زمان می‌طلبید، طی 5 تا 6 سال اجرا کرد و حجم واگذاری‌های این دولت 25 تا 30 برابر کل دولت‌های قبل از خود است و هیچ‌کس فکر نمی‌کرد دولت بتواند این حجم از سهام را بدون اینکه حقی از بیت‌المال و حقوق مردم تضییع شود، واگذار کند و بعضی‌ها که از جزئیات اقدامات دولت در این زمینه اطلاعی ندارند، مرتب علیه دولت مطالبی مطرح می‌کنند که البته اهمیتی هم ندارد.

دولت در حال توزیع ثروت است

احمدی‌نژاد کاهش فاصله طبقاتی را ناشی از تلاش‌های هیأت دولت دانست و گفت: ایجاد اشتغال، فاصله طبقاتی را کم می‌کند و وقتی با همت مجموعه دولت امکانات و سرمایه‌گذاری‌ها به‌صورت عادلانه در سطح کشور توزیع شد، به‌طور طبیعی فاصله طبقاتی کاهش می‌یابد اما عده‌ای بدون آنکه توجه و دقت کنند مرتب ایراد می‌گیرند که دولت به‌دنبال توزیع فقر است، در‌حالی‌که دولت در حال توزیع ثروت است. وی افزود: در نتیجه تلاش دولت نهم و دهم تولید ثروت ملی رشد مطلوبی یافته است و تلاش وافری برای توزیع عادلانه آن صورت می‌گیرد.

کد خبر 140109

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز