همشهری آنلاین: رئیس جمهور باتاکید بر این نکته که هر کس باید به هر نسبتی از خدمات عمومی و امکانات استفاده می‌کند، هزینه‌اش را بدهد، گفت کشور را می‌توان با مالیات اداره کرد.

 به گزارش ایسنا، دکتر محمود احمدی‌نژاد در دیدار با مسئولان سازمان امور مالیاتی کشور که در سالن شهید بهشتی نهاد ریاست جمهوری برگزار ‌شد، با طرح این سوال که چرا باید مالیات داد؟ گفت: ما می‌خواهیم ایران را بسازیم و در قله متعالی قرار دهیم و ایران هم شایستگی آن را دارد و هم حق آن را، توانایی آن را هم داریم.

 وی افزود: برای رسیدن به این هدف باید به اصلاح نظام اقتصادی پرداخت که البته اگر نظام اقتصادی اصلاح شود، وضعیت فرهنگی هم اصلاح می‌شود و اینها با هم رابطه‌ مستقیم دارند. ما باید به دنبال اصلاح زندگی اجتماعی هم باشیم و این‌ها همه با هم ارتباط دارند. ما مانند یک خانواده هستیم و همه کارهایمان به هم گره خورده است.

 احمدی‌نژاد با تاکید بر پرداخت مالیات، گفت: این تصور غلطی است که عده‌ای خیال کنند می‌توانند زندگی خوبی داشته باشند، در حالی که دیگران در وضعیت نامناسب قرار دارند آموزش‌های اعتقادی ما هم همین را می‌گوید.

 رئیس‌جمهور همچنین تصریح کرد: هر سال بخش آموزش ، بهداشت و امنیت در کشور 45 هزار میلیارد تومان هزینه در بردارد. کارهای عمرانی هم 235 هزار میلیارد تومان هزینه دارد. ما برای تامین این هزینه‌ها چند راه داریم که یکی استقراض از دیگران است و این‌که کشور را بدهکار کنیم. راه دیگر فروش ذخایر است، اما اگر ذخایر خود را بفروشیم، وقتی تمام شد باید چه کار کنیم؟ باید این ذخایر را به ثروت زاینده تبدیل کرد. ممکن است یک نسل بتواند از این ذخایر بهره‌مند شود، اما این به قیمت نابودی سایر نسل‌ها خواهد بود.

 احمدی‌نژاد ادامه داد: هر کس باید به هر نسبتی که از خدمات عمومی و امکانات استفاده می‌کند، هزینه‌اش را بدهد. کارمندان اداری کشور مستخدمان مردم هستند و باید به نمایندگی از ملت کارها را انجام دهند و هزینه‌های آنها را هم باید ملت بدهند. من معتقدم می‌توان کشور را با مالیات اداره کرد.

 رئیس‌جمهور گفت: در طول تاریخ همواره میان ملت و دولت در ایران تقابل وجود داشته است، اما الان دیگر چنین نیست دولت منتخب مردم است و به دنبال ایجاد شرایط بهتر برای زندگی مردم می‌باشد، ممکن است عده‌ای در دادن مالیات این بهانه را بیاورند که ریخت و پاش می‌شود، اما دیگر جلوی ریخت و پاش‌ها گرفته شده است.

 احمدی‌نژاد در ادامه تصریح کرد:‌ خیلی‌ها ممکن است در ارائه اظهارنامه‌های خود صداقت نداشته باشند و این کار را خلاف ندانند، اما این تصور درست نیست ما یک خانواده هستیم و نمی‌توانیم در برابر هم پنهان‌کاری کنیم، متاسفانه نظام مالیاتی ما به طور جامع شکل نگرفته است، در حالی که ما باید ایرانی عزیز و قدرتمند داشته باشیم و از ریشه‌های خود حفاظت کنیم. اگر نظام مالیاتی کشور اصلاح شود، اقتصاد ما به سرعت پیشرفت می‌کند و می‌تواند خود را اداره کند به شرط این‌که مالیات‌ها تحقق یابد.

 رئیس‌جمهور در ادامه گفت: درآمدهای ناسالم در کشور مثل میکروب عمل می‌کنند و قدرت‌های نابجا و چرخه‌های اقتصادی نادرست ایجاد می‌کنند و باید جلوی آنرا گرفت. در هدفمندی یارانه‌ها کاری که ما کردیم این بود که مردم هرچقدر بیشتر از امکانات استفاده می‌کنند، هزینه آن را بپردازند. در ابتدا به ما می‌گفتند که با اجرای این طرح تولید در کشور می‌خوابد، اما از روزی که این طرح اجرا شده است مصرف انرژی در بخش تولید افزایش یافته است. دیگر لازم نیست که به کارخانه‌ها سرکشی کنیم از همین آمار می‌توان فهمید که تولید افزایش یافته است.

 احمدی‌نژاد گفت: اجرای عدالت موجب شکوفایی است؛ چراکه استعدادها در آن پرورش می‌یابد و اجرای طرح جامع مالیاتی کشور در راستای عدالت است. مردم ما نشان داده‌اند که هر جا به آنها درست توضیح داده شود و درخواست همراهی وجود داشته باشد، این کار را می‌کنند اصلاح نظام مالیاتی کشور باید به سرعت تکمیل شود و بانک‌ها، سازمان‌ها باید سازمان امور مالیاتی را در این زمینه همراهی کنند. تمام فعالیت‌های اقتصادی در کشور باید شفاف شود و این نیازمند ساز و کار جدید است و مردم هم باید همراهی کنند. شما باید در جلساتی که با دسته‌های مختلف مردم می‌گذارید در این زمینه اطلاع‌رسانی‌های لازم را انجام دهید تا شاهد همراهی مردم باشید. دولت هم در صورتی که نظام مالیاتی شفاف شود می‌تواند اقتصاد را مدیریت کند.

 احمدی‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که مردم حاضرند برای اعتلای فرهنگ ایران جانفشانی کنند خطاب به مردم، گفت: از مردم دعوت می‌کنم که با سیاست‌های مالیاتی همراهی کنند؛ چرا که این کار به نفع آنهاست در اجرای ضوابط و مقررات ، هدفمندی یارانه‌ها و مالیات‌ها همراهی مردم نقش حیاتی دارد با اصلاح این امور می‌توان اقتصاد کشور را با جهش مواجه کرد و این کار شدنی است. اگر تحول اقتصادی تکمیل شود، فضای پیشرفت ایران در مسیر درست و در ریل خود قرار خواهد گرفت.

 پیش از سخنان رییس‌جمهور علی عسگری رئیس سازمان امور مالیاتی کشور، اعلام کرد که رشد مالیات مستقیم در برنامه چهارم بیش از 30 درصد و رشد مالیات بر کالا و خدمات 28 درصد افزایش داشته است.

 به گفته وی نسبت مالیات به تولید ناخالص ملی به 7 درصد رسیده است و رشد سهم مالیات در هزینه‌های جاری کشور 50 درصد بوده است.

 به گفته وی درآمد مالیاتی از اشخاص غیردولتی حقوقی 39 درصد و از اشخاص حقیقی 21 درصد و از مالیات بر ثروت 43 درصد رشد داشته است.

 عسگری تاکید کرد که پنجمین فراخوان مالیات در ارزش افزوده در روزهای آینده اعلام خواهد شد که براساس آن اگر کسی بالای 100 میلیون در سال درآمد داشته باشد، مشمول مالیات بر ارزش افزوده خواهد بود.

 وی درآمد مالیات بر ارزش افزوده کشور را 9 هزار و 300 میلیون تومان عنوان کرد که سهم سال 89 از این مقدار چهار هزار و 950 میلیارد تومان می‌باشد.

 به گفته وی سه میلیون و 334 هزار پرونده راکد در ماه‌های اخیر در سازمان امور مالیاتی مختومه شده است و روند رسیدگی به پرونده‌های مختومه ادامه دارد.

 در این مراسم همچنین حسینی وزیر اقتصاد با تمجید از رئیس‌جمهور گفت: شما شجاعت و شهامت را به مدیران اقتصادی دادید تا دست به کارهای بزرگ بزنند، هدفمندی یارانه‌ها یک اتفاق بزرگ بود که امروز بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی اقتصادی از آن به موفقیت یاد می‌کنند.

 وی با اشاره به طرح جامع نظام مالیاتی کشور گفت: با اجرای این طرح بسیاری از دغدغه‌های شما در این زمینه حل خواهد شد. ما امیدواریم بتوانیم با اجرای این طرح همچنان که در سال‌های گذشته بازار مسکن به وسیله تدابیر شما کنترل شد و دست سفته‌بازان از آن کوتاه شد، در بازارهای سکه و ارز نیز بتوانیم دست سفته‌بازان را کوتاه کنیم.

 وی رشد 30 درصدی درآمدهای مالیاتی را قابل توجه ارزیابی کرد و گفت: با وجود این رشد سهم مالیات از هر صد هزار تومان درآمد تنها هشت درصد است که اگر بخواهیم آن را با سایر کشورها مقایسه کنیم، رقم پایینی است. به عنوان مثال این رقم در ترکیه 20 درصد است.

 وی در پایان از رسانه‌ها و اشخاص متنفذ خواست که مسئولان اقتصادی را در فرهنگ سازی برای اصلاح نظام مالیاتی کشور یاری کنند.

کد خبر 139979
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز