چهارشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۳۳
۰ نفر

گروه بورس: با وجود تاکید رئیس‌جمهور برای راه‌اندازی هرچه سریع‌تر بورس نفت، اطلاعات جدید نشان می‌دهد که گرانفروشی شرکت نفت، عمده‌ترین مانع بر سر راه افتتاح بورس نفت است.

بورس کالا

به گزارش همشهری، هر چند هفته پیش رئیس‌جمهور در یک نشست مشترک مسئولان شرکت ملی نفت را موظف کرده بود هر چه سریع‌تر زمینه راه‌اندازی بورس نفت را فراهم کنند، اما گویا مقاومت‌های مدیران نفتی تمامی ندارد و هر بار به‌گونه‌ای دیگر آغاز می‌شود.نزدیک به یک دهه است که تلاش برای راه‌اندازی بورس نفت ایران به در بسته خورده و در طول 5 سال گذشته نیز تاکید‌های متعدد محمود احمدی‌نژاد برای راه‌اندازی این بورس ترتیب اثر نداشته است. طرح بورس نفت ایران برای نخستین‌بار در برنامه 5ساله توسعه سوم (1383-1378) مطرح و بررسی و مطالعات آن از سال‌1383 آغاز شد.

با وجود آنکه در بهمن ماه سال گذشته رئیس‌جمهور روز 12فروردین ماه را برای راه‌اندازی بورس نفت تعیین کرده بود اما از ابتدای سال تاکنون، این برنامه 3 بار به تعویق افتاده است.محمود احمدی‌نژاد در روز‌های پایانی سال گذشته در یکی از نشست‌های اعضای هیات دولت، شرکت نفت را به‌دلیل تعلل در راه‌اندازی بورس نفت و همکاری نکردن با کارگروه راه‌اندازی بورس نفت مورد توبیخ قرار داده بود.تعلل‌های مداوم شرکت نفت و تعویق‌های پیاپی برای راه‌اندازی این بورس استراتژیک رئیس‌جمهور را مجبور کرد تا قاطعانه از همه طرف‌های در‌گیر برای راه‌اندازی این بورس بخواهد تا هر چه سریع‌تر این بورس را راه‌اندازی کنند اما این گفته‌ها اثری نداشت؛ چرا که بورس نفت در 12فروردین راه‌اندازی نشد. این موضوع باعث شد تا رئیس‌جمهور 2هفته پیش در حاشیه برگزاری پنجمین نشست شورای‌عالی اصل 44 قانون اساسی، برای دومین‌بار به شرکت نفت مهلت دهد تا هر چه سریع‌تر زمینه عرضه نفت خام را در بورس کالا فراهم کند. بر همین اساس قرار شد از هفته گذشته با عرضه نفت کوره قدم نخست برای راه‌اندازی واقعی بورس نفت برداشته شود و سپس تا پایان خرداد ماه، با عرضه نفت خام، بورس نفت ایران پس از یک دهه تلاش متولد شود.

با وجود آنکه نفت کوره هفته گذشته در رینگ صادراتی بورس کالا عرضه شد اما به‌دلیل بالابودن قیمت، خریداری برای آن پیدا نشد، در همین حال دیروز بار دیگر نفت کوره عرضه شد اما بار دیگر به‌دلیل اینکه متقاضیان قیمت محصول عرضه‌شده را گران‌تر از حد معمول دانستند، در نتیجه معامله‌ای انجام نشد. این در حالی است که گفته می‌شود قیمت نفت کوره در معاملات دیروز حتی 20 دلار گران‌تر از قیمت پایه هفته گذشته برای فروش عرضه شده است.به این ترتیب، عرضه نفت خام در بورس کالا که مقدمه راه‌اندازی رسمی بورس نفت ایران است، بار دیگر به‌دلیل معامله‌نشدن نفت کوره با تعویق مواجه شد.

دومین عرضه نفت کوره انجام نشد

شرکت پالایش نفت بندرعباس دیروز 35 هزار تن نفت کوره صادراتی خود را به قیمت 645 دلار و 58 سنت در تالار بین‌المللی بورس کالا در جزیره کیش عرضه کرد که برای آن 2تقاضا در تابلوی معاملات ثبت شد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه، رقابت 2خریدار ابتدا با قیمت 600دلار در هر تن آغاز شد که به‌تدریج به 640 دلار رسید. در ادامه، خریداران خواستار کاهش قیمت نفت کوره صادراتی شرکت پالایش نفت بندرعباس شدند که در نهایت طرفین به توافق نرسیدند.نخستین عرضه نفت کوره نیز هفته گذشته در تالار بین‌المللی بورس کالای ایران در جزیره کیش انجام شد که خریدار و فروشنده بر سر قیمت به توافق نرسیدند.

نظر متقاضی خرید

حسین عادل‌زاده، مدیر کالایی شرکت کارگزاری حافظ به‌عنوان یکی از متقاضیان خرید نفت کوره در بورس کالا در این باره به همشهری گفت: دلیل مبادله‌نشدن نفت کوره به توافق نرسیدن بر سر قیمت بود اما به‌نظر می‌رسد ظرف هفته‌های آینده توافقی برای خرید محصول انجام شود.وی در پاسخ به این پرسش که اختلاف قیمت برای خرید نفت کوره چقدر بود، گفت: اختلاف قیمت بین مشتری ما و عرضه‌کننده معادل 4 دلار بود ضمن اینکه مقصد تحویل فقط به بندر فجیره امارات محدود شده بود. به گفته وی، اگر مقصد تحویل کالا محدود نشده بود، معامله انجام می‌شد.

وی در پاسخ به این پرسش که آینده معاملات نفت را چگونه می‌بیند، گفت: معاملات نفت در روز‌های آینده قطعا بهتر خواهد شد چرا که هفته گذشته اختلاف قیمت خریدار و فروشنده بین 5 تا 6 دلار بود اما در هفته جاری این اختلاف قیمت به محدوده 4 دلار رسید بنابراین می‌توان امیدوار بود که معاملات نفت ظرف روز‌های آینده سروسامان پیدا کند.

کد خبر 137169

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز