مهرو الفت: شاید شما پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها تاکنون از افراد بسیاری شنیده باشید که اذعان می‌دارند پدر و مادرها ممکن است عاشق فرزندانشان باشند اما به محض اینکه نوه‌دار شدند متوجه می‌شوند که نوه‌های‌شان را خیلی بیشتر از فرزندانشان دوست دارند.

نوه و مادربزرگ

این موضوع واقعا صحت دارد مخصوصا اگر همه فرزندان کاملا بزرگ شده و هر کدام به‌طور جداگانه تشکیل زندگی داده و دیگر نیاز به مراقبت پدر و مادرها نداشته باشند. شما حتما محظوظ خواهید شد اگر به صورت ناگهانی متوجه شوید که فرزندانتان به همراه نوه‌ها به منزل شما بیایند، درصورتی که آنها فقط باعث بروز سر و صدا و به هم ریختن اسباب منزل‌تان می‌شوند اما شما از وجود آنها با همه آزار و اذیت و سرو‌صداهایشان لذت می‌برید.

آمدن نوه‌ها و فرزندان به منزلتان، باعث ناراحتی شما نمی‌شود زیرا خانه خالی‌تان با شادی و لذت، خنده‌ها و سر و صدای بازی بچه‌ها پر خواهد شد. پدربزرگ و مادربزرگ بودن فقط به این معنا نیست که همیشه با نوه‌هایتان در حال شوخی و خنده و بازی باشید اما انجام این قبیل کارها، زمانی که والدین موفق به انجام تکالیف و مسئولیت‌های‌شان نمی‌شوند، به‌عهده شماست زیرا در واقع پدربزرگ و مادربزرگ‌ها نقش پدر و مادر دوم نوه‌های‌شان را بازی می‌کنند و وقتی فرزندانشان موفق به انجام مسئولیت‌های‌شان نمی‌شوند، این به‌عهده شماست که مسئولیت‌ها و تکالیف فرزندانتان را به دوش بکشید.

برعهده گرفتن مسئولیت‌های فرزندانتان به این معنا نیست که شما فقط در مواقع خاصی نسبت به فرزندان و نوه‌هایتان مسئولیت دارید بلکه معمولا انجام این کارها برای همیشه ادامه خواهد داشت زیرا اگر فرزندانتان نیز همه مسئولیت‌های‌شان را در قبال نوه‌هایتان انجام دهند باز هم شما نیز در قبال نوه‌ها مسئولیت‌ها و تکالیفی را برعهده دارید.

اولین مسئولیتی که شما باید انجام دهید این است که آنها را به مسیر درست و صحیحی راهنمایی کنید. نوه‌هایتان درصورتی که پند و اندرزهای مفیدی از جانب پدر و مادرهای‌شان و همچنین از شما بگیرند، به‌طور کاملی پرورش می‌یابند و تربیت می‌شوند. وقتی که آنها به سن نوجوانی می‌رسند، مواقع زیادی پیش می‌آید که پدر و مادرهایشان را درک نمی‌کنند و به سمت شما کشیده می‌شوند و برای درد‌دل و گفتن حرف‌های دلشان به سراغ شما می‌آیند.

شما پدربزرگ و مادربزرگ‌ها با صرف‌نظر از اشتباهاتی که آنها مرتکب شده‌اند، باید با آغوش باز پذیرایشان باشید اما انجام این کار به این معنا نیست که شما باید کارهای اشتباهی که آنها انجام می‌دهند را تحمل کنید و با آنها کنار بیایید بلکه نوه‌هایتان فقط نیاز دارند که آنها را درک کنید. اگر شما نیز عصبانی شوید و با خشونت با آنها برخورد کنید، آنها به سمت دوستانشان کشیده می‌شوند و به نصیحت‌ها و اندرزهای دوستانشان عمل می‌کنند و شما نمی‌توانید ضمانت کنید که نوه‌هایتان نصایح مفید و صحیح دوستانشان را بپذیرند و ممکن است به راه‌های خلاف کشیده شوند زیرا شما دوستان آنها را نمی‌شناسید که از چه دسته افرادی هستند.

دومین مسئولیتی که به گردن شماست این است که نوه‌هایتان را راهنمایی کنید و آنها را بیشتر با خدا و معنویات آشنا‌سازید. این موضوع بسیار حائز اهمیت است زیرا تا آنها جوان و بی‌گناه هستند و صفحه دلشان از هر گونه گناه و سیاهی پاک است، شما می‌توانید به راحتی آنها را به سمت خدا و انجام کارهای نیک سوق دهید. شاید عبادت و نماز خواندن ابتدا برای آنها دشوار باشد اما در عوض می‌آموزند که ارتباط صمیمی و استواری با خداوند برقرار کنند. شما می‌توانید به آنها کمک کنید تا راه درست را انتخاب کنند و خودتان نیز به کارهایی که انجام می‌دهند، دقت و توجه داشته باشید.

سومین و آخرین مسئولیت اصلی شما این است که باید برای برآورده کردن نیازهای آنها، کمک و همکاری لازم را با آنها داشته باشید. وقتی که فرزندان شما با مشکلات اقتصادی مواجهند، شما باید حامی و پشتیبان نوه‌هایتان باشید و احتیاجات حیاتی و ضروری آنها را برآورده کنید و به آنها اطمینان دهید که از نظر مالی می‌توانند روی شما حساب کنند.

مخصوصا در مواقعی که نوه‌هایتان با مشکلاتی از قبیل پرداخت هزینه‌های تحصیلی و مشکلاتی در رابطه با سلامتی‌شان درگیر هستند، در درجه اول شما هستید که باید از آنها حمایت کنید. عشق و محبتی که شما به نوه‌هایتان ابراز می‌دارید، شخصیت آنها را به صورتی شکل خواهد داد که افراد بهتری برای خانواده و جامعه‌شان باشند و این کار باعث می‌شود که آنها نسبت به بچه‌های دیگر، بچه‌هایی که با عشق و محبت کافی از طرف پدر و مادر و پدربزرگ و مادربزرگ‌های‌شان رشد نکرده‌اند، افراد متفاوتی باشند.

انجام این کارها باعث می‌شود که شما احساس رضایت بیشتری از خودتان داشته باشید و بدانید قسمتی از مسئولیت‌ها و وظایفی که به‌عنوان پدربزرگ و مادربزرگ بر عهده شماست را به نحو احسن انجام داده‌اید و همچنین احساس خواهید کرد که زندگی‌تان کاملا تکمیل شده است و هر مسئولیتی که در طول زندگی برعهده‌تان بوده است را تمام و کمال انجام داده‌اید.

Buzzle.com

کد خبر 132788

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز