پنجشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۷:۲۷
۰ نفر

اعظم احمدی: خوش‌شانسی یا بدشانس؟ اصلاً شانس چیست؟ عاملی مستقل و مبهم که خارج از هر منطق و قاعده‌ای به بعضی‌ها روی می‌آورد و از برخی گریزان است؟

success

 شاید تأثیر مجموعه‌ای از عوامل شناخته‌شده و ناشناخته را شانس می‌نامیم تا به دلایل گوناگون نقش خود یا دیگری را در موفقیت یا شکست، پررنگ و کم‌رنگ کنیم.

مثلاً می‌خواهیم خود را شخص ویژه‌ای معرفی کنیم. تلاشمان را برای تحقق یک هدف تعیین‌شده پنهان نگه‌می‌داریم و می‌گوییم: «ما اینیم دیگه! شانس داریم!» یا می‌خواهیم از زیر بار مسئولیت یک ناکامی شانه خالی کنیم، می‌گوییم: «من اصلاً شانس ندارم، چه کار کنم؟!» ولی رسیدن به «موفقیت» یا اگر دلمان خواست صدایش کنیم «شانس»، راه‌ها و کلیدهایی دارد که این‌جا با هفت‌تای آنها آشنا می‌شویم.

1- ماجراجو باشید اما سر دار و ندارتان شرط نبندید

روحیه ریسک پذیر داشته باشید. در تمام شرایط، کاری را انجام دهید که می‌دانید می‌توانید از پس آن برآیید.

2- کار را با اعتماد به دیگران آغاز کنید

شما نمی توانید تک و تنها به جایی برسید و تنها با کمک دیگران می توانید به اهداف خود دست یابید. این دیگران شامل دوستان، خانواده، هم‌کلاسی‌ها، و خویشاوندان هستند. اگر ذاتاً شکاک هستید یا دوست دارید تمام کارها را به تنهایی انجام دهید، امکان این‌که بخت به شما رو کند بسیار کم خواهد بود، زیرا معمولاً شانس توسط دیگران بر سر راه شما قرار می گیرد.

3- نقاط قوت خود را بشناسید  و آنها را به کار گیرید

نقاط ضعف خود را نیز بشناسید. از وانمود کردن به قدرت‌هایی که ندارید خودداری کنید. می‌توانید توان خود را افزایش دهید و بر ضعف‌های خود چیره شوید. اما قبل از هرچیز باید مهارت‌ها، استعدادها، دانش و روابط خود را به خوبی بشناسید و در هر زمان که می توانید، از آنها استفاده کنید. این کار احتمال خوش‌شانس بودن را افزایش می دهد.

4- بیش از آنچه می‌گیرید، پس بدهید

اگر می‌خواهید افراد خوش شانس را به برنامه خود وارد کنید، آماده بخشش باشید. شما باید بدون چشمداشت، برای دیگران قدمی بردارید. این ضرب المثل قدیمی: «از هر دست بدهی، از همان دست می گیری» واقعیت دارد و مطمئن باشید که آنچه را بخشیده اید، چه مادی و چه معنوی، در غیر منتظره‌ترین موقعیت به شما بازمی‌گردد و به کمکتان می آید.

5-  مراقب سلامت خود باشید

منظور از تناسب و سلامت تنها از نظر فیزیکی نیست. منظور من بهداشت و سلامت جسمی، فکری و روانی است. صحیح غذا بخورید و فعال باشید. به مطالعه و آموختن بپردازید. مثبت اندیش باشید. بدانید که همواره همه چیز بر وفق مراد نیست. اما با اعتقاد به امکان پذیر بودن موفقیت، حتی در موقعیت های دشوار نیز پیروز خواهید شد.

6-مهارت برقراری ارتباط و اطلاع رسانی را یاد بگیرید

شما باید بتوانید به خوبی به دیگران بگویید که هستید و چه می خواهید. بر روی مهارت های کلامی خود کار کنید. منظور من شیوه استفاده از کلمات، روش واضح سخن گفتن و نوشتن و بیان منظور با کلامی ساده اما قدرتمند است. اگر فرصت دارید، زبان دیگری نیز بیاموزید. دانستن چند زبان مختلف، شانس بسیاری برای شما به همراه  خواهد داشت و امکانات کاری فراوانی در آینده در اختیار شما قرار خواهد داد. به یاد داشته باشید که در دهکده جهانی، اهمیت زبان هرگز کم نخواهد شد.

7- در کار یا صنعتی مهارت پیدا کنید

یک حسابدار می‌تواند کار خود را به خوبی انجام دهد، اما بعید است بتواند تغییر شغل دهد و کفاش خوبی شود. حرفه وکاری را برای خود انتخاب و در آن مهارت پیدا کنید. وقتی  دیگران متوجه شوند که شما واقعاً در حرفه خود وارد و کارآمد هستید، بخت به شما رو خواهد کرد.

 با تقویت این عادت‌ها، به شانس فرصت بدهید سراغتان بیاید. هر چه زودتر، بهتر.

کد خبر 131634
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز