همشهری آنلاین: نوعی ماهی غول پیکر که در اعماق اقیانوس‌ها زندگی می‌کند، که به ماهی زلزله شهرت دارد و ماهیگیران می‌گویند چند روز قبل از زلزله این ماهی در گل و لای سواحل گرفتار می‌شود.

 Earthquake Fish

به گزارش شبکه پنج تلویزیون فرانسه (TV5monde)، این ماهی که طول آن به پانزده تا هفده متر می‌رسد، در اعماق دویست متری اقیانوس‌ها زندگی می‌کند .

ماهیگیران می‌گویند همیشه چند روز قبل از زلزله‌ای مهیب این ماهی یا در سواحل در گل و لای گرفتار می‌شود یا در تور صیادان گیر می‌کند.

به گفته کارشناسان این ماهی پس از احساس کردن جا به جایی گسل‌ها به سطح آب می‌آید.

پژوهشگران به تازگی متوجه شده‌اند که حیوانات قادرند تغییرات الکترومغناطیسی در سطح زمین و اعماق دریاها را احساس کنند.

این تغییرات چند روز و گاه چند هفته قبل از زلزله‌ها به وقوع می‌پیوندند.

پژوهشگران در ازمایشگاه‌ها این تغییرات را بازآفرینی کرده‌اند تا متوجه شوند آیا این‌ها موجب رفتاری غیرعادی در حیوانات می‌شود یا خیر و متوجه شدند که این طور است.

دو کشور امروزه در این زمینه به پیشرفت‌های زیادی دست یافته اند که عبارتند از ژاپن و چین و دانشگاهیان در این دو کشور در حال بررسی رفتار حیوانات هستند.

مطالعه زلزله هفت و سه دهم ریشتری در سال هزار و نهصد و هفتاد و پنج در منطقه هایچنگ چین نتایج شگفت انگیزی داده است.

چند روز قبل از ان زلزله همه پی برده بودند که مارها از مخفیگاه‌های خود بیرون آمده‌اند و موش‌ها به شهرها هجوم برده‌اند و حیوانات خانگی رفتاری غیرعادی دارند.

مثلا پرندگان از خواندن انصراف می‌دهند، مرغ‌ها به بالای درختان می‌روند و سگ‌ها وارد خانه‌ها نمی‌شوند.

مقامات چین در آن زمان منطقه را تخلیه کردند و به این ترتیب تقریبا همه مردم منطقه نجات یافته بودند. یکی از پژوهشگران چینی با مطالعه رفتار مرغ عشق نتایج جالبی کشف کرده است. به طور متوسط این پرونده در طول روز دوهزار و دویست بار بر روی میله می نشیند اما قبل از زلزله ، مرغ‌های عشق دو تا سه برابر بیشتر روی این میله می نشینند.

این امر تقریبا پانزده روز قبل از زلزله صورت می گیرد.


کد خبر 130709

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز