جمعه 30 شهریور 1397 | به روز شده: 59 دقیقه قبل

HAMSHAHRIONLINE

The online version of the Iranian daily Hamshahri
ISSN 1735-6393
سه شنبه 7 دی 1389 - 19:17:34 | کد مطلب: 124285 چاپ

آشنایی با دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها

ارتباطات > رسانه و روزنامه‌نگاری - همشهری آنلاین:
دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها در سال‌ ۱۳۶۸ زیر نظر معاونت‌ امور مطبوعاتی‌ و تبلیغاتی‌ وزارت‌ فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی‌ بنیاد نهاده‌ شد

در سال‌ 1375 براساس‌ سیاست‌های‌ کلی‌ دولت‌ و به‌ منظور هماهنگی‌ بیشتر بین‌ نهادهای‌ آموزشی‌ و تحقیقاتی‌، دفتر گسترش‌ آموزش‌ رسانه‌ها با مرکز مطالعات و توسعه رسانه‌ها ادغام‌ گردید.

این‌ دفتر به‌ منظور تشویق‌ تحقیق‌ و گسترش‌ آموزش‌ در زمینه‌ ارتباطات‌ اجتماعی‌ با تأکید خاص‌ بر مطبوعات‌ و روزنامه‌نگاری‌ شکل‌ گرفته‌ و تاکنون‌ از حیث‌ مطالعاتی‌، تحقیقاتی‌ و آموزشی‌ توانسته‌ است‌ پشتیبان‌ بالنسبه‌ مناسبی‌ برای‌ مطبوعات‌ کشور باشد.

شرح وظایف دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها:

  • مطالعه و بررسی کمی و کیفی جریان اطلاعات در رسانه‌های کشور
  • مطالعه و بررسی میزان تأثیرپذیری رسانه‌های ایران از جریان بین‌المللی اطلاعات
  • مطالعه و بررسی تأثیرات فرهنگی مستقیم و غیرمستقیم ناشی از جریان بین‌المللی اطلاعات
  • نیازسنجی‌های مستمر از مسئولان، کارشناسان و دست‌اندرکاران امر رسانه‌ها بمنظور تعیین محورها و موضوعات پژوهشی
  • پژوهش در حوزه سیاستگذاری و برنامه‌ریزی رسانه‌ها
  • پژوهش در زمینه چگونگی ارتقاء سطح کیفی و حرفه‌ای رسانه‌ها و جایگاه رسانه‌ها در فرهنگ عمومی
  • پژوهش در زمینه چگونگی افزایش اعتماد مردم به رسانه‌ها
  • پژوهش در زمینه تکنولوژی‌های جدید و مورد نیاز، جمع‌آوری، پردازش، تولید و انتشار اطلاعات در حوزه رسانه‌ها
  • تهیه و تنظیم سیر تطور تاریخ مطبوعات ایران و مستندسازی وقایع مربوط
  • انجام هماهنگی‌های لازم در زمینه انتشار کتاب، مجموعه مقالات، گزارش‌های پژوهشی و نشریات تخصصی در حوزه‌های آموزشی و پژوهشی رسانه
  • شناخت و تعیین شاخص‌های ارزیابی رسانه‌ها
  • ارتباط مستمر با دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزش عالی و مراکز تحقیقاتی بمنظور شناسایی محققان در زمینه‌های مطالعاتی و پژوهشی مورد نظر
  • ارائه راهکارهای لازم بمنظور ارتقائ دانش عمومی و تخصصی در حوزه ارتباطات و مطبوعات
  • ایجاد، توسعه و بروز رسانی مرکز اطلاع‌رسانی ارتباطات با تأکید بر مطبوعات و تبلیغات
  • حمایت مادی و معنوی از محققان، مراکز و انجمن‌های تخصصی، طرح‌های تحقیقاتی و پایان‌نامه‌ها در حوزه ارتباطات
  • برگزاری همایش‌های علمی و کاربردی بمنظور آشنایی با آخرین دستاوردها و تبادل اطلاعات در زمینه رسانه‌ها
  • همکاری و حضور در مجامع تحقیقاتی داخلی
  • گردآوری و بررسی اطلاعات مربوط به امکانات و نیازهای آموزشی در حوزه ارتباطات
  • برنامه‌ریزی برای تربیت نیروی انسانی متخصص و رشد استعدادها در زمینه فعالیت‌های خبری، مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی، تبلیغاتی و...
  • تهیه ضوابط، آیین‌نامه‌ها ودستورالعمل‌های صدور مجوز فعالیت آموزش‌های آزاد روزنامه‌نگاری و نظارت بر فعالیت آن‌ها

اهداف‌

دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها با اهداف‌ کلی‌ انجام‌ و حمایت‌ از تحقیقات‌ نظری‌ و کاربردی‌ و گسترش‌ آموزش‌ در حوزه‌ رسانه‌ها با تأکید بر مطبوعات‌، انتشار منابع‌ مفید در حوزه‌ مطبوعات‌ و تبلیغات‌، اعم‌ از تألیف‌ و ترجمه‌، کمک‌ به‌ رشد و گسترش‌ فعالیت‌ مطبوعاتی‌ و کمک‌ به‌ تدوین‌ سیاستهای‌ مطبوعاتی‌ و تبلیغاتی‌ به‌ فعالیت‌ می‌پردازد.

این‌ دفتر برای‌ تحقق‌ بخشیدن‌ به‌ اهداف‌ ذکر شده‌ از بخش‌های‌ تابعه‌ زیر تشکیل‌ شده‌ است‌:

  • معاونت‌ پژوهشی
  • ‌معاونت‌ آموزشی‌
  • کتابخانه‌ تخصصی‌
  • رسانه‌
  • انتشارات‌
  • اداره‌ روابط‌ عمومی‌ و روابط‌ بین‌الملل‌

منبع مورد استفاده برای این مدخل

در همین زمینه: