دوشنبه ۲۲ آذر ۱۳۸۹ - ۱۹:۲۱
۰ نفر

گروه بین‌الملل: سیلویو برلوسکنی، نخست‌وزیر ایتالیا روز گذشته با سخنرانی در مجلس‌های سنا و نمایندگان این کشور آخرین تلاش‌های خود را برای باقی ماندن در مقامش انجام داد.

برلوسکنی

امروز قرار است جلسه حساس مجلس‌های سنا و نمایندگان ایتالیا برای بررسی رای اعتماد به برلوسکنی برگزار شود و احتمال سقوط دولت وی وجود دارد. نخست‌وزیر ایتالیا که در ماه‌های اخیر گزارش‌های فراوانی درباره فساد مالی و اخلاقی وی منتشر شده، روز گذشته برای جلب آرای نمایندگان این کشور هشدار داد که برکناری وی می‌تواند ایتالیا را وارد «بحرانی در تاریکی» کند.

وی اعلام کرد که کسانی که به‌دنبال برکناری او هستند توانایی تشکیل دولت جدید را ندارند و فعالیت‌های اجرایی دولت باید همچنان پیوستگی خود را حفظ کند. برلوسکنی 74 ساله همچنین تاکید کرد که سقوط دولت او یک سیاست احمقانه به حساب می‌آید و گفت: شما بحرانی را آغاز می‌کنید که هیچ راه حل روشن و قابل اعتباری برای آن ندارید.

برلوسکنی، میلیاردری که غول رسانه‌ای ایتالیا شناخته می‌شود با اشاره به مشکلات اقتصادی کشورش همچنین تاکید کرد که ثبات اقتصادی این کشور به رای اعتماد به وی بستگی دارد.ترک کابینه ایتالیا توسط 4 وزیر و معاون طرفدار جیانفرانکو فینی، رئیس مجلس این کشور در ماه گذشته نخست‌وزیر ایتالیا را مجبور کرد تا از مجلس‌های نمایندگان و سنای این کشور تقاضای رای اعتماد کند. اختلافات جیانفرانکو فینی و سیلویو برلوسکنی، پس از آنکه فینی خواستار استعفای نخست‌وزیر به‌دلیل رفتارهای غیراخلاقی و سیاست‌های وی شد افزایش یافت و اکنون برلوسکنی برای باقی ماندن در قدرت به رای نمایندگان در 2مجلس این کشور نیاز دارد.

فینی و بیش از ۴۰ نماینده حامی وی در ماه ژوئن با ایجاد گروهی جدا در پارلمان به اکثریت پارلمانی نخست‌وزیر پایان دادند. حزب «آینده و آزادی» به رهبری فینی پیش از این متحد برلوسکنی در دولت ائتلافی این کشور بود اما اکنون در تلاش است تا با آرای نمایندگان، برلوسکنی از قدرت کنار گذاشته شود. جیانفرانکو فینی اعلام کرده است برلوسکنی در تلاش برای حفظ پست نخست‌وزیری است تا به هر نحوی همچنان مصونیت سیاسی خود را برای جلوگیری از پیگرد قضایی‌ حفظ کند.

در ماه‌های اخیر برلوسکنی در پرونده‌های مختلف فساد مالی و اخلاقی متهم شده است. به‌تازگی همچنین اسنادی منتشر شده است که پرداخت پول توسط وی به گروه‌های مافیایی برای حفظ تجارتش را نشان می‌دهد.برلوسکنی در سخنرانی روز گذشته خود همچنین وعده داد که از اعضای احزاب مخالف از جمله حزب «آینده و آزادی» در دولت جدید خود استفاده خواهد کرد. وی گفت: من می‌خواهم اتحاد همه نیروهای معتدل سیاسی را بار دیگر بازسازی کنم.

رای‌گیری حساس مجلس‌های سنا و نمایندگان ایتالیا امروز در حالی برگزار می‌شود که پیش‌بینی دقیقی در رابطه با نتیجه آن وجود ندارد. در رسانه‌های این کشور هم گمانه‌زنی‌های مختلفی وجود دارد اما گفته می‌شود که برلوسکنی شانس بیشتری برای کسب رای اعتماد در مجلس سنای این کشور دارد. این در حالی است که در مجلس نمایندگان حامیان جیانفرانکو فینی قدرت بیشتری در اختیار دارند و به احتمال زیاد برلوسکنی در این میدان دچار مشکلات جدی خواهد بود.

رئیس مجلس ایتالیا در یک گفت‌وگوی تلویزیونی با اعلام اینکه نخست‌وزیر این کشور موفق به کسب رای اعتماد مجلس نخواهد شد، گفت: در حال حاضر به‌نظر می‌رسد که هدف اصلی سیلویو برلوسکنی بیشتر ماندن بر سر قدرت است تا اینکه بخواهد کشور را اداره کند.

این رای‌گیری تعیین‌کننده که آینده سیاسی ایتالیا را رقم خواهد زد در روزهای اخیر باعث تظاهرات مخالفان و حامیان برلوسکنی در شهرهای مختلف شده است. روز یکشنبه صدها هزار نفر از مردم در پایتخت این کشور با برگزاری تظاهرات خواستار برکناری برلوسکنی از قدرت شدند. این در حالی است که یک روز بعد احزاب حامی نخست‌وزیر ایتالیا هم تجمع مشابهی را راه‌اندازی کردند و برلوسکنی در پیام تلفنی به هواداران خود در این تظاهرات گفت: کسانی که به تصمیم رای‌دهندگان در انتخابات احترام نمی‌گذارند قلب‌شان برای کشور نمی‌تپد و تنها به فکر منافع شخصی خود هستند.

در روزهای گذشته همچنین گزارش‌هایی درباره تلاش حزب برلوسکنی برای خرید آرای نمایندگان پارلمان ایتالیا منتشر شده است. برلوسکنی درصورتی‌که نتواند رای اعتماد مجلس‌های این کشور را به دست بیاورد، باید درحالی‌که تنها نیمی از دوره نخست‌وزیری وی طی شده از مقام‌ خود استعفا بدهد و مردم ایتالیا در یک انتخابات زودهنگام شرکت کنند. با وجود این نمی‌توان به‌طور قطعی درباره آرای نمایندگان پیش‌بینی کرد و آرای آنها تا لحظات آخر رای‌‌گیری قطعی نخواهد بود.

برلوسکنی پرونده‌های قطوری در دادگاه‌های ایتالیا دارد که مهم‌ترین آنها مربوط به فساد مالی، حضور در گروه‌های مافیایی و کسب ثروت نامشروع است. درصورتی‌که وی مجبور به استعفا از مقامش شود از بین رفتن مصونیت سیاسی وی و پیگرد قضایی‌اش به احتمال زیاد دیگر شانسی برای او جهت نقشه کشیدن دوباره برای پست نخست‌وزیری باقی نخواهد گذاشت. به اعتقاد بسیاری حتی درصورتی‌که برلوسکنی بتواند از این مهلکه با به دست آوردن رای اعتماد بگریزد با قدعلم کردن مخالفان،2.5 سال باقیمانده از دوره نخست‌وزیری وی به‌هیچ‌عنوان راحت نخواهد گذشت.

کد خبر 123182

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز