همشهری آنلاین: در حالی که کمتر از یک روز به تشکیل جلسه مجلس نمایندگان ایتالیا برای بررسی صلاحیت دولت سیلویو برلوسکنی باقی مانده است، پلیس ضد شورش با ستون‌های زرهی آمادگی خود را برای مقابله با تظاهرات سراسری سه‌شنبه ایتالیایی‌ها با شعار عدم اعتماد به برلوسکنی به نمایش گذاشته است

سیلویو برلوسکونی

به گزارش ایرنا از منابع خبری، دانشجویان، محققان، شاغلین رسمی و غیر رسمی، کارگران و سایر اقشار ایتالیایی با اعلام آمادگی برای تظاهرات روز سه شنبه در پایتخت ایتالیا همزمان با بررسی صلاحیت برلوسکنی در مجلس، تاکید کرده‌اند که با شعار 'عدم اعتماد به برلوسکنی و وزرای او' علیه دولت راست گرای میانه در میدان حاضر می‌شوند.

معترضان به دولت در بیانیه هایی اعلام کردند که از چهار منطقه مختلف شهر رم راهپیمایی خود را آغاز و در مقابل پارلمان به تجمع اعتراضی خود تا نتیجه نهایی و رد صلاحیت برلوسکونی در مجلس ادامه خواهند داد.

در همین حال پلیس ضد شورش ایتالیا و ماموران امنیتی با پیش بینی شرایط بحرانی در مقابل مجلس این کشور، تدابیر شدید امنیتی در مراکز دولتی و اماکن 'قدرت ' اتخاذ کرده و با صف آرایی ستون‌های زرهی هرگونه ورود تظاهر کنندگان به منطقه 'قرمز' را ممنوع کرده اند.

در مقابل تدابیر سخت امنیتی در مرکز پایتخت ایتالیا، دانشجویان ایتالیایی در بیانیه‌ای تهدید کردند که برای حضور در مقابل مجلس در زمان بررسی صلاحیت دولت، با هدف مخالفت با نخست وزیر و کابینه او از خط قرمز عبور خواهند کرد.

نخست وزیر ایتالیا، امروز به پارلمان رفت تا نمایندگان و سناتورها را قانع کند به دولت او رای اعتماد دهند و مانع بی ثباتی ایتالیا شوند.

برلوسکنی در سخنرانی در مجلس سنا ضمن اطمینان از کسب رای اعتماد، اظهار داشت که بحران به ضرر ایتالیا و یک دیوانگی است.

تحلیلگران سیاسی معتقدند که اخذ رای اعتماد یا برگزاری انتخابات مجدد هیچ کدام تضمینی برای حل بحران سیاسی کنونی در ایتالیا نیست، اما رای گیری 14 دسامبر - روز سه شنبه - می تواند پس از دو سال و نیم قدرت، زمینه سقوط نخست وزیر این کشور را فراهم کند.

در حالی که نخست وزیر ایتالیا شانس بیشتری به کسب رای اعتماد در مجلس سنای این کشور دارد اما در مجلس نمایندگان ایتالیا، نمایندگان تمایل بیشتری به عدم رای اعتماد به نخست وزیر این کشور دارند.

'جانفرانکو فینی' رییس مجلس نمایندگان و رهبر حزب آینده و آزادی روز گذشته در گفت و گویی رسانه ای گفت که نخست وزیر موفق به کسب رای اعتماد مجلس نخواهد شد.

وی با غیر قابل اعتماد خواندن برلوسکونی گفت که در حال حاضر به نظر می‌رسد که هدف اصلی سیلویو برلوسکنی بیشتر ماندن بر سر قدرت است تا اداره کشور.

فینی در عین حال تهدید کرد در صورتی که پارلمان به دولت برلوسکنی رای اعتماد بدهد، حزب او از ائتلاف دولتی خارج و به اپوزیسیون ملحق می‌شود.

نخست وزیر ایتالیا در صورت عدم کسب رای اعتماد پارلمان، مجبور به استعفا خواهد شد و در آن صورت، رییس جمهوری باید برای تشکیل دولت موقت و یا انتخابات زود هنگام پارلمانی تصمیم گیری کند.

پیش بینی می شود از 630 نماینده مجلس نمایندگان، 313 نماینده رای عدم اعتماد و 311 نفر رای اعتماد به برلوسکنی خواهند داد و 3 نماینده نیز هنوز موضع خود را روشن نکرده و دو نماینده هم رای ممتنع خواهند داد.

کد خبر 123155
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز