چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۳۸۹ - ۲۰:۰۴
۰ نفر

گروه اقتصادی: براساس تازه‌ترین گزارش سازمان بین‌المللی انرژی، ایران در صدر کشورهای پرداخت‌کننده یارانه‌انرژی در میان کشورهای جهان است.

انرژی

براساس گزارش سازمان بین‌المللی انرژی، ایران، عربستان سعودی، روسیه، هند و چین به‌ترتیب بیشترین یارانه را برای انرژی می‌پردازند که در این میان ایران به تنهایی 70 میلیارد دلار یارانه می‌پردازد. این رقم دو برابر یارانه کشورهای رتبه دوم و سوم یعنی عربستان و روسیه است.

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش خود درباره چشم‌انداز انرژی جهان اعلام کرد: ایران قصد دارد به‌تدریج در برنامه 5ساله
(2015-2010)، قیمت حامل‌های انرژی را مطابق قیمت سوخت در بازارهای جهانی واقعی‌سازی‌ کند و یارانه‌ها را به‌طور مستقیم و به‌طور نقدی در اختیار مردم قرار دهد. این آژانس تاکید کرده است: با توجه به پرداخت 89 درصدی یارانه انرژی در ایران، مصرف‌کنندگان سوخت در ایران فقط 11 درصد از قیمت حامل‌های سوخت را پرداخت می‌کنند.

سازمان بین‌المللی انرژی در گزارش خود تحت عنوان چشم‌انداز جهانی انرژی برای سال 2010 خواهان توقف پرداخت یارانه به انرژی از سوی دولت‌ها شد که از نظر این سازمان در این سال به مبلغ 312‌میلیارد دلار می‌رسد.در این گزارش آمده است: منتقدان پرداخت یارانه‌های انرژی می‌گویند که یارانه‌ها مصرف بی‌رویه را تشویق می‌کند، امنیت انرژی را به خطر و سرمایه‌گذاری در انرژی‌های پاک را به تاخیر می‌اندازد.

در گزارش سازمان جهانی انرژی که مقر آن در پاریس است و نماینده کشورهای مصرف‌کننده انرژی که عمده آنان عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی او‌ای سی دی هستند بر بیشتر بودن یارانه پرداختی به انرژی‌های فسیلی از یارانه پرداختی به انرژی‌های نو و پاک در طول سال‌های پیش تاکید شده و خواهان تغییر این روند شده است.

در این گزارش یارانه انرژی‌های نو در سال 2010 در مجموع تا حدود 75‌میلیارد دلار برآورد شده و پیش‌بینی شده که تا سال 2035 به 200 میلیارد دلار برسد.در این گزارش با پیش‌بینی رشد تقاضای مصرف انرژی تا 36 درصد تا‌سال 2035 تاکید شده که بخش مهم این تقاضا از طرف چین وارد بازار خواهد شد.

در گزارش سازمان جهانی انرژی که دیروز در هتل کران پلازا در لندن با حضور نابو تاناکا رئیس این سازمان و فاتح بیرول کارشناس ارشد انرژی این سازمان منتشر شد بر فرارسیدن دوران طلایی انرژی گاز تاکید شده و ارزان‌تر شدن قیمت گاز به‌ویژه در اروپا را پیش‌بینی کرده است.

کد خبر 120443

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز